"משחקי הכס 6, פרק אחרון": למי קראתם ממזר?

טלוויזיה
תם וכל כך לא נשלם. הפרק האחרון של העונה נתן בראש, השווה והעלה עם כל סיומי קודמיו. תגליות מרעישות, חיסול חברי צוות, כהרגלה בקודש ועונה שנייה ברציפות שהפרקים האחרונים נותנים משוב ראוי לכל מי שהתחיל להשתעמם ממהלכה. הגעגוע כבר חודר לעצמות ועכשיו לכו תחיו שנה בלי ספוילרים.

"משחקי הכס 6, פרק אחרון": למי קראתם ממזר?
"משחקי הכס 6, פרק אחרון": למי קראתם ממזר?

לא, ברצינות. נו, די... אתם עובדים עלינו. עוד שיאים? עוד הרוגים? עוד שחקנים שיוצאים לחפש עבודה חדשה ומישהו אחר שינענע אותם במהלך השנה? החורף הזה תלבשו לבן ובקיץ הזה תתגעגעו לחורף ההוא, של "משחקי הכס". העורב הלבן הגיע, החורף כאן. כאילו שלא ידענו, אבל אותו עורב נתן את האות הרשמי להתחיל חגיגות כמעט בכל מיקום אפשרי בעולם המופלא והקסום של ג'ורג' ר.ר. מרטין. אין ספק ששני הפרקים האחרונים של "משחקי הכס" קצת עזרו למוטט את הקו המנותק מליין הוליווד, אפשר לומר את זה גם על תחילת העונה. סנואו קם לחיים, סנואו לא ממזר, סנואו מביס את רמזי בקרב שרק אלוהים יודע איך הוא לא נצמד לרצפה עם חמש מאות חיצים ואיך רמזי לא חיסל אותו לפני כולם (כולל אחיו ו-וואן וואן הענק) ולבסוף, סנואו (שאינו ממזר, להזכירכם) מוצא את עצמו יורש את תוארו של אחיו, רוב. ג'ון סנואו (סטארק בשבילכם, סוף סוף) הוא "המלך בצפון" וכל מה שהיה צריך הוא שליאנה מורמונט (שנקראה על שם אמו האמיתית) תיתן דחיפה קטנה לחדר מלא בגברים בוגרים - כן, כל השפע והטוב הזה קרה, אחרי שבסוף העונה הקודמת סנואו דימם לאיטו למוות, לאחר שנדקר אין ספור פעמים על ידי הבוגדים מטירת שחור. ת'כלס אף אחד לא ראה את המהפך הזה מגיע וכן, לפעמים נחמד ל"משחקי הכס" להיות קצת הוליוודיים ולתת לקהל בדיוק את מה שהוא מבקש.


(רואים ירוק בעיניים)

כן, זה כולל גם את חאליסי וצוותה ההולך ומתרחב. שתי הדמויות האהודות ביותר בסדרה מקבלות אחלה סידור לקראת מפגש הולך ומתקרב בינן, לקראת משמעות שם השיר הפואטי של הקרח והאש. רוצים עוד קצת הוליווד? אריה סטארק שעלתה על טיסה של הדקה התשעים מבראבוס אל עבר הקורבן הראשי ברשימת המוות שלה. גם את אריה אי אפשר להשמיד (בינתיים) ויש לה שק של מסיכות (כנראה, אחרת אין הסבר, שמתקרב להיגיון, בנוגע למסכה ששיטתה בפריי) ואחלה מתכונים לפאי פריי. אריה סטארק היא פאקינג הוליווד, בהתגלמותה וכל החוטים הנטווים מהוליווד מובילים, איך לא, למשפחת סטארק. אחרי שנענשו, נרמסו, נחתכו וכמעט אבדה תקוותם. העונה הזו הם קמים, בזה אחר זה (מלבד ריקון חסר המשמעות) כמו עוף החול והולכים לשרוף את כל אלו שיש להם חשבון פתוח איתם.

