"עולם היורה": ההרפתקה המושלמת

ביקורות
עוד אחד לאוסף - אחרי מספר לא מבוטל של סרטים ששיבחנו והגדרנו כטובים של קיץ 2015, מגיע אחד נוסף שמוכיח לנו שמדובר בעונת הקיץ הקולנועית הטובה שהייתה לנו מזה שנים, ומצליח להעלות זיכרונות נעימים מפארק היורה של שפילברג משנות ה-90.

"עולם היורה": ההרפתקה המושלמת
"עולם היורה": ההרפתקה המושלמת

כמה פעמים השנה שיבחתי את הקיץ הזה, הגדרתי את "הסרט הכי טוב שיצא הקיץ" ומיד אחר כך התחרטתי ומיניתי סרט אחר בתואר? כמה פעמים טענתי על כל סרט קיצי שיצא שמדובר בבידור מצוין או מהנה או סוחף ושלל המחמאות? אז "עולם היורה" מצטרף לרשימת הסרטים הללו, והיא די ארוכה. "קינגסמן: השירות החשאי", "מרגלת", "הנוקמים: עידן אולטרון", "פיץ' פרפקט", "בחזרה למחר", וגם "מקס הזועם" שאמנם יש לי את דעתי האישית והקטנונית עליו, אך הביקורות הכלליות משבחות - קיץ 2015 פשוט גדול. טכנית, הקיץ התחיל רק עכשיו, אבל אם כל הסרטים הללו הם רק מה שקיבלנו מההתחלה של העונה, אני מפחד לחשוב מה יבוא במהלכה. אני לא זוכר עונת קיץ בה נהניתי מכל כך הרבה סרטים. זה לא מובן מאליו: סרטי קיץ שכאלה הם בדרך כלל גרועים, משעממים וחוזרים על עצמם, אך הפעם פשוט התגליתי שהוליווד למדו איך לעשות את הסרטים הללו. לפני שהקסם הזה יעלם להם, נצלו את העונה הזאת. "עולם היורה" מתברג מאוד גבוה ברשימת הסרטים הטובים שיצאו בקיץ הזה עד כה.

ולמה כל כך חשוב להזכיר את המילה 'קיץ' בפתיחת הביקורת על "עולם היורה"? כיוון שהוא ממשיך דרכו של סרט ההרפתקאות הוותיק של סטיבן שפילברג, "פארק היורה", שנחשב לאחד מסרטי הקיץ הטובים ביותר בכל הזמנים. אני לא יודע אם הסרט הנ''ל החדש בסדרה מתעלה מעליו מהבחינה הזו, אבל אין ספק שמדובר בסרט שהוא סרט קיץ מהסוג הקלאסי. הרי מה צריך בסרט קיץ שכזה? פארק הרפתקאות גדול וצבעוני שכל ילד יכול לחלום שיוכל להיות בו? יש. דמויות מגניבות שהצופים נהנים להסתכל עליהם? אוון, אותו מגלם כריס פראט הנהדר, יענה על ההגדרה הזאת. אפקטים נהדרים ואקשן מרהיב ששווה לראות בתלת מימד? בכל רמה שמעבר למה שאנחנו יכולים לדמיין. במילים אחרות, יש כאן את מה שאנחנו מחפשים, אך חשוב להבחין למה סרטי קיץ נהפכו למשימה כל כך קשה, ומדוע "עולם היורה" עומד במשימה הזאת בקלות.


("אקשן מרהיב ששווה לראות בתלת מימד", צילום: באדיבות גלובוס מקס)

אנחנו חוזרים אל פארק היורה, אותו זנחנו אם אני לא טועה בשלהי 2003 בסרט המשך מטופש בהפקתו של שפילברג בזמנו. כעת, הפארק מפותח הרבה יותר, כולל מתקנים דיגיטליים מרהיבים, מכונות נסיעה עגולות ומגניבות ברחבי הפארק, מופעי מים, וכמובן דינוזאורים. דינוזאורים צבעוניים, גדולים, כאלו שאפילו נהפכו לדגים או לציפורים, יש בסרט הזה את כל סוגי הדינוזאורים שניתן לדמיין, אך גם כאן הסכנה קיימת. המפתחים הגנטיים של הדינוזאורים בפארק יצרו בטעות מעין מפלצת דינוזאורית ספקטקולרית שאין דומה לה בעצמתה, אך כשהיא נהפכת לגדולה מעבר לגבולות הדמיון, מצליחה היא להטיל חורבן על הפארק. דינוזאורים מתים, מתקנים נהרסים, וכל מה שנותר לבעלי הפארק לקוות הוא שהדינוזאורית החדשה והמאיימת לא תהרוג גם בני אדם, ולצערנו (או לשמחתנו) היא מגיעה גם לשלב הזה. כמובן שנכנסים הסיבוכים בסיפור: מנהלת הפארק, קלייר (ברייס דאלאס הווארד) הביאה את שני אחייניה לבילוי בפארק, כש"במקרה" מוטלים תחת סכנת הדינוזאורית המפלצתית בזמן הלא נכון. כריס פראט וקלייר יוצאים למסע הצלה וחיפוש בפארק, ואת התוצאות ההרסניות רק משקפי התלת מימד ידעו לצפות.

