"רופא בהחלפה": אל תחליפו רופא

ביקורות
קומדיה צרפתית נהדרת לפתיחה חלקה של השנה החדשה. מה קורה כאשר שליח ורופא צריכים לאחד כוחות בשביל להציל את חג המולד בעבור מספר אנשים שלא מרגישים כל כך טוב? עושים מה שצריך. והרווח הנקי הוא של הצופים.

"רופא בהחלפה": אל תחליפו רופא
"רופא בהחלפה": אל תחליפו רופא

רוחות וריחות חג המולד עדיין נישאים באוויר ארצות נכר ודווקא באזור הפופקורן של הקולנוע קשה לומר שישנם הרבה נציגי חג באולמות בתי הקולנוע. לאור המצוקה הזו נוצר הצורך בייבוא קומדיה תוצרת צרפת ובעיקר כזו קומדיה מוצלחת, אשר טרם הגיעה ארצה. אין ב"רופא בהחלפה" שום בשורה יוצאת דופן, בכל הנוגע למקוריות שלה, היא לא מבריקה או יוצאת דופן, אבל יש בה לב גדול וגם לא מעט רגעים קומיים נהדרים, שפשוט עושים ממנה חטיף חג מולד מהנה, ממוקד וכזה שיותיר אתכם מרוצים.


נראים כמו צוות טוב, סך הכל | באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

חג המולד בפריז. מרבית המשפחות חוגגות וכמוהן גם הרופאים המקומיים, אשר מנצלים את חופשת החג בשביל לבלות עם משפחותיהם גם כן. רק רופא אחד, עצבני ונרגן בשם סרז', נמצא בתורנות אחת בלתי פוסקת, בתור רופא החירום, אשר חולש כמעט על כל הרובעים המרכזיים בפריז. סרז' עושה רושם של מבוגר שבע, עצבני וחסר סבלנות וסצנת הפתיחה מדגישה רק עד כמה. הוא שותה, מעשן וגם צריך להזריק לעצמו תרופות, בשביל לשמור על מה שעדיין מתפקד אצלו באופן סביר.

בין מטופל היסטרי לבין סתם מטופל עם כאבים קטנים הוא נתקל במאלק, שליח מקומי, אשר נותן לו תמיכה מפתיעה ומשם...גורלם נקשר זה בשל השני והשליח הופך, בעקבות תקלה חמורה ומפתיעה בבריאותו של סרז', להיות הרופא המחליף ללילה הארוך ההוא, של חג המולד. מאלק עוטה אוזנייה ומופעל על ידי סרז' מרחוק, כאשר הוא צריך לחזור על הפעולות שהוא עושה ועל הבעיות הרפואיות של מטופליו של סרז' והתוצאות, כפי שאפשר לצפות, מצחיקות למדי וכמובן שעל הדרך נרקם לו קשר חברות בלתי צפוי ומפתיע בין שני הגברים הללו.


אתה הולך לתת לי הוראות באוזנייה הזו? | באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

הסרט כולו מתרחש ונפרש לרוחב לילה שלם - ליל חג המולד, אבל קשה לומר ולציין אווירה חגיגית מדי כאשר מרבית העלילה מתרחשת בין ניידת החירום ובתוכה הטלפונים הבלתי פוסקים בנוגע לקריאות חירום או סתם קריאות ובין ערימה של יעדים, אליהם מגיעים הרופא והרופא "המחליף". סרטי "כל הלילה" הם סרטים שבמסגרתם הצופים מחויבים להתחבר לדמויות באופן אינטנסיבי למדי, בערך כפי שהן צריכות להתחבר זו לזו, בסרט הנוכחי, כאשר אין שום רקע מוקדם ביניהן, לפני כן. בסרט הזה התמהיל המורכב משני השחקנים הראשיים עובד היטב, גם אם באופן פשטני והכימיה בין הדמויות גם זולגת לכימיה שתהיה לקהל עם גיבורי הסרט ופשוט עובדת נפלא.