הקו היחיד שלא היה הוליוודי, היה הקו של סרסיי, שהוכיחה בפעם המי יודע כמה שהיא נגד העולם ובקרוב גם כל העולם יהיה נגדה, בצורה הכי מוחשית שהיא יכלה או לא יכלה לדמיין. מד הנבלות מתפוצץ ברגע שהיא בסביבה, היא כל כך רעה שאי אפשר לא לאהוב אותה ועם זאת, אי אפשר שלא לחכות ולראות את ראשה על החנית הגבוהה ביותר שמישהו יוכל למצוא בסביבה. מבחינתה היא גם קיבלה קצת מגע הוליווד, אחרי מסע ההשפלות מעונה שעברה - היא קיבלה אחלה קתרזיס, שהיה הקו העלילתי המנחה של הפרק - בעבור כל העלילות. אז שנתחיל? וגם נסיים.

מפיה של ציפור קטנה בשם מיכאל
מעלה המלכה
משפט המאה יצא לדרך באופן המרשים ביותר שיכול היה להיות מבוים על ידי אחד מבימאי פרקי הסדרה. עריכה שנראית כאילו נלקחה מ"הסנדק", מוזיקה עם משמעות עודפת לכל שנייה שעוברת ותחושת פאתוס, כמעט ללא מילים. אפילו הדרור העליון התקלח ושלח לניקוי יבש את הסחבה המטונפת שלו, או לחילופין הוציא מהבוידעם את זו שהוא שומר לחתונות/בריתות/ תליות של אנשים חשובים. לוראס יצא מהארון באופן הפומבי ביותר, מאז גילי מוסינזון, הוא גם קצת נסחף והודה בכל פשע אפשרי: "אני לוראס טיירל אני גיי ויריתי בקנדי. אם זה בסדר, אני אשמח לעבוד את האל, לוותר על כל תענוגות הבשר ולתפור את החור מאחור". הספט המה, הדרור קרן מאושר ולוראס קיבל חריטה שאם פרה הייתה מסומנת בדרך הזו, ארגוני צער בעלי חיים היו שורפים את הספט, קצת לפני שאש הפרא עשתה את שלה.

ברגע שהילדודס קיבלו ממתקים מקיבורן, זה היה ברור לכל שהם יצליחו למוטט מקומות ואנשים, שההר כשל למוטט. המלומד פייסל, שתרם את תרומת העירום הפרקית, בעקיפין ובזכותו קיבלנו הצצה לציץ נוסף, הוכיח פעם נוספת שמלומד אינו שם נרדף לרודף צדק וטוהר ונתן את החותמת הסופית והגושפנקה להריגתו ללא צל של ספק ובלי חרטות. וכן, הציפורים הקטנות של ואריז עשו מהמלומד פייסל - מנוקב פייסל, בדיוק כמו שמאה אחוזים מצופי הסדרה היו מאחלים לו כמה עונות לפני כן. אותן ציפורים גם הצליחו לשטות בלנסל ולגרום לו להגיע למחסנים מתחת לטירה, בשביל שיוכל להפנים ולקבל הצצה ראשונה על גורל הספט והדרור העליון והיקר שלו וכך הוא שכב לו, לנסל הפסיכוטי, מינוס ריאה והאופציה לנשוף על נרות אש הפרא. הוא כושל בנשיפה (ריאה מנוקבת לא עוזרת לנשוף על נר) על מנת למנוע את אחד המהלכים שסגרו את גורל כמה דמויות חשובות בסדרה עד כה, כאשר בראשן מארג'י, שכבר הלכה ונמאסה עם הזמן. סרסיי עשתה את המוטל עליה - הגנה על עצמה, על בנה (או כך היא חשבה) והעלתה את הספט על המוקד והשמיימה, מה שהיא לא יכלה לצפות (או שאולי כן, נוכח הנבואה שניתנה לה בילדותה), הייתה העובדה שכל עוד טומן לא קשור למיטתו ונשמר בצורה אדוקה על ידי ההר הוא לא באמת מוגן מפני כל.

