"אקסודוס": אכזבת השנה

קולנוע
התפאורה עצומה, הצילום גרנדיוזי, האפקטים גדולים והקרבות ענקיים - ובכל זאת, הסרט כל כך קטן. אם לא האמנתם עד היום, עכשיו זה סופי: רידלי סקוט סיים את הקריירה.

"אקסודוס": אכזבת השנה
"אקסודוס": אכזבת השנה

מצרים העתיקה. עבדים חשופים עם בגדים מינימלים, רזים כמקל ונוטפי זעה ממלאים את חצרות הממלכה של פרעו, שם דנים בפוליטיקה העתידנית משה וראמסס. מי יוביל את העם לאחר מות האב, מי יהיה יועץ המלך ומה יעשה המלך במעמדו, וכן הלאה. יום אחד, לאחר מות פרעה, מלך פיתון (לא, אתם לא אמורים לדעת איפה זה) מודיע לראמסס שמשה הוא עברי וראמסס זורק אותו לגולה. האם זה הסיפור המקורי ששמעתם? זה לא משנה. לאחר שהוא בורח, נישא לציפורה אותה פוגש במשפחה שנתקל בה בדרך, ואחרי שנתקל בילד האלוהים (או משהו כזה) הולך לשחרר את עמו עם עשר המכות וכן הלאה.

כל שוט בסרט הזה הוא מלאכת מחשבת. כמו שגלאדיאטור היה סרט מרהיב ועוצר נשימה לתקופתו, כזה הוא "אקסודוס" לתקופתנו, ולאדם שמחפש לראות ריגושים נמוכים באמצעים חזותיים גבוהים חובה לראות את הסרט הזה. הוא משלב בין אפקטים ממוחשבים לכאלה שרגילים, את מה שאפשר לעשות במציאות הוא עושה דרך המציאות, ממש לא כולו משחקי מחשב, הוא מתאמץ, והוא מושקע. כשהוא מראה קטע קרב בין העבריים לצבא פרעה, יש נפילות עצומות וריאליסטיות ויש דם עם חרבות וסוסים, והכל עשוי בדרך אמינה, גדולה ומרהיבה. כשיש את עשרת המכות, תצפו גם בסיבות לכך, ותראו באמת כיצד נראה ים מלא בדם, ארבה שמשתלט על ארץ שלמה, ואפילו כדי לנצל את מכת החושך ישנם גימיקים ויזואלים אדירים. כשתצפו בעדר שלם של עברים הם יהיו עדר שלם, וכל קטע כאן מצולם, עשוי ונראה מדהים. זה כל כך יפה. פה זה נגמר.



התנ''ך, אם אתם מאמינים, נכתב על ידי מושה לפני העליה להר סיני. אני לא חושב שמשה הוא סופר מוצלח, אבל אין ספק שהמניעים שלו אמינים יותר: אני חושב שיותר סביר שמשה יברח מהממלכה בגלל שהכה עברי מאשר שסולק בגלל שמועה שניפצה עליו. אני אאמין שאלוהים לא יתגלה אל משה כאל ילד ואני גם אאמין שמשה לא יציל עם שלם עם חרב זהב, מקסימום מטה, מן הסתם. אני לא מתלונן על זה שהסרט לא נאמן לתנ''ך: אני מתלונן על זה שהוא עושה את זה ללא סיבה, ועושה את זה גרוע. המניעים לפעולות של הדמויות לא אמינים. אני לא הבנתי למה משה הלך להציל את עמו חוץ מהעובדה שהוא כנראה לקה מהזיות קשות, אני לא הבנתי איך לצבא העברי היה סוסים וחרבות, אני לא הבנתי למה למשה היה בכלל חרב, והכי לא הבנתי איפה קריעת ים סוף בכל הסיפור הזה. יכול להיות שפספסתי משהו?

אז הסיפור נהפך ממקור מקראי חשוב ומרגש לסיפור טיפשי וחסר טעם, זה מילא. אבל למה גם את זה הוא עושה גרוע? הדיאלוגים בין השחקנים לא מנסים אפילו להיראות אמינים. הם כולם בנויים ממשפטים כמו "אני אלך להציל את עמי!", "אל תעשה זאת, כי תפגע!", כל כך קלישאתיים, כל כך לא מציאותיים ובעיקר מגוחכים. השחקנים מנסיבות אלו משחקים בבומבסטיות, עם צעקות במלוא הפאתוס. ורידלי סקוט, לצערי, לא מצליח לגבש את כל אלו ליצירה סבירה, כל הסיפורים בין "עשר המכות","קריע ת ים סוף", "יחסי מלך פיתון-משה-ראמסס&qu ot;, "בריחת מושה" כל כך מבולגנים וארוכים, ערוכים רע ומסודרים בדרך מבולבלת וטרחנית, כשבסופו של דבר אפשר להבין שאפשר לסחוט את הקריירה של סקוט.



רידלי סקוט כבר עבר את שיאו ב"גלאדיאטור" ;, שם זה היה ושם זה נגמר. הוא במאי שחולל הרבה בקולנוע, סרטים שיזכרו כקלאסיקות קולנועיות וסרטים שבלעדיהם הקולנוע שווה הרבה פחות. אני האמנתי בו עד הרגע האחרון, "אקסודוס: אלים ומלכים" היה אחד מהסרטים שהכי ציפיתי להם השנה, והנה ככה הוא מאכזב ונופל, בלי להתבייש. עם כל הביקורת, בליבי, הדבר היחידי שהפריע לי הוא שהסרט לא גרם לי להרגיש דבר. עם כל היופי הגדול וההפקה העצומה, הרגשתי שאני צופה בסרט ריקני, ולמרות שהוא שלוש שעות הן בכלל לא מספקות. כשהסרט הסתיים, כתוביות הפתיחה עלו ואנשים קמו והלכו, המילים היחידות שיצאו לי מהפה היו "אז מה?!" וזה אומר הכל. אז מה אם עשית סרטים גדולים, זה לא אומר שתוכל לעשות כאלו גם בעתיד ובכל גיל. ואני? אני זזתי לבכות ולהתחיל בחיפושים אחרי סרט השנה שלי. נראה כבר שלא יהיה כזה.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אקסודוס": אכזבת השנה
סרטים בקולנוע