"חיים אחרים": חיים של באבא

ביקורות
סרטם הראשון של צמד הבמאים הצעירים: טיילר נילסון ומייקל שוורץ הוא דוגמא ומופת לקולנוע נפלא, מרגש ויוצא דופן. סיפור חברות נהדר בין רדנק דרומי לבחור עם תסמונת דאון, בעל לא מעט כוכבי משנה מרשימים וכוכב ראשי מהפנט.

"חיים אחרים": חיים של באבא
"חיים אחרים": חיים של באבא

פעם בכמה שנים מגיעה סרט שכזה, שהוא סרט מסע וחברות בין שני קצוות לא קשורים בעליל. במקרה הזה הצד הראשון הוא גס, מחוספס ובעיקר מחפש את עצמו ואילו השני עונה על חלק ניכר מאותם שמות תואר, רק שבנוסף הוא גם לוקה בשכלו ונפשו ונמצא תחת הגדרת תסמונת דאון. אי אפשר להתחמק מהפיקנטריה, שבמסגרתה זאק גוטסאגן הסובל מתסמונת דאון, הוא הכוכב הראשי של הסרט ובהחלט יש משהו קסום ומשכנע בכך שהמציאות מתמזגת ביחד עם חלקים ניכרים מעלילת הסרט וכמובן שתורם לאותנטיות של הסרט עצמו.

תרומה נוספת מתקבלת גם מכיוונו של הכוכב המוכר יותר של הסרט - שאיה לה באף, שדווקא משובץ הפעם בתור כוכב המשנה של הסרט. השחקן הפרובלמטי העיד בעצמו כי הצטרף להפקה כאשר היה בתקופה מאוד עדינה בחייו ולא מעט מקטעים מהסרט תיארו בצורה כמעט מדויקת את הלך הרוח בו היה שרוי, לאחר אינספור הסתבכויות עם הרשויות ועם התקשורת. לה באף כבר הוכרז כפורש מחיי המשחק, אבל שב בכדי לגלם את התפקיד הראשי, בתסריט שכתב על חייו, בסרטה של עלמה הראל – "האני בוי" והנה הוא שוב, בפריחה מחודשת ובאחד מתפקידיו הטובים ביותר בשנים האחרונות.


בהחלט מצריך הרמת כוסית לחיים | באדיבות סרטי יונייטד קינג

מלבד אותם פרטים פיקנטיים והחיבור העז של הדמויות לעלילה, מדובר בסרט שאי אפשר שלא להתאהב בו ואי אפשר להימנע מההשוואות להרפתקאותיו של האקלברי פין, כאשר הצופים מקבלים מנה מכווצת של הרפתקאות בין שני טיפוסים שמחפשים את עצמם ואת הדרך לחיים אחרים מאלו שהוקצו עבורם. בנוסף גם כן בולטת העובדה שהפעם, ממרבית הפעמים האחרות, התרגום של שם הסרט לעברית, השונה בתכלית מזה המקורי, קולע באופן מדויק למדי למטרת הסרט.

זאק גוטנסן מגלם את זאק, בחור צעיר הסובל מתסמונת דאון וחובב היאבקות מושבע, אשר מתגורר בבית אבות, בתור ברירת מחדל ולאחר שניטש על ידי משפחתו הביולוגית. כל רצונו הוא להימלט מהמוסד שבו אמנם דואגים לרווחתו, אך לא לאושרו. יש לו קשר הדוק למדי עם אחת האחיות במקום (המגולמת על ידי דקוטה ג'ונסון) ועם זאת, כאשר הוא צריך לעשות את המעשה, הוא נמלט ולא מביט לאחור.


Can i gey an Ohhh Ohhh? | באדיבות סרטי יונייטד קינג

לא הרחק מאותו בית אבות נמצא טיילר - בחור צעיר, אשר עוסק בדיג למחייתו ואיבד את אחיו, שככל הנראה היה האדם האחרון שהביע דאגה עבורו, בנסיבות טראגיות. כאשר טיילר רואה כי העתיד לא צופן יותר מדי עבורו הוא בוחר לשבור את הכלים וגם כן לברוח לאן שהרוח תיקח אותו ועדיף הרחק ככל האפשר מהאזור שירק אותו בגסות. השניים נפגשים על סירתו של טיילר ומשם דרכיהם לא נפרדות, במה שהופך לחברות אמיצה ובלתי ניתנת לשבירה.

