"דוליטל": רוברט בדאוני

ביקורות
הופעת החזרה של רוברט דאוני ג'וניור למסך הגדול, מאז שסיים את חלקו בסאגת "הנוקמים", היא סיפור קטן בסכום כסף גדול. הילדים ייהנו וההורים יוכלו לנחש מי הוא מי רק בגרסה המתורגמת. הנפילה הגדולה הזו חייבת להיות לצורך עלייה.

"דוליטל": רוברט בדאוני
"דוליטל": רוברט בדאוני

אם הייתם מפיקים סרטים והיו מפקידים בידיכם 175 מיליון דולר לבזבז? הייתם מבזבזים את הכל על קאסט מטורף לסרט קולנוע חדש עבור סיפורו של דוקטור דוליטל? כנראה שלא. מפיקי הסרט ליהקו מכל הבא ליד והשאירו קצת עודף ללאפה עם צ'יפס בצד ולא תיארו לעצמם שככה תיראה התוצאה הסופית עבור השקעה שלהם. ערימה חסרת פרופורציות של שחקנים הולכת לאיבוד בסרט ילדים בינוני, שמתקשה להתרומם בכל שלב שהוא, מלבד התחלתו.

זו נשמעת כמו אחת ההשקעות המגוחכות של טוני סטארק בציוד חדיש לחליפת האיירון מן החדשה שלו ובהחלט מדובר בכוכב הראשי ההרוג של סאגת הנוקמים, שמחפש את התפקיד הגדול הבא ובוחר להיות לץ עם מבטא, ספק אירי, ספק וולשי ובעל תוספת קול באס דיכאוני. כן, רוברט דאוני ג'וניור הסיר את עשרות סוגי השיריון, שהולבשו עליו במהלך תקופת כהונתו בתור איש הברזל הציניקן ובעל הלשון החדה כתער והמיר את הכל בתוצר הנוכחי והדי מבולבל.


תגיד לי שאתה מבין מה המבטא שלי | באדיבות Tulip Entertainment

שיער מדובלל על אדם מבולבל ועלילה שמסתיימת בקול נפיחה אחד גדול ולא באמת יודעת לאן היא הולכת, מעבר לברור וידוע לכל – סוף שמח. הילדים ייהנו, אתם יכולים להיות בטוחים בכך, אבל להורים מצפה חוויה מאוד שנויה במחלוקת, כאשר השלבים הראשונים דווקא נראים מבטיחים למדי, אבל ככל שהעלילה מתקדמת, ההיגיון הבסיסי יורד באסלה והחורים נפערים לרווחה וללא רחמים.

תחילתו המצוירת של הסרט, לכעשרים שניות, הפיחה תקווה בקטנטנים, שמדובר דווקא בסרט מצויר נטו ולא כזה הכולל שחקנים בשר ודם, אבל ההמשך העיד שהציורים היחידים שיראו במהלך הסרט יהיו ציורי הפנים של אנטוניו בנדרס, בתפקיד המיותר והמוזר שהובא לגלם בסרט. את סיפור הבסיס של דוקטור דוליטל, שנכתב על ידי יו לופטינג, מכירים רוב הצופים בקווים כלליים בלבד, הסרט הנוכחי מנסה לספר את סיפור הרקע של דוליטל ומתמצת אותו לכדי קריינות פתיחה זריזה מאת אמה תומפסון, שגם מגלמת את התוכי של דוליטל.


שכחת לגלח מתחת לסנטר | באדיבות Tulip Entertainment

סדרת ספריו של לופטינג, שנכתבה בין 1920 עד לשנת 1952, מספרת על הרופא שידע לתקשר עם כל החיות ובכל השפות של כל חיה וחיה. סיפור הרקע של הסרט הנוכחי מספר על כך שמרגע שאיבד את אשתו במסע בים, התכנס דוליטל ונאטם בטירה שהוקצתה לו באדיבותה של מלכת אנגליה. אותה מלכה מהווה גם מנוע עלילתי כאשר שליחה צעירה מטעמה נשלחת לאחוזתו של דוליטל עם תחילתו של הסרט, בכדי לקבל עזרה רפואית למחלה מסתורית שפקדה אותה. למה היא צריכה רופא חיות? לא ברור בתחילתו ולא יהיה ברור גם עד סופו של הסרט.

הרופא האטום מסרב לקבל את הקריאה מהממלכה, אבל משנה את דעתו במהרה, כאשר מתחוור לו שאם המלכה תמות, השטח העצום בו הוא מתגורר יועבר לרשות המדינה ויופקע ממנו. למסע אליו נשלח דוליטל, על מנת למצוא תרופה למלכה מצטרף גם טומי - נער צעיר, שמתעתד ללמוד את אומנות הטיפול והדיבור עם חיות והופך להיות השוליה הצמוד של הרופא המטורלל והלא יציב.



