"האיחוד?": הישרדות

טלוויזיה
בעולם שבו כל סדרת ריאליטי יותר מטומטמת מהשנייה. בעולם שבו כל מתמודד דורש 5 דקות של תהילה ונותן מינימום 60 ימים של השפלה. קמה לה תכנית אחת שעושה את כל הדברים האלה ועדיין מצליחה לסקרן, ושמה הוא "האח הגדול"... באמת נראה לכם? -"הישרדות".

"האיחוד?": הישרדות
"האיחוד?": הישרדות

מנחה: גיא צו-לדרך

ערוץ: ערוץ

משתתפים: מושיקו מלך הקופים, אמסלם בתפקיד עזאם עזאם הגבוה, וזוכת פרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר - לירון רביבו ועוד..

תקציר: מספר אנשים מתכנסים לשני שבטים ונלחמים אחד בשני עד דם. שבט אחד נקרא "ערוץ 10" והשבט השני נקרא "ערוץ 2" והם לא יפסיקו להילחם בקרב על החסינות.. רייטינג.. כסף.. אגו.. גיא זו-ארץ.. כולם.

חציו הראשון של המשחק כבר מאחורינו, השבטים מאוחדים, הדמעות וה"שקרים" יצאו והחולצה של גיא זו-ארץ התלכלכה, אז הגיע הזמן לדבר על כל מה שקרה מאחורינו ובוא נגיד שיחסית לשלב מוקדם כזה, קרה הרבה מאוד. בין אם זה הדברים שקרו על האי כמו הריבים ובין אם זה על מה שקורה בארץ כמו התביעה של בן יהב על ההפקה וביטול כל מופע או תוכנית רדיו משותפת של אייל גולן ורון שובל (בוא נגיד - אין כעס ככעסה של חברה של אייל גולן).

צ'ארלי פרסונס, יוצר "הישרדות" השבדית והמקורית, סיפר בעקבות התוכנית שרעיונו הפילוסופי הוא שיצר האדם הוא רע במהות שלו וברגע שבו תצטרך להילחם על חייך בשביל לשרוד, שם יתגלה הרוע שבך. ברור שיש את אלה שייקחו ויתחברו לכל אחד באופן אישי וגם ישנאו כל אחד באופן אישי, כמו אוהדי כדורגל של ריאליטי. אבל אני לא מסתכל על זה ככה. "הישרדות" מבחינתי זה סוג של סדרה עלילתית מבריקה שבגלל התנאים הקשים, הצורך באסטרטגיה וקטעים שלא תמיד מראים לנו בעריכה, לא תוכל לשמש כסדרת ריאליטי שאתה ממש יכול לשפוט את האנשים לפיו. אז כמו סדרה עלילתית, אני שופט לגבי דמויות, לא לגבי האנשים עצמם. אני לא הולך לדבר כאן על מה שקורה במציאות אלא נטו על מה שמוצג במשחק ואם מישהו נפגע מזה אז התנצלותי הכנה.

למעשה אם שואלים אותי, לא משנה כמה כסף תשקיע ההפקה (ויש להם הרבה יותר מאשר לערוץ 10), אף אחד לא ייצפה בתוכנית ללא ליהוק נכון שייצור עניין וסקרנות וזה משהו שההפקה לומדת ממנו בימים אלו. אבל איפה הימים של השיא? כמו עונה שעברה הייתה עם ליהוק מדהים וגאוני להפליא, איפה? רק לשים את בוקי נאה, הלא נאה והלא מפורסם, לצד אנשים נאים ומפורסמים שעליהם הוא כתב מהצד ובחיים לא ראה, ישר עורר דיון נרחב ברחבי כל הארץ ושלא נדבר אפילו על הדרך שבה הופרדו האחים לבית תורג'מן-כהן או על איתי שגב.


(איפה הימים של השיא - בוקי נאה בעונת הVIP המבריקה | צילום: יח"צ)

אז מה אני אומר על הליהוק העכשווי של העונה? פשוט נוראי. כאילו מישהו בהפקה חשב מי הדמויות שנוכל להציג הכי גרוע ולא ליצור שום הזדהות ורק שנאה מולם ובואו נשים אותם במקום אחד. הדמות של רון אלוף גרמה לי להבין כמה שאני דווקא לא חי בסרט, הדמות של עומר גרמה לי להבין כמה כיף יכול להיות עוד יותר לחיות בסרט, הדמות של רון שובל גרמה לי להתאהב מחדש בערסים שמופיעים בחדשות, הדמות של ג'ני גרמה לי להבין כמה טובים הם צרות של עשירים, הדמות של שושן גרמה לי לאבד תקווה בעריכת דין, והדמות של אמסלם גרמה לי לאהוב את הפועל ת"א (יופי לפחות דמות אחת הצליחה במשהו). אבל אני אגיד את האמת - ישנם מספר דמויות שהצליחו כן להצדיק את הליהוק שלהם ועליהם אני אדבר בהמשך.


