"סר אלכס פרגוסון: לעולם אל תיכנע": לא מוכן לשכוח

ביקורות
לרגל שובו של רונאלדו לסגל מנצ'סטר יונייטד וגם אל הכדורגל האנגלי, אפשר להחזיר לכמה רגעים את האיש אשר תרם לעובדה הזו להתרחש והחזיר את עצמו מפרישה, כדי להשפיע פעם אחת נוספת על הליגה שכל כך אהב לשלוט בה.

"סר אלכס פרגוסון: לעולם אל תיכנע": לא מוכן לשכוח
"סר אלכס פרגוסון: לעולם אל תיכנע": לא מוכן לשכוח

כריסטיאנו רונאלדו תמיד אמר וממשיך לומר כי הוא ראה באיש הזה דמות של אב, אשר כל כך הייתה חסרה לו. ערימות של שחקנים ומאמני כדורגל לא מצאו מספיק מילים בשביל לתאר את חשיבות האדם הזה לענף באופן כללי וגלובאלי ולהם באופן אישי. וכן, קצת לפני שהוא עשוי לבצע מהלך, אשר ישנה את סדרי העולם בליגה האנגלית פעם נוספת והפעם מהיציע ועמוק בתוך הפרישה שלו, הגיע הזמן לראות ולשמוע את הקולות, אשר יכלו לשנות את מהלך ההיסטוריה החדשה של מנצ'סטר יונייטד, אם הוא היה שוכח מי הוא ואת ההיסטוריה שלו.


חשבתם שסר אלכס מגיע בלי אזכור על אחד הגדולים בהיסטוריה של המשחק?

אחד המוחות הגדולים בעולם הכדורגל מתיישב מול המצלמה של בנו ומקבל חידון זיכרון קצרצר עם פתיחת הסרט הדוקומנטרי, שבמקור אמור היה לעזור לו לשחזר את הרגעים הגדולים בחייו. הוא נשאל על כובש השער הראשון, במשחקו הראשון בתור מאמן יונייטד והוא מיד שולף מהמותן. מי היה הסוכן שלו אי שם, בימים בסקוטלנד ועוד שאלה או שתיים ואז נעצר, באופן מאוד מאוד מכוון ב-5 במאי 2018, שם פרגוסון האב נאלם כמעט דום מול בנו ופשוט עונה כמעט בבושה: "כלום, שום דבר".


אה......רק יום אחד שכחתי, שחרר אותי קצת | באדיבות yes

לפני שלוש שנים וקצת עולם הכדורגל בכלל ואוהדי מנצ'סטר יונייטד בפרט נכנסו להלם רגעי. האיש שהפך את המועדון לאחד המצליחים בעולם הכדורגל המודרני נאבק על חייו וחשוב יותר, בעיניו, על זכרונו. בנו של סר אלכס - ג'ייסון, ראה את ההלם והחרדה שאביו לקה בהם, בעקבות העובדה שהוא עשוי לאבד את קולו ואת זכרונו, לקח את המצלמה והחל לייצר סרט עבור אביו, שיהיה קצת יותר אינטימי ומשפחתי מכל מה שנוצר עליו כבר בעבר. המטרה של הסרט הנוכחי הייתה להזכיר ולזכור איך אדם אחד, סיפור חיים ודרך שהוא התווה בעקבות סיפור חייו, הצליחו להפוך לאחד הסיפורים המדהימים של עולם הכדורגל.

סרטים דוקומנטריים על הקריירה של אלכס פרגוסון כבר נעשו בעבר והציגו זוויות רבות לסיפור ההצלחה שהיה ועדיין נותר סר אלכס. הסרט הנוכחי לוקח את הכל באופן יותר אינטימי, כאשר בניו ואשתו של פרגוסון הם חלק מהמרואיינים ובעיקר גם המראיין הראשי - בנו, הבמאי של הסרט: ג'ייסון פרגוסון. כי אין דבר שאף אחד מבני המשפחה לא חשב שיכול להיות גרוע יותר מאשר עצם העובדה שסר אלכס יאבד את מה שהיה מקור פרנסתו הטוב מכולם - מוחו וזכרונו. האיש, אשר חלם להתוות דרך ההיסטוריה של המקום ושל האנשים את הדרך למועדון שאותו הוא מאמן, הפך למספר ימים לחסר אונים ולו מעצם העובדה שכוחו יאבד לו.