גם אם הסיפור נשמע תפור ומאולץ, היתרון הגדול של הסרט הוא הכוכב הראשי המקסים שלו והעובדה כי גם לה באף יוצק מעצמו את המקסימום של התמצית העצמית שקיימת בו אל תוך התפקיד. צמד הבמאים הצעירים נעים ונדים על גבולות הדרמה הקומית ומביימים בחוכמה ובשלות סרט שקשה לטעות איתו. העומקים והטראומות של שתי הדמויות הראשיות הולכים ונחשפים עם כל שלב, במסגרתו הסרט מתקדם ואי אפשר שלא להיקשר לשניים, על אף אורכו הקצרצר יחסית של המסע, כמו גם אורכו של הסרט.


חייבת לומר שהסיפור שלכם ממש ריגש אותי | באדיבות סרטי יונייטד קינג

כמו לא מעט סיפורי מסע שיוצרים חברות משני קטבים שונים של פרסונות, גם הסיפור הזה מצליח להתגבר על אותם ההבדלים בזכות המתקתקות הבלתי נגמרת שבו, על אף החיספוס של שתי הדמויות. הרבה קרדיט נתון לסביבה במסגרתה הם מטיילים וכמובן בזכות העובדה שהשניים מפתחים חיבה ואמונה עיוורת בצד השני, על אף הקשיים שכל אחד מהם חווה בנפרד. עוד קרדיט לסרט מגיע בזכות נופיה הימיים של ג'ורג'יה, שאותם רותמים שני הבמאים על מנת ליצור אמינות גבוהה ועלילה המתכתבת עם עלילותיו של האק פין וזאת למרות פערי התקופות.

טיילור ושוורץ מצליחים לנתק את העלילה מתקופה כלשהי ולמרות שניכר כי טלפונים סלולריים הם כבר חלק מהתקופה, במסגרתה לוקח חלק הסרט, הם בבחינת אזכור קצרצר וחסר חשיבות עבור העלילה. השנה לא משנה והבמאים מצליחים לבודד את הגיבורים שלהם, בכל הנוגע לתקופה והזמן ולשרטט עבורם גבולות שכמעט גורמים לעלילת הסרט להרגיש כאילו היא אי מנותק ועל זמני, עובדה נוספת שמצליחה לייחד את הסרט בזכות עלילתו וללא הקשר לזמן וכמעט ללא הקשר למיקום מדויק.


שמעי, חם כאן כמעט כמו בישראל באוגוסט | באדיבות סרטי יונייטד קינג

משפט על הסרט:
אחד הסרטים הנפלאים שהשנה שעברה רצתה להעניק לנו. מתנהל באווירה של אינדי וגם באיכויות של אחד כזה. הקסם של הנהר, הרפסודה והסיפור בין שני גיבורים מרגשים, שרק רוצים לשפר את חייהם בזכות דבקות במטרה הם צרור עובדות, אשר הופכות את הסרט המצוין הזה למה שהוא.

משפט על הבמאים:
צמד הבמאים הצעיר, שלהם זהו סרט הבכורה ועליו זכו בפרס חביב הקהל בפסטיבל SXSW של שנה שעברה, מוכיחים גם דרך הסרט וגם דרך עבודתם שהשמיים הם הגבול.

משפט על השחקנים:
גוטסאגן נפלא ומרגש, לה באף בתפקיד מצוין ואפילו דקוטה ג'ונסון מצליחה להשיל את השוט וחליפת העור בשביל תפקיד טוב. עוד מחזקים: ברוס דרן, תומאס היידן צ'רץ' וצמד המתאבקים האגדיים: ג'ייק רוברטס ומיק פולי.

משפט על אורך הסרט:
שעה וחצי של קליעה למטרה. מצוין.

סיכום המבקר
10/
8.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "חיים אחרים": חיים של באבא
סרטים בקולנוע