"בלתי נשכחים 3": נשכחים די מהר

קולנוע
חבורת הזקנים יוצאת לעוד מסע שמזכיר באופן מפליא את המסע שעברו בסרטם הקודם בעקבות מל גיבסון בתפקיד נבל ללא מניעים שפשוט מנסים לבדר כמה שאפשר, כאשר האקשן מצליח להרהיב וכל השאר די מכאיב.

"בלתי נשכחים 3": נשכחים די מהר
"בלתי נשכחים 3": נשכחים די מהר

הרעיון של "בלתי נשכחים" הוא להיט. בואו לא נשקר לעצמנו. האוסף של חבורת גיבורי אקשן משנות ה-80 לסרט אחד הוא פשוט תענוג למעריצים, מעין סוג של "הנוקמים" לגרסת גיבורי האייטיז, סרט שרק שמות השחקנים על הפוסטר עלולים לגרור נהר של צופים ונהר של דולרים למפיקי הסרט, גם אם בסה"כ מדובר בפוסטר. מסתבר שהשחקנים היו ונשארו הכוכבים שסוחבים את התהילה, אך עם זאת, חבל שהסרט הראשון בסדרה פשוט היה סרט לא טוב. התהליך המסחרי הזה הופק ונוצר על ידי סילבסטר סטאלון אלוף האייטיז והמוביל בין הכוכבים, אם כי אחרי התוצאה ניתן היה להבין שעדיף אותו בתור מקרר אנושי המקריא את הדיאלוגים על המסך ולא בתור הבמאי היושב מאחורי המצלמה. כדי לנצל את הנוסחה כמו שצריך, נתנו אותה לבמאי קצת יותר סביר בסרט השני בסדרה שהיה אומנם לא יצירת מופת של אקשן שהצליח להיות בידור אקשן חזק ומענג שבהחלט מיצה את כל מה שהיה ניתן להפיק מאיחוד שחקנים מרהיב שכזה.

מהבחינה הזאת, הסרט השלישי בסדרה הוא די מיותר. הסרט הראשון היה סרט עם רעיון טוב וביצוע גרוע, והסרט השני פשוט לקח את הרעיון וביצע אותו טוב יותר, וכמו ברובוטריקים כולנו יודעים שרעיון לא מספיק כדי להחזיק סרטים שלמים. כבר הבנו את האיחוד המרגש, הניחוח הנוסטלגי כבר מיצה את עצמו ועכשיו הגיע לדבר המפחיד מכל, לדבר הנוראי ההוא שנקרא - "עלילה". רעיון חדש, סיפור חדש, משהו שבאמת יוכל להצדיק את את העובדה שמוציאים סרט המשך כמו לכל סדרת סרטים בה יצאו סרטי המשך אי פעם. כאן כבר ניתן להתחיל להבין את הבעיה ב"בלתי נשכחים 3" אין עלילה בכלל.



הסרט מתחיל דווקא די טוב, מרדף יריות המתרחש בחציו על רכבת וזאת על-מנת לשחרר אסיר מחבורת הבלתי נשכחים (ווסלי סניפ, מהפחות מוכרים בחבורה) וכולו די מרשים לעין, ומשם גם ממשיכים לעוד משימה סתמית במסגרת תפקידם שם מגלים במקרה את העובדה המבהילה כ"כ שלא יכולנו לחיות בלעדיה, מל גיבסון. הוא אמור לשחק נבל בשם סטונבקס, הבעיה היא שהוא לא ממש נבל, והוא גם לא ממש משחק. בתור "הרשע" שבסיפור אין לו שום מניעים, שום סיבה לכך שהוא רשע, שום עניין בכך שהם רוצים לחסל אותו, הוא פשוט רשע כי הוא נמצא שם וזה לא מוצא חן בעיניהם. גיבסון בתור שחקן הוא כמובן מרשים, אבל כאן הוא בוחר לשחק דמות כ"כ חלשה שלא מרגישים אותו משחק, קשה שלא להרגיש את העצלנות שבה הוא פשוט מקריא את הטקסטים בעייפות. כמובן שמשם העניינים מתגלגלים וסילבסטר סטאלון חייב להחליט שהוא יודע כל דבר שבעולם ומחליט לגייס צעירים לחבורה, ומשם הסרט רק מתגלגל לכיוונים צפויים וקלושים שצריך להיות הבחור שלא ראה אף סרט אקשן אי פעם כדי לא לדעת אותם, מצד שני, אותו הבחור יהיה גם היחיד שלא יבין חצי מהבדיחות או משפטי הפאנץ' שבסרט.

סטאלון היקר הפעם מחליט לקדם אותו צעד אחד לפני כולם ובתור התסריטאי קשה שלא להרגיש את הנרקיסיזם המוגזם שבו הוא גורם לו להיראות הבחור הטוב ביותר בסיפור. נעזוב את העובדה שהוא היחידי שבאמת מופיע לאורך כל הסרט, הוא גם היחידי שמציל את הסיפור, היחידי שמוצא את הפתרונות וגם מרשה לעצמו באמצע הסרט לגייס חבורה של צעירים במקום חבורת הזקנים הבלתי נשכחים כאשר הוא ה"זקן" היחידי שנשאר עמם. זה ברור שבתור תסריטאי אתה מוזמן לשים את עצמיך במרכז התסריט, הבעיה היא שגם התסריט עצמו גרוע לחלוטין - זה נראה כאילו במשך כולו כתוב בעיקר פעולות אקשן ובין לבין דיאלוג אחד שהוא די חסר חשיבות. אם כבר הזכרנו דיאלוגים, בניגוד לסרט הקודם שהיה כולו מספר סצנות אקשן ארוכות מאוד, הפעם יש לנו הרבה יותר מקומות בהם מתרחש האקשן, וכמו כן הרבה סצנות מעבר מרובות דיאלוגים. לא אשקר היו דיאלוגים משעשעים, אבל אני יכול להבטיח שהיו יכולים להסיר חצי מן הסצנות הללו ולקצץ את רוב הדיאלוגים ואף צופה לא היה שם לב.



כנראה שהבעיה כבר מורגשת מעצמה. בלתי נשכחים 3 הוא פשוט סרט אקשן שכולל אך ורק אקשן, הסיפור רדוד והדמויות חסרות ערך וכל מה שנותר זה להנות מהאפקטים הסבירים ומפיצוצי המכוניות שדווקא הם עשויים לא רע בניגוד לסרט שעשוי נורא. אין כמובן בעיה כל עוד מדובר בסרט שכזה להיות בסך הכל סרט אקשן מהנה עם עלילה טיפשית וחסרת התפתחות, הבעיה היא שכבר היה סרט כזה בשנה שעברה והצופים כבר רעבים למשהו שונה, משהו שבאמת יצדיק את ההליכה לקולנוע ולא סתם ירגיש ממוחזר. ככל שהסרט מתקדם מרגישים כמה שהוא מזכיר את הקודם ומבינים שנעשה כאן אקט ציני לצורך כלכלי, ומי שאינו מעריץ נלהב של הכוכבים יכול פשוט לראות את הסרט השני בביתו באיכות סבירה ולא ירגיש לעולם בהבדל.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "בלתי נשכחים 3": נשכחים די מהר
סרטים בקולנוע