משחקי הכס": פרקים 1-3: שליש עונה המשחקים

טלוויזיה
ארבעה פרקים הודלפו לרשת, על שלושה נדבר באופן רשמי ובלתי מסויג, שליש עונה של "משחקי הכס" כבר כאן והגיע הזמן לערוף... סליחה, לערוך, איזה שהוא סיכום למה שהיה עד כה ולאן הולכים מפה? כל כך מהר, רק שלא ייגמר.

משחקי הכס": פרקים 1-3: שליש עונה המשחקים
משחקי הכס": פרקים 1-3: שליש עונה המשחקים

הציפייה, ההייפ והטירוף סביב הסדרה ששוברת שיאים באופן מתמיד וקבוע לא היו מעולם כה גבוהים ובסופו של דבר מתיישבים להם הצופים מול המסך הביתי ומתמוססים אל תוך כמעט שעה של הדבר האמיתי, לו המתינו מזה שנה. החורף בא ונגמר ודווקא בואו של האביב סימל את שובה של הסדרה המדוברת. לכל מי שציפה לשיסופים וביתור גרונות על הפרק הראשון והתאכזב, יש לבצע רענון לעונות קודמות. מעולם לא נפתחה עונה של "משחקי הכס" ברעש גדול ועדות מהימנה מהעונה הראשונה, שעד לנפילתו (המכוונת) של בראן המציצן מראש מגדל, אפשר היה לספור את הדקות מפיהוק עד פיהוק.

שתי המשפחות הגדולות הנאבקות על הישרדותן וגם מזנבות בכס המלכות הן מוקד סיכום השליש, לכל משפחה יש את שלוחותיה ההולכות ומצטמצמות ושני נציגי האתר, גם הם בני משפחה (מאותה אחת ולא מסטארק או לאניסטר) לקחו את המשפחה המועדפת עליהם ופרשו את מעלליה במהלכה של העונה החמישית בשלב שליש העונה.

משפחת סטארק - ממחשבתו וידיו המקלידות של זיו:
שנה שלמה + פרק נוסף חיכינו לראות את הילדה והמטבע, אריה סטארק, שכיאה לסטארקית אמיתית החיים מולידים לה עוד ועוד קשיים. אריה מגיעה סוף סוף למחוז חפצה בראבוס, מקום הולדתו של המורה שלה לחרב (אותו "מורה לריקוד", שנד סטארק הביא בשבילה) ומקום מגוריו של דז'אקן "אני מדבר בגוף שלישי" האגר. אריה מגיעה לדלת חצי לבנה חצי שחורה רק בשביל שיפתח לה את הדלת איש לא חביב, המגרש אותה לדרכה, בעוד שאריה כבר מאבדת כל תקווה, מסתבר שאותו איש הוא האיש שחיפשה וזהו אחד מאלפי הפרצופים שהוא לובש.


(ואלאר מרגוליס או ואלאר דהאריס?, צילום: מתוך הסדרה)

הפרק השלישי, מבחינת אריה, מסתיים בזה וש"איש" מלמד ילדה קטנה סודות אבל מצפה ממנה לסבלנות רבה, בעוד שלילדה אין סבלנות ללמוד, אבל יש הרבה רצון וכמיטב המסורת בקולנוע/סדרות יש צורך לטאטא את כל העולם ואישתו לפני שלומדים משהו.

ילדה קטנה מוותרת (למראית עין) על אריה סטארק והופכת לילדה ללא שם, מוותרת על מיטב בגדיה והחשוב ביותר, כמעט ומוותר על החרב העוקצנית שלה, אבל רק כמעט, קוברת בין אבנים ומאותת לאוהדיה ושאר הצופים, שעוד נגיע לשם בעתיד. בוויתורה על שמה וזהותה בתור סטארק היא מצטרפת לג'ון סנואו אשר "זונח" את חייו הקודמים כסטארק ומקבל חיים חדשים במסדר.

