"הפלא מפריז": ילד פלא הו...

ביקורות
סיפורו המדהים של פאהים מחמוד מקבל מבט קולנועי ונרחב יותר וככזה, הוא מתיישב היטב אצל הצופים במעמקי הלב. מרגש, מצחיק ומרתק; כזה שיגרום לכם פשוט להיות שלו ובאמת לשכוח ממה שקורה סביב.

"הפלא מפריז": ילד פלא הו...
"הפלא מפריז": ילד פלא הו...

ידוע לכל קולנוען מתחיל שסרטים, המבוססים על סיפורים אמיתיים יוצאי דופן, הם כאלו שקשה לחרב. עם זאת ומבלי הרצון להסתכל על החלק הריק של הכוס, צריך גם לדעת איך לספר את הסיפור בצורה מוצלחת, שלא מביטה רק על איך לא נהרס הסרט והסיפור, באופן כללי. פייר-פרנסואה מרטן-לוואל לקח לעצמו בעלות על תסריט, המבוסס על סיפור אמיתי, התעלם מהעובדה הברורה לצופים, שהסוף ידוע מראש, לכמה רגעים וברא להם ולעצמו דרמה מבוססת סיפור אמיתי, המתובלת, באופן מדוד ומדויק, במיטב האלמנטים הקומיים, שהקולנוע הצרפתי, כאשר בראשו מופיע ג'ראר דפרדייה המצוין והמגוון, ידע לספק בשנים האחרונות.


יש לך משהו מאחורי האוזן...הופ! גביע! | באדיבות סרטי רד קייפ

לסרט הזה יש כל כך הרבה מה להציע לצופים שלו. הוא לוקח את הסיפור האמיתי של מהגר מ-בנגלדש ובנו ומציג קמצוץ מהרגעים הקשים, בתחילתו, נותן מבט חטוף בחייהם של השניים בארצם; שהיא מדינת עולם שלישי לכל דבר ועניין ומתקדם הלאה. הסרט מבצע עצירות ברגעים ונקודות קריטיות בחייו של הגיבור, מדפדף הלאה ונעצר בעולם החשוב ביותר בחייו של גיבור הסרט: עולם השחמט. אין יותר מדי פיתולים וחריגות, בכל הנוגע לאיך העלילה והסיפור מתפתחים, אבל כאן משנה מאוד דרך ההגשה של הבמאי, את סיפורם של שני הגיבורים ואת ההתעמקות בהם ובדמויות המשנה, אשר כל כך תורמות לעלילתו של הסרט.

את פאהים אנחנו פוגשים לאחר סיקוונס פתיחה, המגיע ישירות מאיזור מהומות, הפגנות וקרבות ב-בנגלדש, אשר לא יורחב עליו יותר מדי, בכל הנוגע להתייחסות הסרט אליו. הוא מביס יריב מבוגר ממנו במשחק שחמט באמצע הרחוב ומתקדם אל עבר ביתו. על אף שקשה לקרוא לאיזור המחייה בו מתגוררת משפחתו של פאהים "בית", אי אפשר להסוות את העובדה ששם הוא ומשפחתו מתגוררים ושם כולם מאוחדים ועל אף התנאים הקשים, מרגישים בבית וביחד. באחד מן הימים, מציע נורה; אביו של פאהים, לקחת אותו לפגוש את רב האומן של השחמט בפריז ומשם מתחיל, בעצם, מסע משותף של האב ובנו אל עבר הגירה בלתי חוקית לצרפת והמשך הרפתקאותיהם ומעלליהם, בתור שוהים לא חוקיים בעיר האורות.


די נו...גמרת לי את הכסף בחנות הצעצועים הקודמת כבר | באדיבות סרטי רד קייפ

מי לא עבר באירופה ליד פליט שכזה, אשר מוכר מזכרות ומתפרנס בדוחק, רק בשביל להיאחז בתת תנאים במדינה המארחת, בה הוא מתגורר? מי באמת קנה מזכרת או פרח מאחד מהם? מי עובר ליד עשרות שכאלו באיזו דרום תל אביב ולא זורק מבט קלוש בלבד? כולנו שם ואת כולנו רוצה לעורר הבמאי הצרפתי, אשר עושה את המאמצים להיכנס לליבם של הצופים ביותר מדרך אחת וגם עובר איתם ביחד ערימת פיתולים עלילתיים מרובים. זו הייתה הדרך של מרטן-לוואל לעזור לצופים להתחבר לסבל, שאפילו לא היו מודעים אליו ולנסות לכוון את הזרקור בדיוק לאותו המקום, במקום להאריך בדיבורים, במסגרת חוגים חברתיים מסוימים ומקובלים.