במקרה הנוכחי הוא לא היה מוגן מעצמו. העצב על אובדן זו שביתקה את בתוליו, העצב להיות הבן של סרסיי והאח, לשעבר, של ג'ופרי האיום כמו גם העובדה שהוריו קרעו את כל העריות של סדרות הטלוויזיה, תרמו לכך שמוחו, ליבו ונפשו העדינים הובילו אותו לבצע צניחה חופשית ללא מצנח אל עבר פרידתו מהכתר והעברתו לאימו (בידיעה או שלא). סרסיי שוב בודדה, כל ילדיה אינם והנבואה התגשמה במלואה ונחשו מה, גם חאליסי בדרכה להפר את רגעי השקט הבודדים שסרסיי קיבלה בזמן האחרון (כולל מקלחת היין והמסאז' מ"ההר" לספטה אונלה). שיא של חמש עונות ברבע שעה הראשונה של הסדרה והסיקוונס שבוים וצולם בצורה המרשימה ביותר וגם כלל איתו מספר רגעי שיא ודמויות שנפרדו מאיתנו ולהפך, העלילה בווסטרוז לגמרי גנבה את ההצגה מפרק סיום העונה ובצדק.


(רק רצינו להגיד שלום ולא להתראות | צילום: גטי אימג'ס)

זו הילדה המקשרת בינינו
הילדה הראשונה שנדחפה לעלילה של ג'ון סנואו, מבלי שיבקש, הייתה שירין. זו שדאבוס העריץ, הוקיר ונשרפה על ידי הוריה בהמלצתה של מליסנדרה, סוף סוף התגלה הסוד על ידי דאבוס והוא מתעמת עם מליסנדרה. ההתפרצות על המכשפה הג'ינג'ית מצידו של דאבוס היא כל כך יצרית ורגשית, שאי אפשר שלא לחוש צער עבורו וכמעט שאנחנו מוותרים בלב שלם על מופעי העירום (בגוף צעיר) של המכשפה הוותיקה בעלת ההיגיון הפנימי הפגום. מילא שהאדון הדימיוני שלך אומר לך להקים לחיים מנהיג דגול, אבל לשרוף ילדה קטנה על המוקד בגלל שהסוסים והאנשים של סטאניס התחילו למות? בחייאת? לפחות תגידי לעצמך את האמת ותנקי את רשימת החטאים הארוכה שלך, או תתחילי בתהליך הניקוי. אחרי שהתברר שליאנה המקורית היא אמו של ג'ון סנואו, אנחנו פוגשים (שוב) את הילדה השנייה בעלילה ובסדרה. ליאנה מורמונט, הילדה השליטה של בית מורמונט, שהנפיק דמויות חשובות בסדרה, היא זו שמושחת את ג'ון סנואו להיות השליט הבלתי מעורער של הצפון ורותמת אליו עוד כמה בתים, מעבר לשישים חיילים וחפסית סיגריות שהיא תרמה מבית מורמונט.

הילדה האחרונה שמקשרת את עלייתו של סנואו לגדולה ולתהילה היא הילדה לשעבר, סאנסה סטארק, זו שהשתמשה בשירותיו של לורד בייליש בשביל לסגור את קרב הממזרים וזו שברוב חוצפתה מבקשת את סליחתו של סנואו על כך שלא התערבה מוקדם יותר, שנייה לפני שסנואו הפך לפנקייק של דם ובוץ וכמה דקות מאוחר מדי בשביל להציל את חייליו של סנואו בקרב האפי עם נאמניו של רמזי בולטון. היא נזכרת, בדיעבד, שיכול להיות שהיה מוטב אם הייתה מכניסה את חיל פרשים קצת לפני שהגופות נערמו באופן משורטט בתור גבעות מדממות, מבוקרות ומיותרות. כן, סאנסה הייתה ילדה תמה וחלושה, אבל עתה היא הגורם המרכזי לכך שכוחה של משפחתה גדל באופן משמעותי לקראת הניסיון של סנואו להפוך למלך של שטחים גדולים יותר מהצפון ולהגן על עצמו ואנשיו מפני המתים המהלכים.


(לא, חבר'ה, תירגעו. אני רק רוצה לישון קצת | צילום: גטי אימג'ס)

