"דייט בהפתעה": מפתיע לטובה

ביקורות
קומדיה רומנטית עם המילים "דייט" ו"הפתעה" בפנים לא אמורה להיות משהו ששווה להתעכב עליו, מראש. אבל סיימון פג ולייק בל מצליחים להניף את הסרט הזה קצת מעל הנוסחאות הקלישאתיות והחבוטות של הוליווד. אכן דייט מפתיע לצופים.

"דייט בהפתעה": מפתיע לטובה
"דייט בהפתעה": מפתיע לטובה

האמת שעם שם ישראלי כמו "דייט בהפתעה" הציפיות יורדות למעמקים, מראש. אבל כאשר פניו החביבות והחייכניות של סיימון פג מפציעות מכרזת הסרט, אפשר להבין שיש שם חבל הצלה רציני, על אף ולמרות הכל. ועם זאת, הפתעה עוצרת פעימות לא תקבלו פה, אבל סרט מז'אנר הקומדיה הרומנטית, לפי חוקי ותכתיבי הז'אנר תקבלו במנה מדודה ונכונה.

אולי אם הסרט היה במבטא אמריקאי, העובדה הזו הייתה דנה אותו לכישלון חרוץ, אבל המבטא הבריטי עושה את העבודה פעם נוספת. השטאנץ הסדרתי והנוסחא המנצחת עובדים שוב. רווקה שאיבדה תקווה למציאת שידוך טוב משמיים או מהאדמה כבר מאסה בחיי הרווקות ממזמן, המנטרות אשר היא מחדירה לעצמה עם מזרק בלתי נראה כבר יוצאות עם כל נפיחה שנייה אל מחוץ לגוף ולתודעה.


(ככה מחזיקים תינוק?. צילום: מתוך הסרט "דייט בהפתעה")

סצנת הפתיחה מגלה עולם צעיר וחוגג בבית מלון, ואילו קומה ורבע מעל המסיבה ומעבר לקיר של זוג צעיר, אוהב ובדרך להשתגל, יושבת לה ננסי, רווקה בת 34. ממורמרת, צינית ומיואשת עד מאוד. למטה אולי מחכה לה אהבת חייה. בשידוך כמובן. ההרגלים שלה מגלים אישה משוחררת, שלא כל כך דופקת חשבון, אך לעיתים נאלצת לעשות כן, על מנת שתקוותה להשיג גבר מתאים להזדקן איתו, לא תאבד לנצח.

הסרט האהוב עליה, בר הדקלום והמטריד עד מאוד, הוא "שתיקת הכבשים" והאלכוהול הוא ידיד טוב, המשמש לה כתף נוזלית לעת צרות. מאחורי ננסי משפחה אוהבת והיא בדרך אליהם לחגיגות יום נישואין 40 להוריה, מפה לכאן היא נתקלת באישה וספר המשנים לה את החיים, מהכיוון הכי לא צפוי שאפשר היה לחשוב עליו והיא פוגשת את ג'ק, גרוש בן 40, אשר מברבר ולא סותם לרגע, מה שמוביל לשם הסרט. דייט מפתיע במיוחד.

ישנם כמובן לא מעט חלקים מאולצים וקיטשיים, על מנת לגרום לעלילה לנוע בכיוונים הרצויים, אבל הסרט, שמתחיל כמו עוד הרבה דברים שראינו לא פעם, ממשיך דווקא בקו טיפה לא צפוי, כאשר הזוג המוזר והלא מודע זה לזו במאת האחוזים הכנים, מפוצץ את בועת האי כנות כבר באמצע הסרט ונכנס למצבים, אשר בסרטים אחרים ממתינים לרבע שעה האחרונה, על מנת ליצור מלודרמה גדולה והפתעה מרעישה.

לא שאפשר לומר שהסרט הזה נוטף ממקוריות או מתיימר ללמד את עולם הקולנוע והסוגה הקומית/רומנטית תכיסיסים חדשים, אבל הוא בהחלט פונה לזוגות צעירים כמבוגרים על מנת לשבת לשעה וחצי, מוקצבות ומתוזמנות היטב, של חיוך רחב, אשר נפרש על השפתיים ולא יורד, כמעט לשנייה. למרות כל מה שאפשר להגיד על הסרט הזה ועל הנוסחא אליה הוא משתדל להיצמד, יש בו קסם קצת שונה בזכות המבטא הבריטי, משובב הנפש, אשר שובר שגרת קומדיות רומנטיות הוליוודיות ולעוסות.


