"כיסא פנוי": לא כל הירוק פסטורלי

טלוויזיה
משהו קורה בעיירה הקטנה והציורית פאגפורד עם מותו הפתאומי של יקיר העיירה בארי פרבראדר. תככים, מזימות ושקרים מתגלים. ביום שבת עולה הפרק הראשון של הסדרה הבריטית "כסא פנוי" ("The casual vacancy"), ואין ספק שיהיה מעניין.

"כיסא פנוי": לא כל הירוק פסטורלי
"כיסא פנוי": לא כל הירוק פסטורלי

כשהפריים הראשון של סדרה הוא תמונה פסטורלית, אפשר להבין כי משהו כאן מבעבע מתחת לפני השטח. הרי אין סיכוי שדברים כל כך נקיים מבחוץ יהיו נקיים ללא רבב גם מבפנים. כך בדיוק מתחילה המיני-סדרה החדשה "כיסא פנוי", המבוססת על ספרה של ג'יי קיי רולינג מ-2012. בתחילת הפרק הפותח אנו רואים נחל עם גדות ירוקות ועצים. עדר כבשים רץ ושני נערים רוכבים על אופניים. עד כאן תמונה יפה ורגועה. אבל כמו בכל תמונה יפה, כאשר נפרק אותה לחלקים קטנים, תמיד נוכל למצוא סדקים וקרעים כמעט בלתי נראים.

הסדרה מספרת על עיירה אנגלית שקטה בשם פאגפורד. העיירה מורכבת מנוף ירוק, מבתים קטנים ומשקט. נדמה כי מלבד השגרה המשעממת לא מתרחש בעיירה הקטנה דבר. אך השקט של העיירה הוא רק כיסוי. כבר בתחילת הפרק מתגלה כי הדברים לא מתנהלים בהתאם לרושם הראשוני שהנוף היפה והבתים הקטנים יוצרים לצופה.

מורשת העיירה הקטנה מושתתת על נתינה ותמיכה בחלש. מורשת זאת הוריש לקהילה הקטנה מר פיניאס סוויטלאב, אשר גם תרם בית המשמש לרווחת ילדי הכפר הצמוד והעני וגם מרפאת גמילה. כך אנו מגלים שיעד שני הנערים היה בית סוויטלאב, אשר ממבט פנימה מתגלה כמבנה לא מתוחזק ומוזנח. כאן מתחילים הסדקים באידיליה של העיירה היפה פאגפורד להעמיק.

נדמה כי גיבור הסיפור הוא אדם בשם בארי פרבראדר. בארי הוא חלק ממועצת העיר וברוב זמנו בה הוא מנסה להגן על מורשת הנתינה מפני הריסה בידי שאר חברי מועצת העיר. נדמה כי חייו מלאים מאבקים. החל ממאבק לשימור בית סוויטלאב ולתמיכה באחיינים שלו והמאבק לשילוב בני העיירה הענייה פילדס. המאבקים מחמירים עם מותו הבלתי צפוי של הגיבור שלנו.


(בארי, גיבור העיירה)

עם התקדמות העלילה הצופה נחשף לדמויות נוספות המפרות את השלווה הציורית כמו טרי המכורה לסמים ובתה קריסטל בת ה-16, המגדלת במקום אמה את אחיה הקטן רוב בן ה-4. קריסטל מצטיירת כילדה הבעייתית של תיכון העיירה, אך לאט לאט אנו מגלים את הקושי בחייה ואת העזרה שהיא מקבלת מבארי. זוהי רק דוגמא אחת לתלות של דמויות הסדרה בבארי.


(קריסטל, נערה בעייתית עם חיים לא פשוטים)

מלבד שלל הדמויות הרואות את בארי כגיבור, מוצגים בפני הצופה גם אויביו המושבעים במועצה כמו הארווארד מוליסון אשר מנסה להפוך את העיירה למקום המאפשר כניסה לעשירים בלבד, ואף מעוניין להרוס את מרפאת הגמילה ואת בית סוויטלאב ולבנות ספא שיתפוס את מקומו.

מותו הפתאומי של בארי משאיר מקום ריק במועצה ומותיר את העיירה הקטנה ואת המורשת שלה חשופים מהגנה. הכיסא המיותם במועצה והחלל הגדול שנוצר מחייב את העיירה הקטנה לבצע בחירות והמועמדים מתרבים. מוליסון מנסה להריץ את בנו חסר עמוד השדרה, ולעומת זאת תומכיו של בארי תומכים בהרצתו של מנהל התיכון החלש לתפוס את המקום. מלבד אלה, מבין הרצים נמצא גם אחיו של בארי, החושף את יחסיו המסוכסכים עם אחיו, שבעיניו מעולם לא נתפס כגיבור.


(מייקל גמבון כהווארד מוליסון, העשיר הרשע)

הפרק הראשון של הסדרה השאיר קונפליקטים רבים ותהיה על עתיד העיירה שכבר לא נראית ציורית כבתחילת הפרק. אני בטוחה שיהיה מעניין. הצופים המעוניינים לבדוק בעצמם, מוזמנים לצפות בסדרה אשר תשודר ב-Yes, בערוץ yesOh, בימי שבת החל מה-2.5.15 (מחר). לחסרי הסבלנות מבין הצופים, הסדרה זמינה בyesBinge וב-yesVOD כבר מה-1.5, כלומד מהיום.
סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
 — לפני 9 שנים
בא לי לראות את הסרט  —  אחרי שקראתי את הכתבה בא לי ללכת לראות את הסרט. תודה.
 — לפני 9 שנים
אחלה ביקורת ;)  —  נהניתי לקרוא :) רק בפעם הבאה ממליץ לא להתעסק לאורך רוב הטקסט בתיאורי העלילה (שאליהם ממילא נחשף אם נראה את הסדרה) אלא גם בהסתכלות האישית, הדעה, והשאר. נשמעת אחלה סדרה.
כתוב תגובה משלך על "כיסא פנוי": לא כל הירוק פסטורלי
2
סרטים בקולנוע