כמה ידע יושב בראש הזה | באדיבות yes

ספרו של אלכס פרגוסון הוא תיעוד קצת פחות קוהרנטי לעלילת חייו של גדול המאמנים באנגליה ובעולם כולו. הסרט הנוכחי פועל לעיתים גם באותם קווים של צעידה בהווה ורגעי החרדה בבית החולים וכל הנוגע להתקף והאפקט שלו על סר אלכס עצמו ועל כל משפחת פרגוסון. מהר מאוד עובר הבן ג'ייסון לתעד את תחילת הדרך עם מעבר לפלאשבקים מעברו בעיר הנמל הסקוטית - גובאן, סיפורים על ילדותו, בגרותו ותחילתה של אחת ממערכות היחסים המשמעותיות שבין אדם לכדורגל. פרגוסון שוטח את החלקים המרכזיים, אשר הובילו אותו להיות מי שהוא: מערכת היחסים המורכבת בינו לבין אביו ועם שאר משפחתו, כיצד הכיר את אשתו ואז...הרומן עם הכדור השחור-לבן הקסום והתפקידים שהוא נשלח לבצע מטעם האל בספורט המופלא הזה שנקרא: כדורגל.

הקריירה של אלכס פרגוסון בתור שחקן מובאת בסרט הנוכחי קצת יותר מבכל מקום אחר שבו ראיתם חומרים על התקופה שבה הוא בעט ונגח בכדור העגול. כמעט שליש מהסרט מתאר את הקשיים אשר חווה בתחילת דרכו בתור שחקן וגם ההמשך עם גלזגו ריינג'רס, אשר עוד יסופר על יחסי האהבה-שנאה עם המועדון הכחול והפרוטסטנטי, שבלע אותו ואז גם ירק אותו בגלל יכולתו וגם לא מעט בגלל השתייכות אשתו לזרם הסלטיקי והירוק של העיר. כל אלו מגיעים בשביל להכין את קהל הצופים ואת פרגוסון עצמו לספר ולתאר את תחילת דרכו בתור מאמן ואת המשכה הקסום בתור מאמנה הצעיר של אברדין הסקוטית ומיד לאחר מכן מאמנה הבשל, הכושל ואז גם האגדי של מנצ'סטר יונייטד.


הוא הלך והתרגל לפוזה הזו עם השנים | באדיבות yes

אם יש טיפוס בעולם הכדורגל שלא משעמם לצפות בקטעי ארכיון עליו ולהאזין לסיפור חייו המרתק, המוטיבציה האדירה שהוא שאב בתור שחקן ובעיקר בתור מאמן - הרי זהו סר אלכס. מאמן ייחודי, אשר שרד 27 שנים באותו המועדון ועשה מהם, במו ידיו, אימפריית כדורגל, שלא תמיד התהדרה בשחקנים הכי נוצצים, מבריקים וחזקים בממלכה או באירופה. אי אפשר שלא לראות ולהעריץ מחדש את אחד הגדולים בתחום ואי אפשר שלא לראות ולהתרגש שאחרי כל כך הרבה שנים, משברים וקשיים שהוא חווה, הוא לא מוכן לוותר על אחד הדברים שאפיינו אותו יותר מהכל - הזיכרון המופלא שלו.


"סר אלכס פרגוסון: לא נכנע לעולם" זמין לצפייה בשירות yesVOD

סיכום המבקר
10/
8.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "סר אלכס פרגוסון: לעולם אל תיכנע": לא מוכן לשכוח
סרטים בקולנוע