"עמנואל והאמת אודות הדגים": סיפורי דגים

קולנוע
פנינה קטנה וחביבה, החבויה בלב ליבו של ים מטאפורי, מוצאת שחקניות יפות ומוכשרות המספרות סיפור דרמטי ומעניין על חיפוש אוזן קשבת עבור נפשות פצועות שאחרי אובדן עצום בחיים.

"עמנואל והאמת אודות הדגים": סיפורי דגים
"עמנואל והאמת אודות הדגים": סיפורי דגים

לא בדיוק הבנתי האם המפיץ הישראלי שינה לחלוטין את שם הסרט המקורי (The Truth About Emanuel) ותרגם אותו בתרגום חופשי למשהו עם דגים (עמנואל והאמת אודות הדגים), או ששם הסרט הוא באמת כלול ומדוגג מלכתחילה. על מנת לעזוב את מטאפורת הדגים לרגע ולתלשה משם הסרט, נעבור לתוכנו, או רגע לפני; לז'אנר המובטח על ידי מיטב האתרים המובילים המגדירים את הסרטים לפי קטגוריות.

הובטחה דרמה והייתה בשפע, לגבי ז'אנר המותחן, אולי תתאכזבו למדי, מי שחיפש את אותם האלמנטים שייצרו מתח בקרביו, אפשר לומר שהסרט לא שם את הז'אנר הספציפי הזה בחזית. המותחן הוא נגזרת של כמה סיקוונסים וכמה סצנות בודדות שעשויות להטעות ולבלבל את הצופה שדי התרגל בנינוחות לדרמה המשודרת לנגד עיניו.



אמנם אני זוכר בבירור כמה סצנות שבמהלכן התחלתי לשחזר האם יש קרבה מסוימת לז'אנר האימה, אבל ככל שסיפור הסרט הלך והתבהר היה מובן שיש פה יצור כלאיים פחות מוצלח מהרגיל עם נטייה דרמטית לחשוב שהוא גם מיני מותחן. הסיפור שמספר הסרט מתחיל באקספוזיציה (אכן) מותחנית, משהו. עמנואל, גיבורת הסרט ונושאת שמו, מספרת על קריעת דרכה לעולם החי דרך רחם אימה והבאתה הלא מודעת של הטרגדיה הראשונה והמשמעותית ביותר, שהיא חוותה עד כה בחייה הצעירים.

בלידתה של עמנואל נפרד אביה מאמה והחל לתפקד בתור הורה יחיד לנערה מקסימה ויפיפייה בעלת תושייה ושכל ישרים וחדים כתער. היא מנתחת מצבים בצורה קוהרנטית ולוגית ופועלת לפי אותם ניתוחים רגעיים על מנת להוציא פלט מילים, שהוא על גבול השובבי עד חצוף עבור מבוגרים ממנה הסובלת המרכזית; אמה החורגת, שמנסה בכל דרך ושיטה להתקרב אל הצעירה המתחכמת.

עמנואל חיה בתחושת קיפוח עצמי נוראית וזוכרת לעצמה את העובדה שהיא האשמה למות אמה הביולוגית, על זה אין סליחה ומחילה מבחינתה ואת הזעם המחולק הזה היא מפזרת שווה בין שווים בין עצמה ובין חלק מהסובבים אותה ולא משתלבת חברתית או אפילו משפחתית, מעבר לגבולות אביה.



המהפך שחייה מקבלים הוא בדמותה של לינדה, צעירה חד הורית לתינוקת שנכנסת לשכונה ביום בהיר אחד והולכת ומתקרבת לעמנואל, דרך העובדה שהצעירה הקרירה מחפשת תעסוקה ומקבלת על עצמה בייביסיטר לתינוקת החדשה בשכונה. מערכת היחסים בין השתיים מתהדקת על אף ובזכות העובדה שללינדה יש שלדים בארון, שיותר נכון לומר עליהם, שהם די עשו אקזיט. השלדים בארונה של לינדה לא משפיעים על המשך מערכת האם ובת הנרקמת בין השתיים, אלא להיפך, הולכים ומחזקים בין השתיים, אפילו באופן שלינדה לא מצליחה לשער לה, לשמחתה.



העולם שבין השתיים הופך להיות נבדל ושונה משאר העולם החיצוני ועמנואל הצעירה מנסה לגונן על לינדה מפני שאר העולם החיצוני, על מנת לא להוציא את השלדים גם מחוץ לביתה ו-out in the open באופן סופי ומוחלט, דבר שעלול לטלטל את עולמה של לינדה. הסרט מדגים יכולות דרמטיות בעיקר בסיפור מערכת היחסים החמימה והנדרשת בין השתיים שמחפשות חום ואהבה במקומות שהותירו בהם חור בעברן, מקומות שכנראה רק האחת יכולה למלא לשנייה באופן שבו חייהן התפתחו.

החום והאהבה האימהיים הם אלמנטים ודברים שיש לשתיים במשותף, כאשר האחת מלמדת את השנייה דרך אהבה עצומה (של לינדה) לבתה ולבת האלטרנטיבית (עמנואל) שהיא מגלה, בעוד עמנואל מפתחת את אותם האלמנטים ומסגלת אותן לעצמה עבור בתה של לינדה. הסרט מכניס מטאפורת ים ושחרור מעולם החיים דרך הכניסה לעולם הדגים בשלב מאוד מאוחר, אבל לא חוסך את ניסיונות השחרור האמיתיים, דרך העולם הגשמי והאמיתי.



ג'סיקה ביל בתפקיד לא רע, שהולך ומשתפר מרגע לרגע, למרות התספורת המזעזעת היא מגלמת את תפקידה בנאמנות ונצמדת לדמות האם הרגועה על הגבול הדק של המעורערת. אלפרד מולינה בתפקיד קטנטן וחשוב, בתור אביה של עמנואל, הקשר היחיד שלה לאמה הביולוגית והנרייטור הפרטי שלה, כאשר מדובר בשחזורים על הזיכרון היחיד שיש לה מיום לידתה ומות אמה.

קאיה סקודלריו היא הכוכבת הראשית, בתפקיד לא רע בכלל. קצת אימפולסיבית, קצת מעורערת ובגילום של דמות לא פשוטה עם הרבה מטען רגשי שצריך להיות מועבר הלאה לצופים. סרט נחמד ומקסים שלא נוסק לגבהים מיוחדים, אבל שומר על עניין לכל אורכו, מבוים ביד מיומנת ומהוקצעת ומכיל הופעות טובות של מספר שחקנים נהדרים. בסך הכול נעים להעביר איתו את הזמן והוא שואב לתוכו, למרות העובדה שהוא לא פורץ ספי התרגשות (או מתח, כפי שהוגדר לו...) מיוחדים ויוצאי דופן.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "עמנואל והאמת אודות הדגים": סיפורי דגים
סרטים בקולנוע