"אמריקן האני": הצד האפל של אמריקה

קולנוע
אם ציפיתם לסרט נעורים אמריקאי רומנטי ומרגש, חשבו שנית. "אמריקן האני" הוא סרט התבגרות קשה, בוטה ומקסים באנושיותו אשר יראה לכם את הצד האפל שבמתבגרים האמריקאיים, ויגרום לכם בין היתר לערער על כל מה שסרטי התבגרות לימדו אתכם עד היום.

"אמריקן האני": הצד האפל של אמריקה
"אמריקן האני": הצד האפל של אמריקה

כולנו יודעים איך הם מתנהלים, סרטי מתבגרים. נער בלונדיני או נערה לבנה, כנראה חדשים בשכונה, מתאהבים בבן של השכנה ממול, לא משתלבים בבית הספר החדש, נמצאים בצרות עם המשפחה, עצובים ומדוכאים, ובסוף מוצאים אהבה שמחזירה להם אור לחיים. "כמה טוב להיות פרח קיר" היה כזה. גם "מועדון ארוחת הבוקר", פחות או יותר אותו הסגנון. גם "העולם על פי דנקן". והרשימה יכולה להמשיך עוד הרבה. גם אם הם לא הולכים על פי הקלישאות אחד לאחד, הקונספט הוא ברור; נערים מלאי הורמונים מבית טוב וממשפחה אמידה מתקשים להסתדר עם החיים. אבל אף אחד לא יעשה סרט על הצד האפל שבהתבגרות, ועל המתבגרים שבאים מהמקומות הקשים, מהסיבה הפשוטה: זה לא מספיק מעניין. ובכן, כך חשבנו, ומסתבר שטעינו.

"אמריקן האני", הוא סרט שפשוט מתאר את הצד האפל שבהתבגרות, מהמקומות האפלים שבהם היא נמצאת. לא תמצאו כאן משפחות לבנות עשירות, בתים גדולים או אהבת נעורים גדולה מהחיים; כל מה שתראו כאן הוא סיפור של נערה מבית קשה, ענייה, שהוטרדה מינית קשות על ידי אביה, ננטשה באכזריות על ידי אמה, ונוטלת אחריות על אחיה ללא הצדקה. בין דאגה למשפחה ובין דאגה לפרנסה, שוכחת הנערה, סטאר, לדאוג לעצמה, וברגע שמוצאת היא חבורת נערים פשוטים שמנסים פשוט לחיות את החיים, להרוויח כסף ולעשות סמים, היא לא חושבת לרגע ומצטרפת אליהם. והמסע הזה, הסיפור של סטאר וההשתלבות שלה בחברה שאיתם היא מרגישה הזדהות יותר מאי פעם, זה הסרט.



והסרט הזה, הוא לא סרט קלאסי בשום מובן. סצנות של שמש זורחת ברקיע, נשיקות רומנטיות לצד צלילי מוזיקה קלאסית, משפטים של פרויד על החיים וסצנות התבגרות מרגשות לא תראו כאן. למעשה, גם עלילה מורכבת מידי לא תראו. הסרט פשוט מתאר את החבורה נודדת ממקום למקום, מאיזור הרפתקני אחד לאיזור הרפתקני אחר, ומנסה פשוט להשיג כסף. על ידי מכירת מגזינים, על ידי גניבה ועל ידי פעולות קיצוניות ולא מוסריות; הכל בשביל הכסף, כי פשוט אין. אין כסף, ובלי כסף, איך אפשר לחיות?

אני מאמין שהביקורת הגדולה של יוצרת הסרט, אנדראה ארנולד, היא לא רק על המציאות האפלה בארה''ב, אלא בין היתר על הקולנוע ועל איך שהוא מציג את המציאות בדרך כלל בצורה מתייפייפת ולא משקפת. אנדראה לא באה לכאן כדי לגרום לכם לבכות או להתרגש, היא באה לכאן כדי לתת לכם אגרוף בפרצוף, כדי לשבור מוסכמויות, ולהגיד לכם באופן חד וחלק - ככה חלק גדול מעולם הנעורים נראה כיום בארצות הברית. רדיפת בצע מייגעת, ריקנות כרונית וחיי מין ומתירנות אינסופיים. אף אחד לא שואל אותם מה החלומות שלהם, אף אחד לא מבטיח להם הרים וגבעות - הם פשוט חיים בשביל הכסף, חיים בשביל לאכול, לעשות סקס וסמים. ככה ארצות הברית נראית כיום, והסרט "אמריקן האני" דואג לתת לקהל את הבעיטה הזו בפרצוף בצורה הכי בוטה, כנה ואפילו מרגשת שיש. כדאי מאוד לראות.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אמריקן האני": הצד האפל של אמריקה
סרטים בקולנוע