"אל שפויה": הסרט השפוי. השם בעברית...קצת פחות.

טלוויזיה
היום ישודר ב-yes3 הסרט "אל שפויה", בו יש כל כך הרבה טובים ומצד שני גם שני דברים פחות טובים, כאשר האחד פוגם באיכות הסרט ואילו השני סתם פוגם בשפה העברית.

"אל שפויה": הסרט השפוי. השם בעברית...קצת פחות.
"אל שפויה": הסרט השפוי. השם בעברית...קצת פחות.

סוייר ולנטיני היא בחורה שעוברת לעיר חדשה לאחר טראומה שהייתה לה בעיר הולדתה. בעברה היא סבלה מהטרדות חוזרות ונשנות על ידי סטוקר, שלא הפסיק להטרידה. השניים נפגשו כאשר סוייר שעזרה לו לטפל באביו החולה עד שנפטר. עם פטירתו של האב, הסטוקר התעורר לחיים וגרם לה לעבור למקום החדש.

במקום החדש ועל אף הצלחתה, סוייר לא ממש מצליחה להתחבר לחבריה החדשים לעבודה או לאנשים חדשים בכלל. חייה סובלים מירידת מה, עובדה ששולחת אותה לפסיכולוגית. לאחר מספר חתימות על טפסים "פורמליים" סוייר מוצאת את עצמה בסיוט של חייה, כאשר היא מתאשפזת בבית משוגעים להשגחה של 24 שעות. בעודה מוגדרת בתור אישה בעייתית היא מספקת התמוטטות עצבים, מתחרפנת ובעצם מתאימה את עצמה למקום. היא תוקפת את אחד המטופלים ובכך מזכה עצמה בעוד שבעה ימים בבית החדש שלה.


משטרה?תבואו מהר יש פה מישהו עם פלאפון שרודף אחרי | באדיבות yes

בבית המשוגעים היא פוגשת...משוגעים, אבל לא רק. היא גם פוגשת את נייט, עוד אסיר, כמוה. נייט מספר לה שהיא נפלה למזימה של חברות הביטוח, מזימה שבמסגרתה הן כולאות אנשים שפויים בתור משוגעים בשביל למלא מכסה שבהם הם כביכול מטפלים במטופלים. אם זה לא מספיק לבנאדם להתחרפן, היא גם רואה את הסטוקר שלה בבית המשוגעים בזמן שהיא מקבלת כדורי הרגעה. היא מתלוננת וזועקת לכל כיוון, אבל כמו בלא מעט סרטים המתרחשים בבית משוגעים, אמינותה בתור תושבת המקום מוטלת ממילא בספק. היא נאלצת לבלוע עוד כדורי הרגעה ועוד סיוט עומד להתרחש.

אחד הדברים היותר מבריקים בסרט הוא הריאליזם שלו, כל התסריט ההזוי הזה נבנה בצורה פשוטה ואמיתית כך שניתן להרגיש שהסיוט של הגיבורה הראשית יכול לקרות לכל אחד ואחת. אין פה אקשן מופרך וחסר היגיון בסיסי, אין כאן אפקטים וויזואליים יוצאי דופן (להפך, בכל הנוגע לצילום הפלאפוני) וכל הסיפור פשוט, נבנה בצורה איטית וחכמה. אמנם לא מדובר בסרט שמבוסס על סיפור אמיתי, אבל כבר ראינו לא מעט סרטים הזויים יותר שמבוססים על סיפורים אמיתיים, בזכות הפשטות הזאת הצופה נלכד בסרט אפילו יותר מהר ממה שגיבורת הסרט נלכדת בבית המשוגעים.


"אל שפויה" זה השם? תן לי לישון על זה | באדיבות yes

החיסרון המהותי בסרט (מלבד התרגום של המפציצים המקומיים; מ-Unsane ל "אל שפויה") הוא הצילום שנעשה במצלמת טלפון סלולרי. יש כאלו שיגידו שהצילום מוסיף לאווירה הקריפית בסרט או שהוא מוסיף זוויות צילום חדשות, אבל בסופו של דבר איכות הצילום וזוויות הצילום דווקא מקנים לו נראות של סרט מ-1980 ולא סרט מודרני. לצד העובדה שהתסריט והמשחק של השחקנים איכותיים מספיק, נראה שכל הרעיון של צילום בסלולרי מיותר ומתאים יותר לתסריט פחות מעובד ומעניין ולשחקנים בקנה מידה נמוך יותר.

אם כבר משחק איכותי; קלייר פוי, שם יחסית אלמוני עד לפני שנתיים, עושה מהרשלה עלי ולא מפסיקה למשוך תשומת לב חיובית בתקופה האחרונה. אחרי תפקיד משובח בסדרה "הכתר", היא ממשיכה לככב עם תפקידים מצוינים גם ב"הנערה ברשת העכיש", וב"האדם הראשון". פוי מחזיקה סרט שלם עם משחק איכותי ואמין, הסייד קיק שלה - ג'ושוע לאונרד, שחדי האבחנה יזהו אותו כ...ג'ושוע לאונרד מ"פרויקט המכשפה מבלייר" גם הוא ממשיך את המשחק המצוין שלה ושיתוף הפעולה המצוין שלהם מחפה על הצילום המעצבן.


אני מקווה שאת לא נרדמת בסרט | באדיבות yes

למרות נסיונות ההריסה של סודנברג, צמד התסריטאים; ג'יימס גריר וג'ונתן ברנסטין יכולים לקבל קרדיט מלא על עבודת כתיבה מצוינת. כמוהם גם צמד כוכבי הסרט: פוי ולאונרד, שבהחלט עושים חסד גדול עבור הסרט בכל הנוגע לרמת המשחק שלהם, כאשר הם תורמים לשטף ועצם העובדה שמדובר בסרט מעניין, קולח ולחלוטין שווה את הצפייה שלכם ולא בכדי זכה לביקורות חיוביות, שנעו בסביבות ה-80% באתר העגבניות הרקובות וגם אצלנו באתר.


הסרט ישודר היום (שלישי, ה-19/3) בשעה 22:00, ב-yes3, במסגרת פסטיבל הקולנוע וזמין גם בספריית yesVOD24/7
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אל שפויה": הסרט השפוי. השם בעברית...קצת פחות.
סרטים בקולנוע