חמודים, תוך שבועיים אני לומד איך לדבר עם כולכם | באדיבות Tulip Entertainment

המסע של דוליטל, צוות החיות שלו והשוליה הצעיר עובר באוקיינוס, דרך אי של שודדים וגנבים מסוכנים ולבסוף נעצר בסדרת איי גן עדן, שם תימצא התרופה למלכה החולה. בסמוך למסעם, יוצא גם נבל הסרט המשופם והמאוד גנרי (המגולם על ידי מייקל שין) למרדף מקביל ויירוט משימתו של הרופא. דוליטל, השוליה וחבורתם חומקים מכל צרה, מגיעים לכל מקום ולומדים להסתדר זה עם זה היטב, בכדי לשרת את המטרה העילית – הצלת המלכה. תוך כדי השייט לומד טומי את חלק מהשפות של החיות ואיך להכיל את הרופא, על מנת לשייט אל הסוף המאושר בשקט ובטחה.

הסרט מבליט לא מעט חורים עלילתיים, שבעיקר המבוגרים יתהו על קנקנם ואילו הילדים יעבירו אל מעל הראש ומאחורי הגב – בתחילת הסרט מפליא רוברט דאוני ג'וניור בעכברית מדוברת וגורילית ומיד עובר הסרט לאנגלית מלאה וזאת על מנת שלא נצטרך לשמוע שפת חיות בלבד ועם זאת עולה התהייה איך כל החיות משלבות שיח משותף או איך דוליטל פונה לכולן בבת אחת ומצפה שכל אחת ואחת מהן תבין אותו וזו רק אחת מהתהיות שעולות בראשים המבוגרים, אשר יושבים בין קהל הצופים.


כשאני מדבר, כווווולם מבינים אותי | באדיבות Tulip Entertainment

סיפורי הרקע של החיות מובאים בזעיר אנפין, יש כאלו שגם מופיעות לסצנות בודדות ואף מגובות בכוכבי על שבאו לסט בשביל הצחוקים וכמובן צ'ק קטן ושמנמן עם שמם עליו. טומי הוא דמות שלא תורמת יותר מדי עומקים לעלילה, אבל אין מוזר יותר מהתפקיד הלא ברור שמגלם בסרט הנוכחי רוברט דאוני ג'וניור, שמבצע בעצם המרה מהירה From hero to Zero בין תפקידו הקודם ותפקידו הנוכחי ומפגין תצוגת משחק רופסת, מגוחכת וממש לא משכנעת במהלך כל שלבי הסרט.

אין ספק שהילדים ישמחו לראות את הצבעוניות של הסרט פעם אחר פעם, כמו גם לצפות באנימציה הממוחשבת שהופכת את החיות לריאליסטיות בטירוף, כחלק מהגרסה הוויזואלית המוצלחת מאוד והידידותית למדי, אבל אם לומר את האמת ולהתחבר באופן מלא לעלילת הסרט, מדובר בתוצר בינוני מאוד, בייחוד נוכח כמות ההשקעה שהושקעה בניסיון החדש והדי חלש להפיח פעם נוספת חיים בדמותו של הרופא הייחודי.


חושב כבר על התפקיד הבא במציאות שלאחר טוני סטארק | באדיבות Tulip Entertainment

משפט על הסרט:
אכזבה גדולה למדי, לאור 175 מיליון הדולר שהושקעו בסרט הזה ובעיקר כאשר פורטים לפרוטות את הכוכבים שנמצאים בסרט. כיף לילדודס, טיפה פחות לאבא ואמא.

משפט על הבמאי:
סטיבן גייגן, שזכה בפרס האוסקר על התסריט הטוב ביותר לפני שני עשורים בדיוק עבור הסרט "טראפיק", מתגלה בתור במאי בינוני למדי, כאשר הוא מוציא מעט מאוד מסרט עתיר בתקציב, כוכבים ודימיון.

ואלו שמות המדובבים-ניצבים:
לצד רוברט דאוני ג'וניור מככבים כמה מהשמות הגדולים ביותר בתעשייה ובין היתר זוכי אוסקר מלא מעט זמנים: אמה תומפסון (שני פסלונים) בתור תוכית, אוקטביה ספנסר (פסלון) בתור ברווזה, רמי מאלק (פסלון משנה שעברה) בתור הגורילה, ג'ים ברודבנט (פסלון), מריון קוטיאר (פסלון) מבליחה לשתי דקות, רייף פיינס (מועמד לשני פסלונים), אנטוניו בנדרס (מועמד אוסקר) ועוד כמה שמות נוצצים שלא זכו או היו מועמדים כמו: מייקל שין, טום הולנד, ג'סי באקלי, קומייל ננג'יאני, ג'ון סינה, קרייג רובינסון, סלינה גומז וג'ייסון מנטזוקס. באמת שציפינו ליותר.

משפט על אורך הסרט:
סוגר את הסיפור אחרי קצת פחות משעה וחצי ולא מורח את הזמן יותר מדי. כאן לא עקב האכילס, כי אם בעלילה.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "דוליטל": רוברט בדאוני
סרטים בקולנוע