אפקטים הם תכסיס ישן שכבר ראינו באלפי סרטים, הם כבר לא עובדים עלינו, אך האפקטים ב"עולם היורה" הם אמנות, כיוון שמדובר באפקטים שמנסים לשקף מציאות כלשהי. לא מציאות דמיונית להחריד, לא מדובר כאן בכוכבי גלאקסיות או במדע בדיוני שקשה להזות אותו, אלא בסיפור שמתרחש בעולם שלנו, בזמן לא רחוק, בו ניתן ליצור זני דינוזאורים בצורה מדעית. זה לא עד כדי כך הזוי, לא? לכן, כדי שהאפקטים האלו יהיו מציאותיים, צריך לשמור על אנימטורים ברמה הגבוהה ביותר, ועבודת ההשקעה שניתנה לדינוזאורים האלה ראויה לאוסקר, בעצם, להרבה יותר. האפקטים הממוחשבים בסרט הזה הם יצירת מופת של CGI: הדינוזאורים בסרט מציאותיים להחריד, יפהפיים, גדולים ועצמתיים, שוברים כל קו דמיון שעולה בראשנו. קולין טרבורו, במאי חדש בתעשייה, גורם לכל העסק הזה להיות זוהר כשמגיעים אל חלק האקשן - בו יש סצנות מרהיבות שלא ראיתי כמותן באף סרט אקשן מעולם, כולל סצנת וואן-שוט ארוכה ומדהימה לקראת הסוף שאלוהים יודע איך היא צולמה, פורצת דרך בתחומה.


("האפקטים הממוחשבים בסרט הזה הם יצירת מופת", צילום: באדיבות גלובוס מקס)

נכון שיש בסרט דינוזאורים רבים, אך גם בני האדם לא פחות טובים מהם: כריס פראט הטיל בי ספק לגבי איכות המשחק שלו בסרט "שומרי הגלקסיה", וכעת הוא פשוט הוכיח לי שהוא שחקן נהדר. הוא לא רק נראה טוב, הוא גם משחק טוב, והוא פשוט מצליח לכל העסק סביבו להיות זורם וקולח. אבל באופן מפתיע לא כריס פראט הוא הכוכב הראשי בסרט, אלא ברייס דאלאס הווארד בגילום מנהלת הפארק הפארנואידית. כמו "מקס הזועם", גם "עולם היורה" מתגלה כסרט פמיניסטי להחריד - וגם בו למרות השיווק של פראט כדמות הגברית הראשית של הסרט מסתבר שהווארד האישה העדינה היא הכוכבת האמיתית של הסרט הזה. שחקנית ג'ינג'ית, סנובית, אך כובשת שדומה להחריד לג'סיקה צ'סטיין, בעצם מתחילה את הקריירה שלה בסרט זה, ואין ספק שמכאן אני ארצה לראות עוד הרבה סרטים בכיכובה. שני כוכבים משניים, טיי סימפקינס וניק רובינסון, משחקים את אחייניה של הווארד, גם כן מפתיעים לטובה כזוג אחים אמריקאים וקיטשיים, אך חמודים מסוגם.


"מצליח לכל העסק סביבו להיות זורם וקולח", צילום: באדיבות גלובוס מקס)

חשוב להדגיש שהעבודה על סרטי הקיץ היא בעייתית. "רובוטריקים: עידן האופל" הוכיח אשתקד שהז'אנר הזה יכול ללכת למקומות שיותר מזכירים אסון תברואתי מאשר סרט מבדר, ולכן אני כל כך נהניתי לראות ש"עולם היורה" המשיך את דרכו של שפילברג בכל רמה אפשרית ונותר להיות סרט הרפתקאות שמתעסק גם בדינוזאורים, אך בעיקר בבני אדם ובסיפור שלהם. יש אפקטים ענקיים, סצנות אקשן גדושות והמון פעלולים, אך מעבר לכל יש דמויות חביבות וסיפור בניהן שמזכירות סרטי הרפתקאות של הניינטיז, וזה פשוט כל מה שרציתי. הסרט הזה בקלות יכל להיהפך לעוד מופע של אפקטים ממוחשבים נזרקים זה על זה ללא סדר, והוא לא כזה. זה מעצבן שיוצאים כל כך הרבה סרטים טובים בקיץ אחד, כבר נמאס לשפוך מחמאות ולחכות שיהיה משהו רע להגיד, כמבקר, בכל זאת, יש לי עבודה לעשות. "עולם היורה" הוא באופן עקרוני הסרט הראשון שיוצא הקיץ, וקשה לי לראות סרט שיתעלה עליו. אם יהיה כזה, אז קיץ 2015 הולך להיות פשוט מדהים.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "עולם היורה": ההרפתקה המושלמת
סרטים בקולנוע