סיכום העונה הרביעית של משחקי הכס

טלוויזיה
כמו העונה כולה, הפרק העשירי והאחרון לעונה היה פרק לא אחיד במיוחד, היו בו רגעים גדולים וכאלה שפחות, וכל זה הרבה לפני שבכלל הסופר ג'ורג' ר. ר. מרטין, החליט כיצד הוא מסיים את סדרת הספרים עליה מבוססת הסדרה.

סיכום העונה הרביעית של משחקי הכס
סיכום העונה הרביעית של משחקי הכס

לאחר הצפייה בפרק שלם בן שעה (הפרק התשיעי) עם ג'ון סנואו ומעלליו במאשיירמורנה (טירת שחור) בשיאה של מתקפת הפראים על המבצר, הפרק שב ונפתח עם ג'ון סנואו היוצא לבדו, ללא נשק, כדי לפגוש במאנס ריידר ולנסות לחסלו במהלך משא ומתן להפסקת הלחימה. עם זאת, מאנס, שמתברר כלא כסיל, מבין כי ג'ון הגיע לחסלו בדיוק בשלב שבו מתאחדים כמה מקווי העלילה של הסדרה, כאשר כל סוסי המלך ופרשיו של סטאניס באראתיאון מגיעים לאחר שבעונה הקודמת סטאניס הבטיח לסייע למשמר הלילה בצפון (מעניין מה לקח לו עשרה פרקים כדי להגיע), וכך צבא הצפון הענק מובס.

אהבה, מוות, ועוד פעם מוות ואהבה, אלה היו מרכיבים של הפרק העשירי כמו גם של העונה כולה. אלא שהעונה כללה - כמו גם רגעים חלשים מאוד, כמו הסצנות עם בראן והודור שכבר כמה עונות מנסים להגיע אל העורב בעל שלושת העיניים, שהוא בכלל איש זקן שיושב במערה עם הרבה שורשים, ומבטיח ללמד את בראן לעוף. כל זאת אחרי ששלדים מהלכים הרגו את ג'וג'ן, אחרי הכל אי אפשר בלי מוות בסדרה הזאת.‏

ביי ביי כלב...



כמו במפגש של סטאניס עם ג'ון סנואו, כך נפגשים להם בריאן מטראת' ומשרתהּ עם אריה סטארק ו"הכלב" סנדור קאלגיין אשר מבקש לגרשהּ רגע לאחר שבריאן מתוודה שנשבעה להגן על חיי אריה סטארק. הוויכוח מתדרדר עד מהרה לקרב חרבות, אך בעיקר בעיטות ואגרופים ואפילו נשיכת אוזן, כשעד מהרה בריאן מנצחת ו"הכלב" שוכב למרגלות הגבעה ממנה החליק כשהוא חבול ומודע על מותו הקרב, למרות כי הוא מתחנן לפניה שתהרוג אותו, היא קמה והולכת - בסצנה המבליטה מאוד את השינוי שחל באישיותה למן הרגע שפגשה בו. זמן קצר לאחר מכן (שמוצג בכלל כסצנה אחרונה בפרק) אריה מגיעה אל עיירת חוף ועולה על ספינה שתיקח אותה אל העיר החופשית בראאבוס.

טיריון לאניסטר, הבן של והאח של



זמן קצר לאחר שדאיינריז נאלצת לכבול שניים מדרקוניה בשל שריפת תינוקת, מגיע הפרק האחרון לנקודת השיא ומציג את משפחת לאניסטר מלאת החיכוכים. האבא טייווין, דן את הבן הקטן (תרתי משמע) למוות, ורוצה להשיא את הבת (סרסיי) בניגוד לרצונה. כמובן שהיא מסרבת, ובמקום זה מספרת לאבא שהיא שוכבת באופן קבוע עם אחיה התאום ג'יימי. זמן קצר לאחר מכן, ג'יימי משחרר את האח (טיריון) שרוצח בזעם את שיי הפרוצה בחדר המיטות של האבא ולאחר מכן רוצח גם את האבא - זה קורה במשפחות הכי טובות, או בעצם לא, זה לא קורה במשפחות טובות. מיד לאחר רצח אביו, טיריון נשלח עם ואריז אל ספינה למסע מעבר לים.

