כריסטופר נולאן והישראלים

קולנוע
כריסטופר נולאן נחשב לאחד הבמאים הבריטיים המוערכים ביותר בהוליווד, אומנם בעיקר עקב העבודה הנפלאה שעשה בטרילוגיית האביר האפל, ומעניין לציין שזה לא מונע ממנו ללהק לא מעט שחקנים ישראליים לסרטיו.

כריסטופר נולאן והישראלים
כריסטופר נולאן והישראלים

כריסטופר אדוארד נולאן, יליד לונדון, החל לצלם את סרטיו כבר באמצע שנות ה-90, איך סרטו המשמעותי הראשון היה "ממנטו" משנת 2000, שגם במידה רבה אפיין את אופיו של נולאן כבמאי, שלא מהסס לעסוק בנושאים מורכבים. הסרט שהכניס 40 מיליון דולר לעומת תקציב זעום של 5 מיליון דולר, עוסק באדם הסובל מבעיית זכרון שמפריעה לו לזכור ארועים חדשיםף הפרעה המכונה אמנזיה אנטרוגרדית, מה שמביאו לקעקע על גופו מידע נחוץ שיסייע לו לזהות את קרוביו. הסרט שמספר את האירועים בצורה לא מסודרת, מתחיל את סצנת הפתיחה מסופו של הסיפור ועל לתחילתו באופן לא כרונולוגי, דבר שמציב את הצופה בעמדה שווה לגיבור הסרט. אופן סידור העלילה זיכה את הסרט בתואר אחד הסרטים בעלי העלילה הלא כרונולוגית הטובים ביותר. אך זיקתו לליהוק שחקנים ישראליים צצה מעט מאוחר יותר.

אלון אבוטבול כד"ר לאוניד פאבל (מתוך הקמפיין הויראלי לסרט "עלייתו של האביר האפל")



משיצא לאקרנים הסרט "באטמן מתחיל", ניכרה היטב התכונה שלו בשימוש בסצנות מעורבבות ולא מסודרות כרונולוגית, כך גם בסרטו "יוקרה". אך זיקתו לליהוק שחקנים ישראליים החלה רק באחרונה, עם הפקת "עלייתו של האביר האפל", עם ליהוקם של אורי גבריאל לתפקיד אסיר עיוור שמנחה וסייע לברוס וויין בחילוצו מהבור, וליהוקו של אלון אבוטבול לתפקיד ד"ר לאוניד פאבל, המדען שפיתח את הפצצה המשמשת את ביין לניסיונו לחסל את גותהאם.

אורי גבריאל: האסיר העיוור. (מתוך "עלייתו של האביר האפל")



אך זה לא הסתיים בזה. במקביל לסיום הפקת "עלייתו של האביר האפל" החלה העבודה על הסרט "איש הפלדה" בבימויו של זאק סניידר אך בהפקת כריסטופר נולאן שגם שכתב עם אחיו את התסריט לסרט, ואז לוהקה איילת זורר לתפקיד לארה, אמו של סופרמן שגם זוכה לדקות מסך לא מועטות, ובכל מקרה השחקנית מצויה בתנופה מבחינה מקצועית, במה שלא נחשב לליהוק מפתיע במיוחד.

איילת זורר כלארה, אמו של קאל-אל. מתוך "סופרמן: איש הפלדה"



הליהוק המפתיע והמסקרן באמת, אולי קשור יותר לזיקתו של סניידר לישראלים, הוא ליהוקה של גל גדות לתפקיד וונדר וומן בסרט ההמשך ל"איש הפלדה", בצעד שגרר שלל ביקורות, לא מעט מהן שליליות, ובדומה לביקורות שספג בן אפלק משלוהק לתפקיד באטמן באותו הסרט ושצילומיו צפויים להתחיל באמצע 2014.

ללא ספק מדובר במגמה מסקרנת, וגם אם שנים שסרטים ישראליים לא זוכים בפרסי אוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, לפחות נציגי הקולנוע הישראלי זוכים להיות מלוהקים לתפקידים נחשקים או לפחות כאלה שמעוררים עניין רב למדי...
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על כריסטופר נולאן והישראלים
סרטים בקולנוע