ואם עסקינן בג'ון סנואו, מצבו שונה לגמרי, בעוד שאריה מוותרת על תאריה, ג'ון סנואו מוסיף לעצמו אחד עם אופציה לאחד נוסף. המסע שלו בעונה החמישית מתחיל בניסיון כושל לשכנע את מאנס ריידר לכרוע ברך בפני סטאניס באראתיאון, הניסיון הכושל מוביל לכך שסטאניס שורף את מאנס ריידר בעוד חי ונושם אל מול כל מפקדי צבאותיו, לטעמי מדובר באחת הסצינות היותר טובות שהיו עד היום בסדרה (וזה אומר המון) כשהיא מצליחה להעביר בצורה כל כך מוחשית ובו זמנית גם את הפחד וגם את האומץ שיש במאנס ריידר.


(תקשיב גבר, רד על הברכיים, אין לך מה להפסיד (חוץ מהראש שלך), צילום: מתוך הסדרה)

קצת לפני שמאנס מתחיל לצעוק ולייבב מול מפקדי הצבאות שלו ג'ון סנואו עושה את המעשה האצילי ויורה חץ ישיר ללבו במוות מלא רחמים. סטניס בתגובה לא אופיינית (התגובה האופיינית הייתה כריתת האצבעות של ג'ון סנואו) מציע לג'ון סנואו מה שכל "סנואו" רוצה - להיות סטארק ומלך הצפון, ג'ון יודע שהוא סטארק ולכן עושה את המצופה ממנו; את המעשה האצילי, שיגרום לו בהמשך להרבה סבל ומראה כמה הוא דומה לאביו נד - כל זה בשביל להחליף את מורמונט כמפקד החומה לאחר בחירות דמוקרטיות באמצעות חשבונית של מתמטיקה וללא סקר של מינה צמח (שהפשאלה בבחירות האחרונות נותנת אותותיה).

כבר בתחילת כהונתו של ג'ון כמפקד משמר החומה הוא נתקל בהתנגדות מצד אחד מחברי החומה וכמו נד סטארק: שופט ומבצע את גזר הדין - מוות. חוזרים אחורה בזמן, אל הפרק הראשון של משחקי הכס, כאשר נד סטארק כורת למישהו את הראש באמצעות חרב. לאחר מכן הוא מת באמצעות כריתת ראש ע"י חרב, לאחר מכן בנו מיישם את השיטה והורג את המתנגד הראשון שלו בחרב ונשאר לנו רק לקוות שג'ון סנואו לא ישחזר את עקבות אביו המאמץ ולשם שינוי ישמור את הראש מחובר לשאר הגוף.

עוד דמות שנועדה לסבול, היא הג'ינג'ית לשעבר, סאנסה, אשר נמצאת בהמשך מסעותיה לקראת בעל חדש אשר מיועד לה ע"י לורד בייליש. כאשר היא פוגשת בבריאן מטארת (ופודריק החביב), בריאן גוללת את סיפור חייה והבטחותיה, אבל בריאן לא ממש משכנעת את סאנסה, שכבר שמעה מספיק שקרים בחייה איננה יודעת למה להאמין ובמי להאמין ולורד בייליש מרחיק את בריאן מסאנסה תוך כדי מרדף של המשמר שלו אחריה ואחרי פודריק, מרדף שכמובן לא ממש עוזר לשניים מהמשמר של בייליש שכמובן מוצאים את מותם ומצטרפים לסטטיסטיקה ארוכה מאוד של שחקנים שמסיימים חוזה מהיר במשחקי הכס.


(יפה התאמת את הצבע של השיער לבגדים, צילום: מתוך הסדרה)

בפרק השלישי סאנסה מגלה מה היא אירונה בהתגלמותה, כשהיא חוזרת לביתה (רק שהוא לא בבעלותה) בשביל לנסות לשכוח מארוסה הפסיכופט, שאוהב להתעלל באנשים כדי לגלות ש... הארוס החדש שלה הוא לא אחר מרמזי בולטון, שידוע בתור פסיכופט שאוהב להתעלל באנשים וכמובן שאביו רוס בולטון אחראי לרצח אימה/אחיה/גיסתה ועוד...

