"תיקים באפלה: התחייה" - תקועים באפלה

טלוויזיה
לא לכך פיללו מעריצי הסדרה הוותיקה. גרסה דהויה ולא רלוונטית של הסדרה מציגה שחקנים כבויים, עלילות ממוחזרות ואפס חידושים, מלבד העובדה שהצמד הוותיק חוזר לסבב הופעות מחודש ומקוצרר.

"תיקים באפלה: התחייה" - תקועים באפלה
"תיקים באפלה: התחייה" - תקועים באפלה

המשפט הרצוי לפתוח בו את הסקירה לפרק הראשון ולפתיחת העונה המחודשת של "תיקים באפילה" היה אמור להיפתח בצמד המילים: "חיכינו וחיכינו" או "ציפינו וציפינו" או שילוב בין השניים, בקיצור, כל דבר המסמל על געגוע וערגה לסדרת החייזרים, עמוסת הקונספירציות משלהי שנות התשעים.

אבל האמת לאמיתה היא שאם לא היו מפמפמים ב-yes בצורה יעילה, שהסדרה בדרכה חזרה לשני פרקים עוקבים וישירים מארצות הברית, לא היה שום טעם אפילו לנסות ולשחזר את ימי קדם ומכמה סיבות: סיום הסדרה כבר הלך, התרסק והגזים, עת סופה משמש ודפק על דלתות החזרה לבורא, לשחקנים נמאס וגם לקהל, שהלך שבי אחריה וכמו בכל סדרה שמושכת את עצמה יותר מדי, מטעמים קפיטליסטיים חזיריים, כאשר זו נפלה למלכודת של עונה - שתיים ועוד, יותר מדי.

האלופות שבסדרות הטלוויזיה - דוגמת "אוז", "הסמויה" ו"שובר שורות" ידעו בדיוק מתי לגדוע את עץ ההצלחה וסגרו הבאסטה אחרי חמש או שש עונות, "תיקים באפילה" הרחיבו לתשע ועוד מוסיפים חטא על פשע עם תחיית המתים, הפורשים ואלו שלא רוצים למות מסרטן עקב עישון ממש, אבל ממש מוגזם.


(רגע, אם אני שותה את זה אני קופצת ל-2016?)

הפרק הראשון של העונה החדשה מביא לנו את הצוות המוכר, עם סקירת בזק מאלדרית להיסטוריית תשע העונות ומראה עייף של הצמד, במה שנראה כתוספת פאטתית לשיער הנוכחי, אל מול המראה הרענן שלהם מהפתיח הנושן והמפוקסל. התקציר המאלדרי לכל העונות הקודמות, לכל מי שלא עשה מרתון פסיכי של צפיית הכנה, אינו מספיק או מספק.
לכל אלו שחיים על אדי העבר, מתחילים לצלצל הרבה דברים מוכרים מפעם, אבל קשה לומר שנתחבר בצורה מיידית ובתור פתיחת עונה חדשה אפשר להתחבר מהסיפור הקיים, שכבר מרגיש לא מקורי במיוחד.

מאלדר, אותו מגלם, דיוויד דוכובני, וכבר מזמן לא מאלדר בלבד, ממשיך לנוע על הקו הדק בין ציניות לבין רצינות תהומית והמשחק של דוכובני בצמד הפרקים הראשונים נע בין מופרך וקיצוני לאדיש וחסר חשק. ג'יליאן אנדרסון, פעם סמל סקס של סוכנת ורופאה קשיחה ובלתי שבירה נראית כמו צל חיוור של עצמה ואת סקינר והאיש המעשן תפגשו לדקה ורבע במצטבר.

הפרשיה המופרכת שהפרק הראשון מזיז איתה את העלילה רק מוכיחה כמה שאין צורך בחידוש הסדרה ובחוסר הרלוונטיות שלה לימינו אנו. מה שהיה פורץ דרך וייחודי בשנות התשעים, גם עם טכנולוגיה חדשה וקונספירציות ישנות, כבר לא מתקבל בברכה אצל דור אחר וגם אצל הדור הישן שגדל על ברכיים דפוקות מריצות אחרי חייזרים.


(מה אמרת?! דברי לאוזן הטובה שלי)

מאלדר וסקאלי מנגנים ניגון ישן ונראה כאילו לא עבדו איתם על עידון התגובות, כפי שאולי זוכרים במעומעם מהסדרה הישנה. המשחק של הצמד הוא לעיתים סביר ולעיתים שערורייתי וניכר שגם החזרה המקוצרת בתור מיני סדרה של שישה פרקים מהווה סוג של פיילוט עבור היוצרים, על מנת לראות את תגובות הקהל. כל מה שהם גדלו עליו עד כה לא תקף, ביטלו תשע עונות במחי יד ומאמינים למי שחשבו שיאמינו הכי פחות ואם גרסת הניינטיז של הצמד הייתה מתעוררת לחיים, היא הייתה סוטרת להם על השטויות שהם עושים בשנת 2016.

פיצוצים מוזרים קוטעים את הפרק הראשון ללא הסבר וללא לקיחת אחריות מאף ארגון. סקאלי צועקת על מאלדר והוא רוטט לה בחזרה, הם לא אמינים ונראים מקומטים ועייפים, כאמור. הפרנויה של מאלדר היא בדיחת ערוצי יוטיוב ובשביל לברור את המוץ מהתבן הוא חייב לשמוע מישהו שממש ישכנע אותו עם הוכחות לתיאוריות שכבר בדק או יציג לו תיאוריה מופרכת שלא שמע בעבר.


(הנה הם באים, התיקים הלא סגורים)

אי אפשר כבר לספור את כמות הקריצות וההערות על כמה ״אולד סקול״ הצמד מחזיק מעצמו או כמה 2016 והחידושים שבאו איתה, מאז תום הסדרה, לפעמים לא רלוונטיים לצמד הסוכנים הוותיקים. על כן נושאים מסוימים כמו: הומוסקסואליות וגוגל מקבלים הערות ביניים מיוחדות.

"תיקים באפילה" חוזרת ובקטן ומוכיחה שיש לה קצת מה למכור למעריצים הוותיקים, אבל לא יותר מדי מה למכור בעידן ההולך ומתפרץ של סדרות טלוויזיה תחרותיות. מאלדר וסקאלי יכולים בשקט לסיים את התחייה המחודשת, לאפסן אקדחים, חלקי גופות של חייזרים משוטטים ולהחזיר את עצמם לפנסיה, ממנה נהנו עד כה. אנחנו נשתדל לזכור להם את הזמנים היפים ולמחוק את הפרק הנוכחי והמאולץ שלהם, על מנת לשמר בזיכרון את הימים היפים שידעו זוג הקונספירטורים.

"תיקים באפלה: התחייה" משודרת ב-Yes Action במקביל לארה"ב, ימי שלישי ב-5:00 וב-22:00
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "תיקים באפלה: התחייה" - תקועים באפלה
סרטים בקולנוע