"בלש אמיתי 3 - סוף עונה": לפעמים הכי מסובך הוא...פשוט

טלוויזיה
עונה שלישית נגמרת ואולי גם כל הסדרה, שסבלה מחוסר אחידות ודו קוטביות בקרב הצופים והמבקרים. וכמה נפלא שאחרי עונה עמוסת תיאוריות, מסע בין הזמנים ותסכול עצום של צמד בלשים, הקשר הסבוך הותר במשיכת חוט.

"בלש אמיתי 3 - סוף עונה": לפעמים הכי מסובך הוא...פשוט
"בלש אמיתי 3 - סוף עונה": לפעמים הכי מסובך הוא...פשוט

אם לא ראיתם או עדיין לא סיימתם לראות את העונה האחרונה של "בלש אמיתי" ובכן שימרו את הקישור הנוכחי להזדמנות הראשונה שכן תסיימו. עונה שלמה, במסגרתה מסיע הגיבור את הצופים בין זמנים, תקופות ותסכולים מכל זמן ותקופה, הסובבים סביב נושא אחד. חקירה אחת, אותה מנסים לסגור בכוח וצמד בלשים שלא יכול להתעלם מכל הסימנים ומסרב לתת לה לגווע. כל כך נחושים הם לפתור את החקירה, לסגור מעגל משטרתי ואף אישי, שהכל מסביב מתגמד. בין אם אלו חיי האהבה, חיי המשפחה וסתם חיים, באופן כללי.


התחיל את העונה עם אוסקר אחד, סוגר אותה עם שניים | באדיבות yes

העונה הזו הפגישה את הצופים עם צמד הבלשים; ווין הייז (זוכה האוסקר הטרי ובפעם השנייה - מהרשלה עלי) ורולנד ווסט (סטיבן דורף הנפלא), הכרנו את דמויותיהם היטב ומכמה כיוונים: ווסט המתבודד, שלא רוצה להיות חשוף יותר מדי ולוקח לו זמן להבין שכנראה החצי השני בחייו הוא השותף שלו. הייז טיפוס די דומה, אשר מהות אופיו נסדקת בעקבות כניסה של אישה (כרמן אג'וגו הנהדרת) לעולמו, אישה שלקחה את העלילה לכמה מחוזות והשפיע עליה לכל אורך ורוחב הדרך, בכל תקופה בה הסיפור של הייז מסופר זוגתו היא חלק מהותי ומכריע מהעלילה.

העונה כולה הסתובבה סביב סיפור חקירת העלמותם של שני ילדים - הבן נרצח והבת נעלמה ואבדו עקבותיה. ווסט והייז הולכים לכל כיוון אפשרי ובכל פעם שהרמז המונח מול פניהם נראה מוצק ואף פותח כיוון חקירה חדש, גורם שלא בהכרח קשור להעלמותם של הילדים מוביל לתום החקירה והתנערותה של המשטרה מניסיון אמיתי לפתרון הפרשה ובכל פעם שהפרשה נסגרת בתואנת שווא שונה, הבלשים מתפזרים לכיוון אחר בכל הנוגע לחקירה ולקריירה שלהם גם כן.

כיוון שהעלילה נעה בין שנות השמונים, התשעים ו-2015, שני קווים אבודים מראש, בכל הנוגע למציאת פיתרון והעלילה מתמקדת במרדף חסר הסיכוי שמנהלים השניים וכיצד משפיע המקרה על עולמם. הקו השלישי, בעולם בו הייז הוא אדם מבוגר הסובל מדמנציה, הוא היחיד בעל סיכוי להתרה, אבל שני הבלשים כבר מבוגרים והייז, כאמור, בקושי כשיר למסור עדות מינימאלית עבור תוכנית תחקירים, שמנסה להציע קווים חדשים בכדי לנסות לפתוח מחדש את התיק ואם אפשר גם לפתור אותו באופן סופי והרמטי.


אם זו לא זוגיות אמיתית...אז מהי זוגיות? | באדיבות yes

בכל כיוון שבו החקירה מתחילה ללכת, הולכות ומתקלפות עוד ועוד שכבות וזה מרגיש כמו חזרה לעבר הסדרה עצמה. לעונה הראשונה. תיאוריות קונספירציה נזרקות אל על, אפילו צמד הבלשים שהובילו את העונה הראשונה, על שלל תיאוריותיה, מוזכרים בקו העלילה האחרון. לא מעט פעמים במהלך הסדרה יש קושי לא קטן להתחבר לרצף העלילתי ולדמויות המשנה שמזדקנות ומצעירות בחזרה. שמות חדשים וישנים עולים ויורדים וההבנה נפגמת לא פעם בעקבות ריבוי עלילות, חוסר רציפות וקוהרנטיות עלילתית מינימאלית.