דרכם של פאהים ואביו - נורה, רחוקה מלהיות סוגה בשושנים ועל מרבית התלאות האמיתיות, אותן עברו השניים באמת לא מרחיב הבמאי הצרפתי, אבל על אף שהדרך הייתה קשה ומפרכת, מוצא מרטין-לוואל דרך לספר את הסיפור בהומור גדול, שלא יגרום לצופים להרגיש לא בנוח, כי אם בדיוק להיפך. עלילת הסרט עצמה מתמקדת בפאהים ובשאיפותיו לשכלל את רמת השחמט שלו לשלמות וכמו כן הוא גם מתמקד בנורה, אביו של פאהים וההקרבות המרובות שהוא נאלץ לבצע וכל זאת רק כדי שיהיה לבנו מה לאכול והיכן לשחק את משחק המלכים הנחשב והכל כך מנוגד לדרך חייהם של הצמד מבנגלדש.


ילדים, מי שכח להביא שיפודים למרשמלו? | באדיבות סרטי רד קייפ

מעבר לכך ששני מסלולי החיים של האב והבן מוצגים ונבחנים לעומק, ישנה התמקדות לא קטנה בהקרבה של נורה עבור בנו ועבור הרצון שלו, שיגשים את עצמו ויממש את הפוטנציאל שלו. לא רק מסלול ההקרבה נבחן, כי אם גם העובדה שפאהים יכול להתקדם במהירות מטאורית; הן בחייו החברתיים, הן בלימודיו וגם בשכלול רמת השחמט שלו. מהצד השני של המתרס מוצג אביו של גיבור הסרט, כאשר הוא מתקשה בכל אשר הוא עושה ובכל שביל אליו הוא פונה - מתקשה בלמידת השפה, בהגעה למקומות בזמן ובמציאת עבודה ואת עצמו, בארץ זרה, ללא אשתו, בתו ובנו הפעוט, אותם השאירו ב-בנגלדש ובעצם קצת נשאר מאחור, בתור צל דהוי של בנו.

הסרט הזה יגלגל אתכם מצחוק, בשיא הרצינות. הוא יספר סיפור המבוסס על כזה שקרה באמת ויתעלם לכמה רגעים מהסוף הצפוי, שאפילו מופיע כבר בתקציר ובשם הסרט ואותו קשה לפרש באופן אחר. הוא סרט דרמה מרגש מאוד וסיפור חברות גדולה בין אב לבן, אשר יעשו כל מה שצריך בשביל להאחז ולקיים את התקווה שלהם לחיים חדשים. הוא סרט שנע על מנעד רחב של ז'אנרים ומספר סיפור פשוט מופלא, מרתק, שובה, מצחיק ועצוב בו זמנית, עם המון אמירה ומסרים, שקשה לפספס ומעל הכל, הוא פשוט סרט חמים, נפלא וכזה שפשוט לא כדאי לפספס.


ילד חמוד. ילד פלא | באדיבות סרטי רד קייפ

משפט על הסרט:
חוויה נפלאה גם לקולנוע וגם לשבת איתו בבית. מרגש, מצחיק, מעניין, חשוב ופשוט אחד הסרטים המקסימים והטובים שהגיעו לארץ, גם אם באיחור קליל שנוצר בגלל הקורונה...עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא.


משפט על הבמאי:
פייר-פרנסואה מרטן-לוואל הוא במאי פחות מוכר ושחקן קולנוע לשעבר ובהווה, שמהמעט שהספיק לייצר עד כה, אזר אומץ בשביל להיות שופר לקולו של פאהים והוא לא מחליק על אף מהמורה בדרך לייצר את הסרט הנפלא הזה.


משפט על השחקנים:
איזבל ננטי ו-ז'ראר דפרדיה היו אמורים להיות גולת הכותרת של הסרט הזה, בכל הנוגע לשמותיהם המפורסמים והמוכרים, בתור שניים מהשחקנים הידועים בצרפת, אבל בסופו של דבר הם מאבדים את הבכורה למיזאנור רחמן (אשר מגלם את האב - נורה) ובעיקר לאחמד אסד המתקתק, החצוף והמוכשר כל כך. המבוגרים כובשים בהחלט את המסך, אבל בסופו של דבר ואת מירב הדרמה (וגם הקומדיה) בונה אסד הצעיר.


משפט על אורך הסרט:
שעה וארבעים, בקירוב. טס מבלי שתעיזו להסתכל בפלאפון תוך כדי, כי הוא פשוט הנאה גדולה ומתמשכת.


סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "הפלא מפריז": ילד פלא הו...
סרטים בקולנוע