חסר תקדים: ההפגנות נגד פוטין מגיעות לקולנוע הרוסי

קולנוע
בקרוב ייצא לאקרנים סרט קולנוע רוסי אודות ההפגנות ברוסיה נגד פוטין ומחאות האופוזיציה והעימותים מול כוחות הביטחון והימ"מ הרוסי. זאת בצעד ראשון מסוגו בתחום הקולנוע ברוסיה, והוא רק הראשון מבין כמה סרטים בנושא שצפויים לצאת לקולנוע.

חסר תקדים: ההפגנות נגד פוטין מגיעות לקולנוע הרוסי
חסר תקדים: ההפגנות נגד פוטין מגיעות לקולנוע הרוסי

הסרט "ההפגנה", בבימויו של דניס פיליוקוב האלמוני (שזהו רק סרט הקולנוע השני שלו), זוכה לתמיכה חסרת תקדים מצד גדולי מפיקי הקולנוע ברוסיה ומהבמאים הרוסיים הידועים ביותר בעולם, טימור בקממבטוב, שחברת ההפקה מטעמו אחראית על הפקת הסרט.

הסרט, שכבר הוקרן בהקרנה מצומצמת, מגולל למעשה סיפור אהבה בין מפגינה לבין איש הימ"מ הרוסי, בצל ההפגנות והמחאות של האופוזיציה הרוסית נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בדצמבר 2011, יום לאחר שנודע תוצאות הבחירות לפרלמנט הרוסי יצאו אלפי מפגינים בלמעלה מחמישה ערים שונות ברוסיה במטרה להביע את מחאתם על כך שמפלגת השלטון זכתה בבחירות כתוצאה מזיופים בקנה מידה לאומי. באותו היום הבינו תושבי רוסיה שיש ביכולתם את הכוח והעוצמה להביע מחאה של ממש, ובאותם ימי אופוריה של דצמבר 2011 הצטרפו עוד ועוד מפגינים להפגנות שארגנה האופוזיציה הרוסית. רומן, הוא איש ימ"מ הרוסי, בחור צעיר בן 25 שנשלח עם יחידתו לאבטח הפגנה ולוודא שלא תצא משליטה. כאן הוא מחלץ נערה בשם קטיה, במהלך התפרעות של כוחות הביטחון, והוא מגלה כי הוא מתאהב בה מבלי להיות מודע לכך שאחיה הבכור של קטיה הוא חבר בכיר באחד מארגוני האופוזיציה.

כרזת הסרט:



הסרט "ההפגנה" הוא יוצא הדופן בנוף הקולנועי הרוסי, שסרטים רבים ממנו מעדיפים להתמקד בקומדיות שנונות או סרטי מלחמה על מלחמת העולם השנייה, נחשב ליוצא דופן עוד לפני שיצא להקרנות בכל רחבי רוסיה וכבר זוכה לביקורת רבה ובעיקר להתעניינות משנודע כי הבמאי טימור בקממבטוב שאחראי להפקת שובר קופות רוסיים רבים ("משמר הלילה" מ-2004, "משמר היום" מ-2006) ואף סרטים אמריקאים מוצלחים כ"מבוקש" (2008) ו"אברהם לינקולן צייד הערפדים" שיצא בשנה שעברה ואומנם לא נחל הצלחה משמעותית בקופות, אך היה נאמן למקור הספרותי של הרומן המוכמן מאת סת' גראהם סמית'. בסרט מככבים אליונה קונסטנטינובה ופאבל קוזמין האלמוניים ותקציב הסרט עמד על מיליון דולר בלבד.

הסרט נעשה בהפקת חברת ההפקות של טימור בקממבטוב וצילומי הסרט הסתיימו בנובמבר 2012, כשחלק מהצילומים אף התרחשו במהלך הפגנות אמיתיות שאורגנו בידי האופוזיציה הרוסית. כאמור, הסרט הוקרן בהקרנה מצומצמת וצפוי לצאת לאקרנים בהמשך השנה והוצג גם בפני באי הביתן הרוסי בפסטיבל הסרטים של קאן, כדי למצוא משקיע שיסכים להפיץ את הסרט בבתי הקולנוע ברחבי העולם.

מלבד חברת ההפקות של טימור בקממבטוב, הסרט זוכהל תמיכה חסרת תקדים גם מהמפיק פיודור בונדרצ'וק הרוסי (שביים את "הפלוגה התשיעית" מ-2005, ואך סיים את הפקת "סטלינגרד" שייצא בקרוב לקולנוע) שחברת ההפקות שלו Art Pictures חתמה על חוזה להפצת הסרט בבתי הקולנוע ברחבי רוסיה ומדינות חבר העמים.



מפיק הסרט ניקיטה טרינקין טען כי הסרט אינו סרט פוליטי ומתמקד יותר באווירה מלודרמית ובסיפור אהבה בין לוחם ימ"מ רוסי למפגינה מהאופוזיציה, הצהרה שנועדה להרגיע כנראה את אנשי משרד התרבות הרוסי שמימנו את הפקת הסרט. לא ברור עד כמה הסרט יצבור הצלחה, אך כבר הפך לעוף מוזר ומסקרן בנוף הקולנוע הרוסי.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על חסר תקדים: ההפגנות נגד פוטין מגיעות לקולנוע הרוסי
סרטים בקולנוע