בגדול מדובר בקומדיה צרפתית פשוטה למדי, אשר איננה דורשת מהקהל שלה הרבה מעבר לשחרור והנאה. הדמויות לא עוברות התפתחויות או שינויים מהותיים והצופים לומדים להכיר אותן באופן פשטני למדי, גם אם סרז' מקבל צלילה קצת יותר עמוקה, לרגעים מסוימים, הניסיון להעמיק אל נפשו הפצועה איננו מספיק בכדי שתוכלו להיקשר אליו באופן מלא. אין הרבה מה לצפות מסרט קצרצר יחסית, שמרבית תכליתו היא בידור קליל ולא מחייב. את העומקים תשאירו בצד, אבל בכל הנוגע לסיבוכים הבלתי צפויים מסיפור שכזה, אתם יכולים לבנות על התסריטאי והבמאי של הסרט - טריסטן סגואלה שיספק אותם ובערימות.


תשתוק, תנהג וסע ליעד הבא | באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

הקומדיה הזו כמעט ולא נכנסת ליותר מדי מהמורות, בכל הנוגע לצד הביקורתי שלה, על אף שעמו היא פותחת את הסרט. יש כאן אמירה ברורה וחדה על העומסים והקריסה של הרופאים וכמובן גם על המקצועיות והאכפתיות שלהם. אם אפשר גם איזו עקיצה קטנה בנוגע לעולמם של השליחים וההצלבה בין צמד העולמות, במאי הסרט שמח להוסיף אל הקלחת. סגאולה דוקר את הפצע הפתוח משני צידיו, בכל הנוגע למעמדו של הרופא הצרפתי הממוצע וכמובן שגם את מערכת הבריאות, אבל משתדל לא לתת לביקרותיות להשתלט יותר מדי על העוגנים הראשיים של הסרט; זוהי נקודת הפתיחה והמוצא, עליה מתבסס הבמאי הצרפתי, אך לאחר שהבנתם את הקטע, הוא ממשיך עם הקסם הנהדר של צמד השחקנים הראשיים שלו.

המסע הקצרצר למדי, שתחוו עם הזוג המוזר הזה, אולי לא יהיה שיא השיאים שלכם בקולנוע, אבל הוא בהחלט בילוי נהדר, בכל הנוגע לציפיות מקומדיה קלילה, עם כמה טוויסטים נחמדים ולא יוצאי דופן. עולם הרפואה סופג אש ואצלנו מוטב והשליחים המקומיים יעשו מאמץ ויצפו בסרט, בכל הנוגע להסקת מסקנות בנוגע לנורמות רכיבה ברחבי העיר. מעל הכל מדובר בסרט מתקתק וכיפי, שפשוט משאיר את מרבית הרגעים העמוקים והכבדים בצד ונותן לצחוק לשלוט ברוב החלקים שלו. רציתם סרט חג מולד שיריץ אתכם ברחובות פריז? זוהי בדיוק ההזדמנות לעשות זאת מבלי להגיע אפילו לשדה התעופה.


תרים ידיים ותגיד לי איך משתמשים בזה | באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

בקיצור ולעניין:
מדובר באחד מהסרטים הצרפתיים שעושים שם טוב לקולנוע הצרפתי בארץ. קומדיה קלילה שפשוט אי אפשר שלא להתחבר אליה ולערימת המסרים שלה. יורדת היטב בגרון, מצחיקה לפרקים ובאמת שווה את הזמן.

ביים וסיים:
טריסטן סגואלה בסרטו השלישי הארוך, בסך הכל והטוב מכולם. מדובר בבמאי שעיקר עבודתו בעשור הקודם וזה שלפניו, היה ליווי של התקליטן מרטין סולבג. כעת מסתמן כי זו עומדת להיות נקודת הפריצה של הבמאי המוכשר ומכאן הוא לא עומד להסתכל הרבה אחורה.

לוהקו ושיחקו:
מישל בלנק וחכים ג׳מילי בכימיה נהדרת, בסרט אשר דורש את הסחיבה המקבילה של שניהם ובעיקר של ג'מילי, שמשלב מסוים לוקח נתח גדול הרבה יותר מזה של השחקן הצרפתי הוותיק ועושה עבודה נהדרת בזמן ובהזדמנות שניתנת לו.

כמה זמן זה?
שעה ועשרים וחמש דקות. אין דקה אחת מיותרת ומדובר באחת מהנקודות החיוביות בסרט, שלא מורח את עצמו לדעת ויודע בדיוק מתי הזמן להפסיק.

סיכום המבקר
10/
6.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "רופא בהחלפה": אל תחליפו רופא
סרטים בקולנוע