"החיפוש": מציג את הצד האנושי של המלחמה

ביקורות
החיפוש - סרט דרמה המספר את סיפורם של בודדים מתוך מליוני אנשים בזמן מלחמת צ'צ'ניה בצורה מרגשת ומרתקת. בסרט הזה מוצגים פניהם האמיתיות של האנשים האלו מקרוב ומעלה בנו מחשבות על מלחמה וחוסר אנושיותה.

"החיפוש": מציג את הצד האנושי של המלחמה
"החיפוש": מציג את הצד האנושי של המלחמה

סרטו האחרון של מישל הזאנאוישוס "החיפוש" הינו סרטו השני של הבמאי לאחר הצלחת סרטו הראשון "הארטיסט" לפני שלוש שנים. הסרט, שהיוצר קיבל את ההשראה אליו מהסרט בעל אותו השם משנת 1948 (המספר סיפור דומה, רק על ילד באושוויץ), מספר את סיפורו של ילד קטן בן 9 בצ'צניה, האדג'י, המופרד מאימו בזמן המלחמה. הוא מצליח לברוח יחד עם אחיו התינוק, אך משאיר אותו בפתח ביתם של אנשים זרים בדרך, אחד הבתים הבודדים ששרדו את שדה הקרב באזור, ובורח משם לבדו. לבסוף לאחר מסע ארוך, בעזרתם של אנשים טובים בדרך, הוא מגיע לבית יתומים המנוהל על ידי אמריקאים, כדי למצוא מחסה ומנוחה. את בית היתומים מנהלת הלן (אנט בנינג) שדואגת לו ומנסה לברר מה קרה לו בדיוק. האדגי, בעקבות הטראומה שעבר הופך לאילם ולא מדבר או מתקשר עם הסביבה, דבר המקשה על הוצאת מידע ממנו.

האדג'י פוגש את קארול שעובדת ב-ngo הממוקם בצ'צניה. היא כותבת תיעוד מדויוק ומפורט של המתרחש שם, בתקווה שיום אחד האו"ם יתערב וירצה לדעת בדיוק מה קרה שם. כאשר היא נתקלת בהאדג'י היא מחליטה לתת לו להישאר איתה וכך מגלה חמלה ורצון לעזור למצב, גם באופן כללי וגם באופן פרטני ואישי. הילד ממשיך בשתיקתו ומגלה לה בצורה מאוד איטית ומוגבלת פרטים אודות חייו. באותו הזמן, ראיסה, אחותו הגדולה של האדגי, מחפשת אותו, אך הלן לא מקשרת שזה אחיה ולכן לא מספרת לה כי הוא נמצא עם קארול.



במקביל לסיפור הזה, אנחנו נכנסים אל תוך סיפורו של קוליה, צעיר רוסי שנעצר על אחזקה בסמים וגויס לצבא במקום לכלא. שם הוא הופך לאלים, מכונת הרג אשר שוכח לאט לאט את המוסר שלו למען המלחמה האכזרית ואלימה, בה הוא לוקח חלק. מישל לא רק מעלה את המודעות למלחמה הזו, אל גם נותן לה פרצופים של אנשים אמיתיים ומראה לנו את הצד האישי שיש למלחמה הנוראית הזו, אשר גבתה את חייהם של אנשים רבים וחפים מפשע.

הסרט ממשיך בצורת איטית וקצת נמתחת, לספר את שני הסיפורים במקביל ובאיזה שהוא שלב מרגיש קצת מטיף מידי כלפי נושאי המלחמה והאנושיות שבה. זהו סרט חשוב לראות, מבחינה היסטורית ואנושית, בעיקר בגלל שהמלחמה הזו קיבלה כל כך מעט כיסוי תקשורתי והוליוודי. הוא מראה את הצד המכוער והאנושי של המלחמה הזו בפרט ושל כל מלחמה בכלל שלא תמיד קלה לצפייה. משכו הארוך גם מקשה על הצפייה, אך סך הכל זהו סרט מציאותי למדי המראה עולם רחוק מאיתנו שנות אור, שאנחנו בדרך כלל בוחרים להתעלם ממנו.
סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "החיפוש": מציג את הצד האנושי של המלחמה
סרטים בקולנוע