סינמטק ת''א מציגים: סרטים ליום השואה

קולנוע
מה לא נאמר על יום השואה? כמה סיפורים כבר סופרו, וכמה יישארו לעולם סיוטים פרטיים שנקברו על אדמות נוראיות? שלעולם לא יספיקו לחדד את ההבנה שלנו לגבי השאלה; מה באמת קרה שם? 2015 והסרטים כאן, רק כדי שנצפה ואולי נדע קצת יותר.

סינמטק ת''א מציגים: סרטים ליום השואה
סינמטק ת''א מציגים: סרטים ליום השואה

את השנים הנוראיות של המלחמה שגנזה יותר מדי נשמות כולנו מכירים, וזה תמיד מרגיש לא מספיק. כבר 70 שנה שאנחנו מנסים להבין, עומדים בצפירה מורכני ראש ולא פוסחים על המסע לפולין כדי לראות בעיניים, קצת, ממה שמסופר. אנחנו תמיד צמאים לעוד מידע, וכל חידוש מביא איתו עוד דמעת כאב ואי שקט שממשיך שעות ולעיתים ימים שלמים.

תמונות בכלל וקטעי וידאו בפרט, זורקים אותנו לבריכת כאב ודמיון בלתי פוסק בעיקר ביום השואה, שבכל אופן אין בו כמעט עניין ציורי שיכול להמחיש את מה שבאמת קרה שם. בימאים ותסריטאים עשו עבודות מדהימות, כאלה המשאירים אותנו מרותקים אל המסך עם עיניים שעייפו כבר ממצבור תמונות הזוועה. מעבר לעובדה שזה חשוב, זה מרתק וגורם לאפרוריות שביום הזה, להתבהר מעט. קיבצנו בפניכם את ההקרנות לימים הקרובים בסינמטק ת"א.

"אייכמן שואו" (2015)

בימוי: פול אנדרו וויליאמס

הסרט מגולל את סיפורו הלא יאמן של המפיק הנודע מילטון פרוכטמן והבמאי המושמץ לאו הורביץ. השניים נלחמו, תוך כדי קבלת איומים על חייהם, כאשר רצו בסך הכל לתעד לעולם כולו את המשפט של אדולף אייכמן, גדול המרצחים של המאה העשרים. הסרט עורר סערה רבה בקרב הצופים, עד כה כב-30 מדינות, והפך את המשפט להיות לאחד הזכורים במאה העשרים.

הקרנות בימים:

רביעי ב-15 באפריל 2015 בסינמטק 1 בשעה 19:30

חמישי ב-16 באפריל בסינמטק 1 בשעה 17:00





"אידה" (2013)

בימוי: פאבל פבליקובסקי

זוכה פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר 2014. צעירה בודדה בשם אנה, גדלה כל חייה בבית יתומים פולני, הממוקם בתוך מנזר. רגע לפני שהיא נודרת את נדר הנזירות, היא נקראת אל אם המנזר. זאת מבקשת ממנה לצאת למסע שבו עתידה אנה לפגוש קרובת משפחה מסתורית, ובאותה העת אנה תגלה את קורות משפחתה היהודית, לפני ותוך כדי המלחמה.

הקרנות בימים:

רביעי ב-15 באפריל בסינמטק 3 בשעה 21:30

יום שבת ב-18 באפריל בסינמטק 3 בשעה 17:00

יום שבת ב-18 באפריל בסינמטק 3 בשעה 21:00





"המסע של ילדי טהרן" (2007)

בימוי: יהודה קווה

סיפור הצלתם של נערים יהודים אשר גורשו עם הוריהם מפולין הכבושה לברית המועצות, ועד הבאתם לארץ ישראל. כל זאת בעיצומה של מלחמת העולם השנייה. בסיום שלוש שנים מפרכות של נדודים וסבל מר, הנערים היהודים שרובם התייתמו, הורשו לצאת מברית המועצות בעזרתם של הצבא הפולני אנדרס. אשר בחסותו הגיעו לטהרן - תחנתם האחרונה, ומשם חולצו והגיעו לארץ ישראל בשנת 1943. הנערים שבגרו, כיום בשנות ה-80 לחייהם, שבים אל אותם זכרונות מאותו מסע מפרך ומסוכן, שהחל בשנת 1939.

לפני ההקרנה שתערך ביום יום חמישי ב-16 באפריל בסינמטק 5 בשעה 17:00, תתקיים שיחה עם המפיקה דליה גוטמן.




"שיבותיו של שמעון" (2014)

בימוי: סלאבומיר גרינברג וקאטקה רשקה

סרט מסע ייחודי ומרגש אודות חזרתו של שמעון רדליך, ניצול וחוקר שואה, לעיירת ילדותו בז'ז'ני שבפולין, שם ניצל על-ידי הפולנים והאוקראינים. בנוסף, רדליך שב גם ללודז', שם חי בשנים שלאחר המלחמה ועד עלייתו לארץ ישראל. בסרט כאמור מופיעים קטעים מסרטו הנודע של נתן גרוס "אונזערע קינדער" (הילדים שלנו) ­ אשר הופק בלודז' בשנת 1948 ובו שיחק שמעון בתפקיד של נער ניצול. גישתו האופטימית של גיבור הסרט נובעת מזכרונות ילדותו המאושרת שלפני המלחמה הגדולה ומהעובדה ששכניו הפולנים והאוקראינים לא מסרו אותו לידיהם של הגרמנים, ובמקום זאת הצילו את חייו.