ממתכונו של זיו, הוגה ה"פריי פאי"
פייבק איז אה ביץ'
ג'ימי לניסטר ו-ולדר פריי חוגגים את הניצחון של ג'ימי על דג שחור, או ליתר דיוק וולדר פריי חוגג וג'ימי בא להרוס לו את המסיבה, הוא יורד על פריי שהוא פוליטיקאי טוב שלא באמת נלחם בחייו ואפילו לא יודע לשמור על האדמות הכבושות אשר מוגשות לו פעם אחר פעם ואז הולך ומותיר את פריי לבד, רוטן וכועס, אבל אם חשבתם שזה החלק הרע של פריי באותו הערב, טעיתם ובגדול. פריי נשאר לבד בזמן שמשרתת, שהוא לא מכיר, מגישה לו אוכל, הוא כמובן נותן לה מכה בישבן כמו כל לורד מנומס ואז מבקש שבניו יבואו לאכול איתו את הפאי שהוגש לו, המשרתת אומרת לו שבניו נמצאים שם ולמרות שאף אחד לא רואה אותם היא צודקת; אריה היא המשרתת, היא מורידה את המסכה שלה ומעדכנת את וולדר פריי במצרכים שהרכיבו את הפאי - בניו, אותם השניים, שהיו חלק בלתי נפרד מהחתונה האדומה, מסתבר שאריה זוכרת עוד משהו מהסיפור ששמעה בעבר על המלך שקיבל לאכול את בניו ומיישמת את הסיפור עם נגיעות משלה. אריה לא מסיימת עם הפאי ועוד אומרת לוולדר, שהיא אריה סטארק ושהוא ימות כשהדבר האחרון שהוא יראה זה סטארק צוחק לו בפנים ומשספת את גרונו של פריי, בתור מחווה לשיסוף גרונה של קייטלין, סצינה גאונית ומדהימה שלא נראתה מאז נקמתו של איניגו מונטויה ב"נסיכה הקסומה", הסצינה הייתה כל כך טובה שאפילו הייתה שווה את מסע התלאות המיותר של אריה במשך שתי העונות האחרונות. אומרים שנקמה מוגשת קרה, במקרה הזה היא הוגשה בתוך פאי חם עם קמצוץ ציפורן (של בניו של פריי). איפשהו ז'אקן האגר מחייך את החיוך המוכר שלו, הוא כבר ידע מה הוא יצר ואנחנו מודים לו על כך.


(גילוח זריז ותחזור לאכול מפשטידת הבנים שלך | צילום: גטי אימג'ס)

לומדים ונהנים
הפרק היה כל כך עמוס ועל מנת שלא נקבל התקף לב הכותבים החליטו לתת לנו רגע קומי להירגע עם החברים צילי גילי ודבילי, קצת ככה בשביל להעביר כמה דקות ומבלי לשרוף את הזמן (ועוד כמה וכמה אנשים באש ירוקה), סאם גילי וסאם ג'וניור מגיעים לסיטאדל, בכדי שסאם יהפוך למלומד, אבל קצת לפני הוא נתקל בפקיד מעצבן שמזכיר לנו שגם בעידן של דרקונים, אש ירוקה ומתים לבנים מהלכים יש ביורוקרטיה מעצבנת. סאם מוסר לפקיד מכתב מג'ון סנואו המורה על הכשרתו של סאם בתור מלומד, הפקיד לא ממש מודע לכך שג'ון סנואו הוא השליט של "החומה", אבל מאמין לו לעת עתה ושולח אותו לספרייה הגדולה של סיטאדל, אשר מעוררת את סאם מינית הרבה יותר ממה שהצליחה גילי כשהיא התפשטה והתיישבה עליו.

איך פגשתי את אמא (של ג'ון סנואו)
בראן, כן כן, שוב הוא. מסתבר שבראן חוזר להיות מעניין ואפילו בלי הודור ז"ל. קודם כל אנו מגלים שבנג'ן כן מת, או לפחות חצי מת ולכן הוא לא יכול להוביל את בראן לבאר או ליתר דיוק לעץ אבל הוא עשה את מיטב יכולתו וכנראה שלא יופיע בסדרה שוב (או שכן). בראן מגיע לעץ ביחד עם מירה וממשיך אחרי הפסקת הפרסומת הארוכה שהייתה לו, בדיוק מאותה הסצינה שהעורב הוציא אותו לפרסומות; הוא רואה את אביו בדרך לליאנה, הוא מגיע לליאנה ששוכבת במיטת דם ואז כבר החלקים בפאזל מתחילים להתחבר, ליאנה היא אמא של ג'ון סנואו ולא סתם, נד הוא לא האבא (סטארק הם לא לאניסטר) אלא האח השלישי של חאליסי - ראיגר טארגריאן (שאגב היה נשוי לאליה מרטל - אחות של אוברין מרטל) אשר באישורו של המלך המטורף חטף את ליאנה והכניס אותה להריון. כן, ג'ון סנואו הוא לא סנואו אלא הוא סטארק / טרגריאן והוא הטוען החוקי לכתר, וגם על הדרך הוא סוג של אש וקרח יחדיו אחרי שהוא מתגלה כחצי טרגריאן (אש) ועדיין סנואו, בקיצור, אם הגבות של בראן לא עפו מהסצינה הזאת, הם כנראה יעופו בעונה הבאה בסצינות אחרות, אבל העיקר שיעופו כבר. הכול מתחיל להתבהר, למשל מדוע נד סטארק כל כך רצה לשמור בסוד את נושא האמא של ג'ון סנואו, הוא לא רצה שחברו הטוב רוברט יהרוג את הבת של ליאנה, "היפים והאמיצים" הגרסה המטורפת, רק שפה אין את רידג' שידפוק 52 עונות עם אותם המשפטים הקלישאתיים.