אחרי שהבלשים נחשפים לשלל תיאוריות, גם הצופים מתחילים לרקום תיאוריות לגבי העולם בו חי הגיבור הראשי; עולם בראשו, עקב מצבו השיטיוני. מסתבר בסופו של דבר שפיזולטו בישל לנו את המנה הטעימה והפשוטה ביותר שיש להכנה בספר המתכונים. תיאוריות על זמניות? רשתות סחר בילדים? זכרונות כלואים זה בזה, נוסח נולאן? כלום ושום דבר. הפרק האחרון חושף בפני הצופים את התיאוריה הפשוטה מכל, שאיש לא שיער או חשב עליה ובכך עולה כוחה של הפשטות והוא בהתרה הסבכים. אבל התרת הסבכים לעולם כבר לא תוכל לפצות על הזמן שאבד, הקשרים שהתערערו והיכולת לשחזר ולשמר חלק מהם.

סיפורה של ג'ולי פארסל הוא סיפורה של כל העונה. הילדה שאיבדה את שנותיה הראשונות תחת צמד הורים לא מתפקד, שרדה בשביל לא לספר לאף אחד, רק בכדי לעבור הלאה לאם לא מתפקדת אחרת ובסופו של דבר; בין אם שרדה או לא, המעגל האישי שלה נסגר באופן כזה או אחר בעוד המעגלים האישיים של הבלשים נותרו בעלי גלדים וצלקות, שכואבות בכל פעם שמזג האוויר מתקרר מעט. צמד הבלשים לא מרגיש התרה או סגירת מעגל גם כאשר, בגיל מבוגר, נודע להם בדיוק מה טיב הפשע וכיצד כל חלקי הפאזל מסתדרים.


כאשר אתה מביט באופק, מה אתה רואה? | באדיבות yes

חיי משפחה שלמים חלפו בפספוס ענק, כאשר הייז העדיף לשתות את המשקה המר שהשקתה אותו החקירה. גם על ווסט לא פסח המקרה והוא נותר ערירי ומתוסכל לעת זקנה. הנחמה היחידה של השניים היא שהם מוצאים זה את זה כעבור מספר עשורים ומצליחים לנסות לתפור את הקשר המוצלח ביותר שהיה לשניהם במהלך כל אותם העשורים - זה עם זה. השותפים לתסכול מהחקירה ומהקריירה שלא עשתה דילוג משמעותי מספיק בשביל לחפות על אותו המקרה מוצאים בסוף הסדרה הזדמנות לגשר על הבורות שכרו לעצמם במהלך אותם השנים, גם אם הגשרים שייבנו חלשים, הם חייבים לפצות במעט על השבר הענק שנפער במהלך אותם השנים.

וזו בעצם הנקודה שפיזולטו מנסה להעביר דרך הפשטות הקשורה לפתרון החקירה. אף אחת מהתאוריות שנקשרו לא היוותה הצדקה לאובססיביות שליוותה את הייז במהלך כל אותם השנים. שום דבר לא היה שווה בשביל לאבד זמן יקר עם אשתו וילדיו ואפילו שהוא יכול היה להגיע להתרה הפרטית, זה היה מאוחר, בכל הנוגע לניסיון למצוא סגירת מעגל ומאוחר בגלל זקנתו ומצבו הנפשי שגורם לו לאבד את הרגע המזוקק והטהור לזיכוך נפשי אישי. פיזולטו חותם עונה מופלאה, מלאה במחשבות וכזו שמתירה את הקשרים באופן הנפלא ביותר שאפשר לחשוב עליו - באופן קלאסי, בטעם סדרת בלשים של פעם. כוחה של הטלוויזיה היא גם לדעת לכבד את המקורות וזה בדיוק מה שעשה פיזולטו עם תום העונה הנוכחית ואולי האחרונה של "בלש אמיתי".


הסדרה זמינה לצפייה ב-yesVOD וב-STINGTV
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "בלש אמיתי 3 - סוף עונה": לפעמים הכי מסובך הוא...פשוט
סרטים בקולנוע