בייליש מצידו מוכיח כרגיל שהוא אמן התחבולות ומצליח לשכנע גם את סאנסה לבטוח בו וזה אחרי שכבר כולנו יודעים מה קרה לסטארק האחרון שבטח בו - נד סטארק שמצא את עצמו בלי ראש. בייליש רוצה לשדך את סאנסה לבולטון כדי לתפוס שליטה בצפון ואולי גם סתם ככה כי אין סרטים במשחקי הכס אז הוא צריך למצוא דרך לבדר את עצמו.


(חמש דקות מנוחה ואני כבר חוזר, צילום: מתוך הסדרה)

נעדרים: הציבור מתבקש לא לעזור בלמצוא ילד נכה ומשעמם את כל מי שאיתו, מלבד ענק גדול וחביב העונה לשם הודור (למרות שקוראים לו וולדר), כל המוצא את בראן מתבקש להשאיר אותו במקום ולהביא חזרה את הודור, הכותב מתגעגע אליו... הו הודור.

הלאניסטרים - מהגיגי מוחו של מיכאל:
בבית משפחת לאניסטר שרו אל תוך הלילה את שיר החתונות הנושן: "הלילה, הלילה, הלילה, שמחה גדולה הלילה", כמה סיבות לשיר ולזמר אל תוך הלילה, סרסיי סוף סוף הצליחה לחתן את אחד מבניה מבלי לקבור אותו עם פרצוף קפוא ומעוות חמש דקות אחרי כן ותומן הצעיר, בן הזקונים שלה כבר לא ילד, במהלך אותו הלילה, הוא באמת שמח ולא פעם אחת.

מרג'ורי לקחה את תמימותו של הילד ועושה את דרכה אל עבר הדחת המלכה האם, כבר בהיותה מלכה ועוד בתואר הכלבה המלכותית, כאשר אפילו סרסיי נראית מיואשת נוכח הכוח הנשי העולה בסדרה ונקרא מרג'ורי, נחש דו פרצופי, שכנראה רק הצופים וסרסיי (אחת שכבר מכירה את ההתנהגות בזכות זו שהיא פוגשת במראה כל בוקר) מכירים את מטרותיה וכוונותיה האמיתיות.


(אמא, תני גז, את חוסמת לי את הנוף למרג'ורי, צילום: מתוך הסדרה)

תחילת העונה הביאה איתה את הניחושים המושכלים של צופי הסדרה (כותב שורות אלו הבין די מהר) לגבי שהותה של הילדה המרושעת, שהלכה להכריח מגדת עתידות בנוגע לעתידה - שקוף למדי בקטע המאיים והתגלית הנחשפת עברה עוד תגלית בנוגע לגורל בניה ובסוף שמה של סרסיי נישא על פיה של חברתה הצעירה ונתן את האות לעונה, שכנראה תהיה סוערת מאוד מבחינת האמא לשלושת הילדים, שבנס לא יצאו מפגרים, לאחר שכולם מאותה אב, שהוא לא במקרה ולא בנס, האח של אמא.

המשכה של העונה מראה את כיוונה של סרסיי לקראת פיחות במעמד וחזרה למקורות ולמה שהכי חשוב באמת, הילדים בסיכון ואצלה... או הו, כמה שהם בסיכון, לא בכדי שלח את עצמו ג'יימי, האב והאח (מבחיל בכל פעם מחדש) לדורן, הגינתית למראה, על מנת לחלץ את בתו (שנראה שעושה חיים בינתיים עם נסיכי המקום) על אף כף ידו הקטומה והקושי בפריצה לממלכה, שלא מזמן איבדה את הנסיך הפסיכי שלה בקרב מול ההר, על שחצנות, כן. אבל איזו דרך למות.