(נמצא לו שם מקורי, אל תדאגי | צילום: גטי אימג'ס)

על נחשיות וקוצים
קפצנו לדורן, מקווים שנהניתם מהטיסה, כי מהר מאוד אנחנו מגיעים לשולחן עגול עם ברית חדשה בין נחשיות החול לבין מלכת הקוצים; ליידי אולנה, אשר בעיקרון אומרת לנחשיות החול להיות יפות ולסתום את פיהן ובזמן שאליה ואולנה כורתות ברית ביחד מגיע... ואריז, שמגלה לנו את המשימה הסודית שלו, לאחד בין בית טיירל לנחשיות מדורן ועם האישה הכי חזקה בטלויזיה: חאליסי - העצמה נשית זה כאן ומירב מיכאלי כבר גמרה פאקט.

או אה מי זאת באה
ואם כבר הזכרנו את חאליסי, כבר שש עונות היא בונה את הצבא, שוכחת שיש לה צבא ומביאה עוד קצת וחוזר חלילה, היא הופכת יותר ויותר מהר מילדה קטנה שנמכרה להיות אישה קטנה/שפחת מין למנהיגה שיודעת לשים את הרגשות בצד ולהיות גם פוליטיקאית. היא שוברת את הלב והביצים לאחת הדמויות היותר שחצניות בסדרה; דריו נהריס ואחרי שהיא מסיימת את זה במהירות, היא מתפנה לתת כבוד לאחת הדמויות האהובות בסדרה: טיריון. אחרי שעשו לו טובה ואיכשהו הוא התגלגל בעבר לתפקיד ימין המלך (ועשה אותו טוב) במעלה המלך, הוא סוף סוף מקבל מחאליסי את תפקיד ימין המלך, הפעם מי שמינה אותו רצה אותו ומעריך אותו. אחרי הרגע המרגש הזה הגיע הזמן לכבוש את העולם ולא בתור מטאפורה אלא באמת, בסצינת הסיום אנחנו רואים את חאליסי והצי הבלתי נגמר שלה שמורכב מילודי הברזל, נחשיות החול, הדותראקים, הבלתי טמאים ועוד אלפי ספינות כשמעל כולם חגים הדרקונים האדירים של חאליסי.


(סרסיי, מוכנה או לא...הנה אני באה | צילום: גטי אימג'ס)

אבל עכשיו הולכים הביתה, כבר מאוחר
תם, נגמר ומסתיים לו החלק השישי בסדרה שניפצה כל שיא צפייה, הורדה או השערה. ספינותיה של חאליסי עולות לכיבוש ווסטרוז, קרב המלכות מדיר את קרב הממזרים והמפגש הבלתי נמנע בין חאליסי לבין סרסיי כנראה ייקח חלק בעונה הבאה, הבלתי כתובה ובעלת הניחושים הגדולים יותר מכל טורניר כדורגל גדול שיימצא בסביבה בעיצומו של קיץ כלשהו. כותבי "משחקי הכס" שוב עשו את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב מכל, למשוך את כולנו בכל איבר וחוש אפשרי במהלך עונה שלמה ולתת בומבות בזו אחר זו, בשביל להמשיך ולגרות את אותם החושים לקראת עונה נוספת, עמוסת ספקולציות ואירועים. נתראה בעונה הבאה.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "משחקי הכס 6, פרק אחרון": למי קראתם ממזר?
סרטים בקולנוע