"האישה בזהב": הלן מירן במיטבה

ביקורות
סרט על אישה המנסה להשיב את רכוש משפחתה מוינה, אוסטריה, לאחר שנלקח מהם באכזריות על ידי הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה. סיפורה של אוסטריה המכוערת, שעד היום מנסה לטאטא מתחת לשטיח את עברה הנוראי מתוקפת המלחמה הזו, ואישה אחת אמיצה, שלא מוכנה לוותר על מה ששלה.

"האישה בזהב": הלן מירן במיטבה
"האישה בזהב": הלן מירן במיטבה

משפחת בלואך-באור חייתה באוסטריה שנים לפני פרוץ המלחמה. הם חיו בדירה מפוארת המעוטרת רהיטים יוקרתיים ויצירות אומנות מרהיבות. הסרט מציג את אוסטריה מתחילת המלחמה, ועד שהתחילו להוציא יהודים מבתיהם בכוח ולגזור לחסידים את הפאות בציבור. אבל הפעם, אנחנו רואים את השואה דרך עיניהם של העשירים היהודים, אלו שהיטלר אמר שהם חמדנים והציג אותם כיהודים העשירים שלוקחים לנו את כל העושר.


(צילום: מתוך הסרט)

מריה מצליחה להימלט יחד עם בעלה לארצות הברית, אך נאלצת להשאיר מאחור את הוריה. רק עשרות שנים מאוחר יותר היא יוצאת למסע להחזיר את מה שנותר מהמשפחה שלה באוסטריה, והאוסטרים לא מרוצים מהעניין במיוחד. זהו סרט מרגש המכניס אותנו אל תוך עולמה הפרטי של ניצולה אמיצה, היוצאת לנקום בנאצים. זהו סיפורם של יהודי אוסטריה שהצליחו לברוח ולהקים משפחות, אבל לא מוותרות על מה ששייך להם.

״האישה בזהב״ מספר את סיפורה של המשפחה הזו, ושל אישה אחת, המנסה להשיב אליה את אוצרות האומנות הנגנבו מהם בזמן מלחמת העולם השנייה. היא נלחמת על אוצרות אומנות משפחתיות שהן הדבר היחיד בעולם שנותר לה ממשפחתה, אשר רובם נספו בשואה. הסרט מבוסס על סיפורה האמיתי של מריה אלטמן (הלן מירן), שדמותה של דודתה אדלה, מופיעה על ציורו המפורסם של האומן גוסטב קלינט. אדלה הייתה כמו אימא עבור מריה וכל ילדותה היא צפתה בציור הזה, בזמן שהיה תלוי על קיר ביתם. לאחר מות אחותה, מריה מוצאת מכתבים ישנים בין החפצים שלה, ומחליטה לצאת למסע להחזרת יצירות האומנות.


(צילום: מתוך הסרט)

למסע היא רותמת עורך דין צעיר בשם רנדל שנברג (ריאן ריינולדס), חבר של המשפחה שסבו היה המלחין המפורסם ארנולד שנברג. יחד הם נוסעים לאוסטריה בכדי להחזיר את דודה אדל למקום אליו היא שייכת - יחד עם משפחתה. כמובן שזוהי לא משימה קלה עבור השניים, והם עובירם מכשולים רבים בדרך. מדובר בסיפור מרתק, מפני שהוא מראה לנו את סיפורם של יהודי אוסטריה העשירים בתקופה ההיא, ומציג את חייהם הראוותניים בדרך מרתקת ומרגשת ביותר.

המשחק של מירן, כאוסטרית לשעבר, הינו יוצא מן הכלל. המבטא שלה כל כך אמין שלרגע שכחתי שהיא בכלל אנגלייה. ריאן ריינולדס משחק חנון ועדיין מצליח לכבוש את ליבי וקייטי הולמס בתור אשתו, חמודה מתמיד. הסרט מציג את הצד המכוער של אוסטריה ואת ההיסטוריה הנוראית שהיא מנסה מאז למחוק, בדרך מהנה ומרגשת לכל הדעות.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "האישה בזהב": הלן מירן במיטבה
סרטים בקולנוע