(גרם לי לאהוב את הפועל ת"א - שמעון אמסלם | צילום: יח"צ)

אבל עזבו הכול, תנו לי אסטרטג אחד שהוא טוב, אני אומר מינימום אסטרטג אחד באמת חכם ומוכן לעשות חיים קשים לשאר המתמודדים. זו העונה הראשונה בתולדות הישרדות הישראלית והאמריקאית שבאמת אין לפחות אחד כזה. אני לא אומר להביא שבט שלם של כאלה כמו ב"הישרדות הפיליפינים" או להביא אחד שמסובב את כל תשומת הלב כמו אריק אלפר, רק אסטרטג אחד בשביל להרטיב קצת את האי.

המשחק התחיל עם פילוג ותחרות חד משמעית בין הסלבס שמאוכזבים שלא הביאו עוד סלבס לבין הלא-סלבס שמקנאים בזה שהם סלבס והם לא, או משהו כזה. מההתחלה, די ברורה ההתערבות של ההפקה כאן והאמת שגם לא טורחים להסתיר את זה. המשחק ממשיך כשדנה 'אל תקרא לי מותק' גרבר.. סליחה ברגר אמורה להיות המודחת הראשונה אבל כמובן שאי אפשר לזרוק מישהי שעלתה 200 אלף שקל על היום הראשון אז לכן נותנים אישור לתת פסלון חסינות כי לטיטי '1.80 מטר' איינאו יש נשמה ממש ממש טובה ובעיקר התערבות נחמדה מההפקה.


(אל תקרא לי מותק - דנה גרבר.. סליחה ברגר | צילום: עודד אנגל)


אז נעבור הלאה. הדחה ראשונה ומי הולך? הלוא זה אותו אחד שתבע את ההפקה, בן 'כן תקרא לי מותק' יהב, מפתיע. אני לא ממש מבין איך בדיוק מישהו הצליח לשכנע להדיח את יהב. בן אדם שלא מאיים על אף אחד, לא מנסה לאיים על אף אחד, וגם כשהוא מנסה להיראות כאילו הוא מאיים אז בוא נאמר שלא מצליח לו בלשון המעטה. האמת שגם אין לי מושג איך ההפקה בכלל חשבה להביא אותו לתוכנית. מההתחלה נוצר זום על דן מנו 6.5 של העונה הזו - עומר 'אני יועץ אסטרטגי' רוזן. אסטרטג חסר רחמים שמדיח את כמעט כל בני בריתו בלי שום סיבה מוצדקת ואיש כל כך חכם שהוא חייב לציין את זה כל פעם. רק יש את העניין הקטן הזה שהוא ישר חשף את האסטרטגיה שלו וככה כמעט אף אחד לא רוצה להיות חבר שלו והוא הודח צ'יק צ'ק מהמשחק, גאון.


(איש כל כך חכם שהוא חייב לציין את זה כל פעם - עומר רוזן | צילום: ענת מוסברג)

המשחק ממשיך והיריבות בין השבטים הולכת ומתחממת ככל שכמות המשימות עולה. בין לבין אירוע לא נעים בין יהודה 'אני לא שקרן רק הדחתי חצי מהחברים שלי' שושן, רון 'אני מת על עצמי' אלוף ועומרי 'אל תתעסק איתי' כוכבי שכלל גם אלימות פיזית. במחנה שבט (הופה הופה) קויופה הלכה לה גם מיטל 'העשב של השכן' דוהן. אין ספק שאחת ההברקות הגדולות של ההפקה היא לשים את רון שובל ודנה ברגר זה מול זה. בשלב מסוים היה אפשר ממש לחוש את הקרב הזה בין המוזיקה הישראלית והלא מיינסטרים של שנים עברו לבין הים תיכוני שמאוד מצליח בימים אלו. ההבדלים כל כך ברורים, בעוד שברגר יותר צינית ושופטת בשקט שלה, שובל לא שומר שום דבר בפנים. שתי דמויות שאולי מקומם ממש לא צריך להיות במשחק הזה (רון שובל מגדיר לא פעם את המילה עצלן מחדש וברגר מגדירה את המילה פיזיות) אבל ההתנגחויות ביניהם מעניינות ולא מעט מעלה את נושא הגזענות בגלל ה"השירים האשכנזיים של דנה גרבר". אבל איכשהו שניהם עדיין במשחק? ברצינות? כנראה הם עוד החכמים של השבט.