ההקרנה תתקיים ביום חמישי ב-16 באפריל בסינמטק 2 בשעה 18:00 שבתומה תתקים שיחה עם שמעון רדליך (פרופסור להיסטוריה).




"מבוך השקרים" (2014)

בימוי: ג'וליו ריצ'רלי

פרנקפורט והשנה היא 1958, בה אין אדם אשר רוצה להיזכר בזמנים של המשטר הנאצי. התובע הכללי הצעיר, יוהאן ראדמן, מוצא מסמכים שעשויים להוביל לפתיחת משפט נגד חברי אס-אס ששירתו באושוויץ. יוהאן לא משתחרר מזוועות העבר, והעוינות על הדרך שבחר ללכת בה גובים ממנו מחיר אישי ומקרבים אותו לסף שבירה. למצוא דרך לצאת מהמבוך הזה; כשכולם סביבך נראים כמי שהיו מעורבים או אשמים, מובילים אותו להבנה שאולי אין דרך יציאה... "מבוך השקרים" בוחן את הצד האפל שמאחורי "הנס הכלכלי" של גרמניה בשנות החמישים, שבה החלה תקופה של התחדשות ושל רוק'נ'רול, שלא רצו להביט לאחור. הסרט מצליח לתאר בצורה מותחת ומרגשת את השינוי המהותי שקרה בגרמניה של אז ביחסה לעבר. זהו סיפור על אומץ, לקיחת אחריות ומאבק לצדק.

ההקרנה תתקיים ביום חמישי ב-16 באפריל בסינמטק 3 בשעה 18:30




"צילי" (2014)

בימוי: עמוס גיתאי

נערה יהודיה בשם צילי, מסתתרת ביערות מדרום לצ'רנוביץ, בלב אזור הקרבות, ובונה לעצמה קן לאחר שכל משפחתה נשלחה למחנות. מארק, שנקלע למקום המסתור שלה, פונה אליה ביידיש ומגלה שגם היא יהודיה ומצטרף לשהות עימה שם. באחד הימים, יוצא מארק לכפר בחיפוש אחר מזון, ואינו חוזר, ובו בעת המלחמה מסתיימת. צילי מוצאת חבורת אנשים שהתקבצו לאורך החוף, בחיפוש אחר אנייה שתיקח אותם לארץ אחרת. הסרט, שנוצר בהשראת הנובלה מאת אהרון אפלפלד, מספר את סיפורה של הגיבורה הנודדת בעולם המסויט של המלחמה. צילי מגייסת את שארית כוחותיה כדי לשרוד במציאות קשה זו.

הקרנה טרום בכורה תתקיים ביום חמישי ב-16 באפריל בסינמטק 1 בשעה 21:30 בנוכחות יוצרי הסרט.




"העד האחרון של טרבלינקה" (2014)

בימוי: אלן טומלינסון

שמואל וילנברג, בן 92, השורד האחרון ממחנה המוות בטרבלינקה שבפולין אשר בו שהה עד פרוץ המרד ובמו עיניו, ראה את הגעתם של מאות אלפי היהודים שאותם שלחו אל מותם, במתקני ההשמדה. גם גופותיהן של אחיותיו תמרה ואיטה הושחטו במחנה. והנה, 70 שנה לאחר ששרד את המחנה והטראומטים שהגיעו לאחר מכן, שמואל מוצא את עצמו עדיין רדוף על-ידי אותם סיוטים שחווה כנער צעיר. את הסיפור של טרבלינקה הוא שימר לאורך השנים על-ידי פיסול פסלי ברונזה של אותם הקורבנות הטרגיים שהתקבעו בזיכרונו ממש כמו רוחות רפאים. אותם הפסלים מראים את סיפורו העוצמתי דרך עיניו של שמואל בהשמדת יהודי פולין.

הקרנה תתקיים ביום רביעי ב-15 באפריל בסינמטק 3 בשעה 19:00 ותהיה בנוכחותו של שמואל ויילנברג




"רבקה ויוסף סיפור אהבה" (2014)

בימוי: ציפי ביידר

הדסה וצלילה באו יוצאות למסע מרגש בקרקוב בעקבות סיפור חיי הוריהם; רבקה ויוסף באו, וכן ובעקבות היומן, שאמן כתבה אחרי המלחמה. ביומן מתועד סיפור חייהם ואהבתם של יוסף ורבקה במחנה הריכוז פלאשוב. נכתב בו תיאור חתונם שערכו בסתר בתוך מחנה הנשים (שחתונתם אף הונצחה בסרט "רשימת שינדלר"), את הדרך בה הצליח יוסף באו להציל מאות יהודים באמצעות תעודות שזייף, וכיצד אשתו, רבקה, הצליחה להכניס אותו לרשימת שינדלר. יוסף ורבקה באו הטילו על בנותיהם תפקיד חשוב; לבדר את ניצולי השואה, ומאז הן לא מפסיקות, לספר, להרצות ולהנציח בכל מקום אפשרי. לראשונה, במסע הזה הן מבינות את מהות וגודל התפקיד שהוטל עליהן.

ההקרנה תתקיים ביום חמישי ב-16 באפריל בסינמטק 1בשעה 19:15, בסיום ייערך מפגש בהשתתפות גיבורות הסרט הדסה וצלילה באו.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על סינמטק ת''א מציגים: סרטים ליום השואה
סרטים בקולנוע