"שנה קשוחה מאוד": שנה קשוחה, והדרך עוד ארוכה

קולנוע
סרטו החדש של גיי.סי צ'אנדור מספר את סיפורו של איש מצליח החי בניו-יורק, באחת השנים הקשוחות והאלימות שהעיר המופלאה הזו חוותה. הוא עומד מול קונפליקט בין יושרו לבין היכולת לרמות, ובכל פעם מחדש בוחר ונצמד לדרך בה הוא מאמין, למרות שהעולם בו הוא חי מעודד אותו אחרת.

"שנה קשוחה מאוד": שנה קשוחה, והדרך עוד ארוכה
"שנה קשוחה מאוד": שנה קשוחה, והדרך עוד ארוכה

דרמת הפשע החדשה של גיי.סי צ'אנדור שכתב וביים אותו, מספר על אחת השנים האלימות ביותר שניו-יורק הכירה לאורך ההיסטוריה הארוכה והעשירה שלה. מדובר בשנת 1981 והסיפור אחריו אנו עוקבים הוא של איש בשם אבאל מורלס (אוסקר אייזק), בעל חברה לשמן חימום, איתו היו מחממים פעם הבתים בחורפים הקשים של ניו-יורק. הסיפור מתחיל בגניבת שמן מאחת ממשאיות ההובלה שלו.

בהמשך הסיפור, מוראלס יחד עם אשתו היפיפיה אנה (ג'סיקה צ'סטיין. במקור, שרליז ת'רון הייתה אמורה לשחק את התפקיד אבל בסוף וויתרה עליו), נאלצים להתמודד עם מספר רב של מכשולים, בדרכם את הגשמת החלום האמריקאי. הסרט מלווה את הזוג ובעיקר את אבאל, בכל המכשולים הללו הכוללים מרדף משפטי של התובע המחוזי, אנשים המנסים לגנוב את סחורתו מידי יום, נהגי משאיות הנושאים נשק ומסכנים את עצמם ואת חיי הציבור ומתחרים קשוחים (הרבה גאנגסטרים לייט) למדי שלא מוכנים לוותר על חלקם בשוק כל כך מהר.


(מתוך הסרט, באדיבות קולנוע לב)

מדובר בתיעוד היסטורי יוצא מן הכלל, המכניס אותנו אל תוך אחת התקופות האפלות שהעיר המופלאה הזו חוותה אי פעם. נדמה שאפילו השוטרים לא מצליחים לעמוד אל מול עולם הפשע האכזר שהשתלט באותה התקופה על העיר, ובעלי העסקים נאלצו לקחת את החוק לידיהם, למרות המחיר הכבד. הקונפליקט המרכזי בסרט הוא בין יושרו של אבאל לעבודתו, לבין היכולת שלו להגן על העסק שלו. הוא מאלה שלא מוכנים לרמות או לקחת דרכי קיצור אל ההצלחה, אלא עובד קשה כדי להרוויח את מה שהוא מאמין שמגיע לו. לכן, המאבק שלו בעולם המידרדר הסובב אותו עוד יותר מרתק לראות.

"התוצאה לעולם איננה חשובה לי. מה שחשוב זה הדרך שעשיתי כדי להגיע אליה". זהו משפט המסכם את אבאל, ומדגים בדיוק מיהו ולמה הוא בוחר לקחת את ההחלטות שהוא לוקח, ומוותר על הדרך הקלה יותר. אשתו וכל האנשים העובדים אצלו ואיתו, בוחרים דווקא את הדרך הקלה ובכל פעם מחדש מסבכים אותו בטעויות שלהם. למרות הכל, הוא עדיין נשאר עומד, עם ראש זקוף וגאווה בעיניו, כי הוא יודע שהדרך שלו, הדרך הנכונה, היא הדרך היחידה עבורו. ואיתה הוא ינצח.


(מתוך הסרט, באדיבות קולנוע לב)

לסיכום; מדובר בסיפור מרתק על איש אחד ישר אשר חי בעולם של נוכלים ומצליח כנגד כל הסיכויים. הסרט עצמו קצת ארוך, ולעיתים חסר אקשן שהייתי מצפה לראות בסרט מסוג זה. אבל בכל זאת, הדרמה החזיקה מעמד לאורך כל הסרט, ובנוסף לזה שמדובר בתיעוד היסטורי, מדובר בסרט דרמה ששווה לראות, אם רק בשביל להעריך מחדש את הקלות של חיינו כיום, ולהיזכר שלא התוצאה חשובה, אלא הדרך שלקחנו כדי להגיע אליה.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "שנה קשוחה מאוד": שנה קשוחה, והדרך עוד ארוכה
סרטים בקולנוע