אוברין מראטל, שמר על ראשו אך לא לזמן רב...



אז מה היה לנו בפרק האחרון ובכלל העונה? הרבה מוות צפוי ולא צפוי. ג'וג'ן ריד נרצח על ידי שלדית מהלכת, ג'ופרי הורעל, סאנדור "הכלב" קליגן נפל במהלת התכתשות עם בריאן, הדודה ליסה נשלחת אל מותה דרך דלת הירח, ייגריט נורתה למוות על-ידי ילד רגע לאחר המפגש המחודש עם אהובה ג'ון סנואו (You know nothing, Jon Snow...), שיי הפרוצה נרצחה במיטתה על ידי אהובה טיריון (אהבה ומוות בעונה שלמה אמרנו?), אוברין מארטל שהספקנו להכיר רק העונה נקטף כבר לקראת סוף העונה ובאופן כה אכזרי שרק הסדרה מסוגלת... טייווין לאניסטר נורה, כאמור, על ידי טיריון, במוות מפתיע אומנם אך מצופה בהחלט - מה שמשאיר את מעלה המלך תחת שליטתה של האדם החזק ביותר במעלה המלך, סרסיי לאניסטר ובנה הקטן טומן.

יחי המלך ג'ופרי, או שלא



אז זה היה הפרק העשירי והאחרון לעונה הרביעית, התחושה הכללית שהם הותירו מאחוריהם היא מעין דכדוך וזה לא מקרי. כולם לא הפסיקו להתלונן תמיד ש"משחקי הכס" הורגת את הדמויות הכי אהובות; דאינריז טארגריין, אריה סטארק וטיריון הן שלוש מהדמויות החיוביות והאהובות ביותר בסדרה, שמלוות אותנו עוד מתחילתה. שתי הבנות והגמד שורדים, בעוד שמסביבם אחרים נופלים כמו זבובים - אבל שלושתם משלמים על כך במחיר שכל מה שהיה חשוב להם. אריה מאבדת בהדרגה את אנושיותה, דאינריז מתפשרת על עקרונותיה, טיריון, האדם היחיד בעל המצפון במעלה מלך, הפך לרוצח אהובתו ואביו. הדבר הרע באמת ‏שיכול לקרות לדמויות בסדרה הוא לא למות, אלא להשתנות ולהפוך למה שהן שנאו. אתה מת גיבור, ‏או שאתה חי מספיק זמן כדי לראות את עצמך הופך לנבל. אומנם פתגם ידוע ממקום אחר אך מתאים בהחלט לעונה, שחרטה על דגלה את המוטו ‏"Valar morghulis", כל הגברים מוכרחים למות...

הסיום הזה בהחלט משאיר את "משחקי הכס" במקום שונה, מכמה בחינות, בעיקר עקב העובדה שדמויות רבות החליפו מיקום גיאוגרפי: אריה, טיריון וואריז עזבו את ווסטרוז ונדדו מזרחה, סטאניס ומליסנדרה עברו לצפון ואיחדו כוחות עם ג'ון. מעלה מלך תהיה שונה מאוד בלי טייווין, אבל שינוי משמעותי אחר שעברה הסדרה בפרק הזה הוא פרימת הקשר הבל-יינתק בין הספרים לבין הסדרה. הפרק הזה היה מפתיע יותר עבור מי שקרא את הספרים מאשר עבור מי שלא: יש דברים שקרו בפרק אבל לא בספר, דברים שקרו בספר אבל לא בפרק, ודברים שקרו בשניהם, אבל אחרת. נראה שהסדרה מכינה את עצמה לעונות עתידיות שבהן קווי עלילה שלמים יהיו חדשים לגמרי, ללא כל קשר לספרים של ג'ורג' מרטין - לטוב ולרע.

נקודה למחשבה: שמתם לב שתיאון, משפחת בולטון, סאנסה ובייליש האצבעון כלל לא הופיעו בפרקים האחרונים?
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על סיכום העונה הרביעית של משחקי הכס
סרטים בקולנוע