(את ממש חייבת להוריד את הכובע. צילום: יח"צ)

סיימון פג נהדר, כתמיד. כובש, מצחיק והפעם אפילו די מרגש ומי שגונבת את חריפותו והציניות המאפיינים לא מעט מתפקידיו, היא לייק בל, שעדיין לא הובילה פרוייקט משמעותי בעצמה וזכורה, באופן אישי, בתפקיד מקסים למדי וגם די דומה במאפייניו בסרט "זרוע מיליון הדולר", לצידו של ג'ון האם. בל הנהדרת היא ננסי, ציניקנית ומחושבת. למודת קרבות עבר ומפוכחת מעולם הדייטים, החתונות והאגדות שלפני חיי הנישואין ודווקא סיימון פג הוא הדמות הרגשנית, הרומנטית והמיושנת אשר מאמין בסוף שמח וחוצה את גבולות הדעות הקדומות של המגדר אל עבר הצד הנשי.

לא טיפוסי בסרטים שכאלה כפי שלא טיפוסי לחדור לדייט שאינו שלך, לשבור את הדמות באמצע הדייט ואפילו לפגוש אקסים (משני צידי המתרס) באמצע ולהתמודד עם כל אותם הקשיים באופן מעורר השראה על גבול גיחוך מוחלט. במהלך הסרט, באופן מודע לחלוטין, סמלי ופשטני, מופיע לא פעם אחת שעון גדול, אשר מסמן לבני הזוג הנשזר, את הזמן הקצוב, שהעולם והמציאות הנוכחית מקציבים להם להפוך למשפחה מתפקדת עלי אדמות, אבל הם, כמה קלישאתי ורומנטי, בוחרים לתת לליבם להוליך אותם אל עבר החלטות הרות גורל וחשובות מסוגים אלו.


(השמלה הזאת מבליטה לי את הגבות?. צילום: מתוך הסרט "דייט בהפתעה")

בימים אלו, של סיום עונתה החמישית של "משחקי הכס", נחמד לראות פנים מוכרות כפניו של ג'ון בראדלי, אשר מגלם את סאמוול טארלי, ידידו הקרוב ביותר של ג'ון סנואו ולו לשתי דקות ואפילו ללא קבלת קרדיט או אזכור בעמודי הסרטים הרשמיים. אבל את ההופעה וההצגה כולה גונב רורי קיניר, שבימים כתיקונם מגלם את דמותו של ג'ון קלייר, או כמו שהיה מוכר יותר בתור "הייצור" אשר בורא ויקטור פרנקנשטיין, בסדרה הגותית "פני דרדפול".

ממעקב מתמיד אחר הסדרה, אפשר להעיד שאין שום קשר בין קיניר הרציני, אפל, מדוכא ומדכא של עולמה הגותי של הסדרה לבין קיניר של הסרט הנוכחי, בתור שון, סטוקר קריפי, מטורף ואישיות לא יציבה בעליל. רורי קיניר לוקח את החופש האישי להתפרע על המסך ללא הרף ופשוט מוביל מקצבים אחרים למוזיקה שהסרט הזה מנגן. לא צפוי, פנטסטי ומעורר הערצה. איזה כישרון, שרק פורץ לאחרונה והוא מוכיח שהוא פשוט מסוגל לגלם דמויות משני צידי ספקטרום המשחק.


(ליטוף אחרון ודי. צילום: מתוך הסרט "דייט בהפתעה")

אוליביה וויליאמס, כעורת המראה והשיער (בעיקר) משלימה קאסט לא רע בכלל וכולם מופקדים תחת בן פאלמר, אשר אחראי ללא מעט פרקים בסדרה הקומית, הבריטית והמצליחה, "קרועים" (The Inbetweeners) ועל הסרט הראשון (מתוך שניים) הנושא את שם אותה הסדרה.

פאלמר, אשר לו זהו סרט שני בסך הכל, אחרי הסרט הראשון של "קרועים", מגלה הבנה בסיסית בחוקי ז'אנר הזוגות ומצליח לפנות לקהל יעד רחב, שעשוי למצוא את עצמו מרותק למסך ופורץ בצחוק בלתי נשלט בזכות המוקרן על הבד הגדול. והסרט מופנה גם לזוגות וותיקים מאוד, נשואים טריים ורווקים מדוכדכים ועד צעירים, שהעולם הזה עדיין קיים עבורם לחקור.


(איזה קטעים. צילום: מתוך הסרט "דייט בהפתעה")

הסרט חותם בסצנה, אשר מאפיינת אותו ואת קהל היעד הלא מוגדר שלו, כאשר היא משלבת באופן סמלי, את המיזוג הבין דורי של צעירים מחד גיסא וצעירים מאידך גיסא, הפער בין הגילאים מטשטש, כאשר מדובר בחיפוש ומציאת אהבה אמיתית, כך אומרים. או שלא. אבל בכל מקרה זה מה שהסרט והצוות המוצלח שלו מנסים ומצליחים לשדר, דרך קומדיה מוצלחת, שיחות טיפשיות וגם קצת יותר עמוקות. לזוגות מכל שכבות הגיל, הסרט הזה הוא הממתק הקיצי המושלם בשבילכם, על מנת לסיים עוד ערב עם חיוך, גם אם הוא לא תמיד מתחיל ככה.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "דייט בהפתעה": מפתיע לטובה
סרטים בקולנוע