(איך אני מת על עצמי - רון אלוף | קרדיט: גלית רוזן)

אחד מהם הוא טילטיל 'הטיל' אורפלי שכמה שהוא יכול להגיד שהוא לא מתאים ל"הישרדות", אני חושב שהוא אחת הדמויות המושלמות ל"הישרדות". הבן אדם הפשוט שמאוד מקצין את הרגשות שלו ונראה מבחוץ כליצן של השבט, אבל מבפנים נראה אחד האנשים החכמים ביותר שנראו העונה. זו גם לא אסטרטגיה מבחינתו והוא ממש לא מנסה לעשות אסטרטגיה, זה ממש הוא. כמובן שבלי שום קשר לרובד העמוק יותר, מדובר באחד האנשים היותר מצחיקים ואייקוניים שנראו ב"הישרדות" ואני לא אהיה מופתע אם בטעות הוא יזכה בכסף.


(אחד האנשים היותר מצחיקים ואייקוניים בהישרדות - טילטיל 'הטיל' אורפלי | צילום: יח"צ)

במחנה הוראקן כמובן קורים דברים הרבה יותר מעניינים שמתחילים עם אחת הבריתות הנאמנות ביותר שראיתי שנרקמת בין שלישיית הVIP- טילטיל, רוסלאנה 'ממלכת השוקולד' רודינה ושמעון 'הפועל' אמסלם. לאט לאט הם מחליטים ומדיחים כל אחד מבני בריתו של עומר רוזן. המצחיק בסיפור הוא שהם לא היו צריכים בכלל להשתמש בראש או באסטרטגיה ובטח שלא לשקר ולרמות. כנראה זה מה שקורה כאשר עומד לידך אסטרטג שלא כל כך מבין איך לפעול.

בסופו של דבר, ברית הפועל אמסלם מצליחים להדיח את רוזן ולחלוטין לבסס את המעמד שלהם בשבט (שוב, בלי להתכוון אפילו). כאן קם לו הליהוק המוצלח ביותר שהיה שווה לראות את כל העונה הזו רק בשבילו, או בשבילה. לירון רביבו, שתחילה הייתה רק פרצוף יפה שעומד ליד עומר ועל תקן השקטה, בחורה בת 21 שמתגלית לפתע בתור הכוכבת הגדולה ביותר של העונה כאשר היא מצליחה לבדה לערער את הברית הזו ולהינצל ממספר הדחות כאשר היא משאירה גל שלם של אמירות מאוד נועזות שיכולות בקלות לגרום לה להיות מודחת. בחורה מאוד חזקה שמעוררת הרבה פמיניזם ודיונים על בדידות וחופש הביטוי.
אם קסטרו אמרו את דברם, אז תשמרו ביומנים כי כנראה היא כוכבת הריאליטי הבאה.


(קסטרו אמרו את דברם - לירון רביבו | צילום: יח"צ)

הבעיה הגדולה ביותר בערוץ 2 היא שהם לא יודעים איך להתייחס להישרדות והם מתייחסים לתוכנית כמו ב"האח הגדול". לוקחים דמויות מוקצנות מבחינה רגשית ומקצינים אותם בשביל לגרום לקהל לצחוק עליהם או לרחם עליהם. איפה האהבה שנתנו ערוץ 10 לדמויות, ואפילו לאכזריות שבהם. איפה התחכום, האיפה הרגעים שאתה מרגיש שהלב שלך נשבר כשהמתמודדים מודחים זה אחר זה בהפתעה. אפילו בהדחה של אמסלם, שהייתה כואבת למתמודדים, הרגשנו הרבה יותר צחוק מהדרך המוקצנת שבחר טילטיל להגיב.


(מקצינים את הדמויות אין אהבה מצדה של הזכיינית)


לסיכום, נכון שהייתי רע לגבי הרבה דברים אבל בשורה התחתונה התוכנית כן מבדרת וכן מעוררת דיון. לערוץ 2 אני אעשה את זה פשוט; זה או שתחזירו לערוץ 10 את הזכויות או שתראו מספר פרקים בהישרדות האמריקאית והישרדות 10 ותבינו איך באמת לבנות ולפתח את המשחק הזה. "הישרדות" זה ההפך הגמור מהאח הגדול וכדאי שתתנהגו לכך בהתאם.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "האיחוד?": הישרדות
סרטים בקולנוע