נווד בלתי אפשרי

קולנוע
טום קרוז חוזר בתפקיד האיש הביוני, כמעט כמו במשימה בלתי אפשרית, אך הפעם ללא נשקים מתוחכמים או זהויות מוסוות.

נווד בלתי אפשרי
נווד בלתי אפשרי

מכיוון שלא קראתי את סדרת ספרי ג'ק ריצ'ר, פרי עטו של לי צ'יילד, סופר ספרי המתח הבריטי, ניגשתי חיש קל לברר על מה מדובר בעזרתו האדיבה של מיסטר וויקיפידיה. הערך אודותיו של ריצ'ר בוויקיפדיה טוען כי : "ריצ'ר, גבר גבוה, גדל גוף וחזק, נולד ב-29 באוקטובר 1960 בברלין" ולאחר מכן, ההשוואה הקלילה לשחקן הראשי שמגלם את בן דמותו של ריצ'ר היא קלה לשלילה להפליא. טום קרוז מנגד נולד ב-3 ביולי 1962 ומלבד הדמיון בגיל אפשר להבין שלא לכך התכוון המשורר, או במקרה זה הסופר. לעומת זאת מבדיקה נוספת וראיונות עם צ'יילד עצמו אפשר להבין שהוא דווקא מאוד תמך ועודד את כיכובו של טום קרוז בתור ג'ק ריצ'ר, אז מה אנחנו מתלוננים?. אפילו בפרט הקטן בו קרוז וריצ'ר דומים אפשר לטעות מכיוון שמיסטר קרוז אינו נראה כגילו. הספרה חמישים שמעטרת את רובריקת הגיל בה קרוז די מתבייש, לא נראית לעין בעיקר אחרי שלל ניתוחים ואיפור קל ככבד.

ולסרט; סיקוונס הפתיחה נראה כלקוח ממשחק מחשב בעל איכות גבוהה וגרפיקה מתקדמת מאוד ואפשר לומר שנעשה בצורה אומנותית, נהדרת ואיכותית. המשך הסרט מתגלגל בכיוון של סרט מתח מובהק ובעל סימני מותחן ריגול דור מתקדם. הגיבור שלפי הספר המקורי אמור להיות בעל סרקזם מפותח קצת לוקה בסרט בתכונה הזאת, אך מחפה בקשיחות וכישרון לניתוח אנליטי של פרטים קטנים וזיכרון פנומנאלי לאותם הפרטים, מן שרלוק הולמס שכזה.
מי שלא הצליח לעכל עד הסוף את הולמס של ריצ'י מקבל אותו בשם אחר ובמינון נמוך הרבה יותר של סרקזם בתור ריצ'ר. שימת הלב לפרטים הקטנים ביותר מתחילה לתסוס בליבו הצדקני של ריצ'ר והמטרה אליה הוא חשב שהוא מגיע מתחילה להפוך למערבולת, שלה הצופה עדיין לא ציפה בתחילתו של הסרט. הסך הכל הכללי מעניק לנו סרט מתח מצוין עם כל הפרמטרים הנדרשים מסרט שכזה וכולל מרדפי מכוניות, קרבות בין ריצ'ר לבין יריביו, בהם הוא מפגין יכולות לחימה נהדרות ומוכיח את חסינותו הפיזית ופגיעותו הנמוכה.
הפגיעות הנמוכה בדמות הראשית באה לידי ביטוי בפאן הרגשי, כאשר הוא מוצג בתחילת הסרט ועד סופו כנווד בודד שחי ללא מזוודות וללא פרטים שיכולים לעכב את המשך מסעו, כמובן שהעניין כולל גם ניתוק מאנשים וניתוק מבנות זוג פוטנציאליות (גם כאשר אלו מנסות להיכנס, ללא הצלחה מרובה).
בתקופה לא פשוטה עבור קרוז כאדם, הכוללת את הניתוק שלו מהמשפחה שהצליחה לעכל את הטירוף שלו למשך תקופה מסוימת, הוא מגלם דמות שלא רחוקה ממה שהוא צריך להציג החוצה כלפי התקשורת וכלפי המעריצים לאחרונה. הסרט שמשתמש בקרוז בתור אדם מנותק שקשה לו להתחבר לסביבה מסוימת או לאנשים מסוימים לאורך זמן, ממש כמו האדם האמיתי.
מלבד זאת הוא סרט ממש לא רע, לא כזה שיעורר הדים או יישאר בזיכרון הקולקטיבי, אבל עוד מותחן אקשן מצוין שמעביר את הזמן וכזה שנכנס לרפרטואר העשיר של האיש.
העלילה די צפויה וגם הטוויסטים לא מפילים מהכורסא, לקראת סוף הסרט כבר הופכים להיות חלקים מסוימים קצת דביקים ומאלציים, אבל לא משהו שגורע מאומה מההנאה. חוץ מזה, גם רוברט דובאל שם, לתפקיד קטן, אבל נהדר ואיכותי. אז ריצ'ר אולי לא הסרט אקשן הטוב של השנה, אבל הוא בהחלט סרט טוב ששווה צפייה ומי שראה את הטריילר בלבד בתור הכנה עוד עשוי להיות מופתע לטובה מהשתלשלות האירועים בסרט.
סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על נווד בלתי אפשרי
סרטים בקולנוע