בית לאניסטר חותם את העונה עם מי שנחשב לכוכב הגדול ביותר של הבית, טיריון, שעד עכשיו מעלליו היו; יציאה מקופסא מלאה בריח חרא, נסיעה בכרכרה נטולת אנשים ועם ראשו הקרח של ואריז ושתיית יין ללא הפסקה, כלומר, הגמד הציניקן שלנו מאבד את שפיותו לאיטו וההוכחה הניצחת הוא כניסה לבית בושת ועצירה לפני מעשה, לא ברור מה עובר על טיריון לאניסטר, שבינתיים עלילתו מפוהקת ומשועממת, עד פרק 3, שם הוא חותם את הפרק בתוך שק ובידיו של ג'ורה, המחפש את סליחתה של חאליסי.


(בימי ערפל, אפשר לראות את הבלונד של חאליסי, צילום: מתוך הסדרה)

טיריון, שממילא נסע לחאליסי תחת מעטה כבד של מיסתורין, הולך לפגוש אותה בדרך הכי לא מקובלת ועל ידי הבן אדם הכי פחות רצוי למפגש מצידה של אימם הבלונדינית של שלושה דרקונים, שבינתיים גדלו והתפתחו למימדי ענק וכמובן שמורדים באימם, עם הגיל הנכון, אחד ברח מהבית והשניים כלואים במרתף... נשמע כמו דרמה אמריקאית אמיתית של איזה פסיכופת, אבל אלו הם חייה של המלכה, זהובת השיער, שבינתיים הולכת ומאבדת פופלאריות בקרב שני צופים, שמעדיפים לראות יותר דקות של מיסנדיי, התימניה המרהיבה ויחסיה הלא ברורים עם תולע אפור.

חאליסי מתחילה לאבד גם פופולאריות בקרב העיר הכבושה והמשוחררת בה היא מתגוררת בינתיים, נרגמת באבנים, מקבלת להבות חמות ולא ידידותיות משני דרקוניה הכלואים ואפילו דרוגון, הבן הסורר והבורח, חוזר רק בשביל להפנות לה כתף קרה, כמה טוב שיש דאריו נהאריס, שמחמם אותה בלילות ושומר על נאמנות לשאר החלקים שלה, שלא חשופים כבר בפני הציבור הרחב. תולע אפור וקהילת הלא טמאים והלא חרמנים מציגים שימוש שונה לגמרי לזונות המקום וגם מאבדים מכוחם ונראה שפרק רביעי, בחסות המפגש בין טיריון לחאליסי, עומד להזניק את שתי העלילות ואת שתי הדמויות, שקצת מאבדות מכוחן ומעמדן בסדרה, חזרה אל עבר מרכז העניינים ומרתק לעקוב אחריהם, בעיקר שהסדרה נכנסת לשליש השני והמרכזי שלה, בונה העלילה ומכין הקרקע לכל הרציחות האופציונאליות שבסופה של העונה.


(איפה הטלפון של הפסיכולוג דרקונים?, צילום: מתוך הסדרה)

הפרק הממשמש עלינו לטובה הוא האחרון בין הפרקים המודלפים, שחסרי הסבלנות לא יכלו לחכות וכבר צפו ברביעייה ברצף ונתקלו בשעמום לקראת הפרק החמישי, אז עכשיו הסדרה מיישרת קו עם נפלאות האינטרנט והגיע הזמן, לחזור לאט לאט למתח השבועי, הנבנה סביב אחת הסדרות המדוברות ביותר בכל הזמנים, לדרמה המשפחתית בין שתי המשפחות שמתכוננות לחורף ברצינות הכי תהומית שאפשר ולעלייתם של כמה שיותר סממנים נטולי ריאליזם לסדרה שיצורים מיתיים ואגדיים היו רק בגדר רמיזה בתחילתה וכעת הם חלק אינגרלי וחשוב בהתפתחותה. פרק 4, הנה אנחנו מגיעים ואנחנו רעבים!
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על משחקי הכס": פרקים 1-3: שליש עונה המשחקים
סרטים בקולנוע