"המשחק האנגלי": משחק דרמטי

טלוויזיה
אין לנו כדורגל, אבל מאידך יש לנו לא מעט זמן ועכשיו זה בדיוק הזמן הנכון בשביל לראות את הסדרה החדשה של נטפליקס "המשחק האנגלי" שתספר על הזמן שכדורגל היה קצת אחר.

"המשחק האנגלי": משחק דרמטי
"המשחק האנגלי": משחק דרמטי


נתחיל בשיעור עם קצת היסטוריית כדורגל: בשנת 1992 נוסדה באנגליה כנראה הליגה הטובה בעולם, ה-"FA פריימר ליג", לאחר החלטה של מועדוני הליגה הראשונה של ה-"פוטבול ליג" האנגלית לצאת מאותה ליגה כדי לקבל זכויות שידור הרבה יותר גבוהות. ה"פוטבול ליג" למי ששואל וגם לאלו שלא, הוקמה בשנת 1888 ואם כבר הרחקנו כל כך אחורה בהיסטוריה אז נרחיק רק עוד 9-10 שנים אחורה לעלילת הסדרה "המשחק האנגלי", אשר מגוללת את סיפורן של כמה קבוצות שבין היתר אחראיות להקמת ה-"פוטבול ליג" ופרסום הספורט הפופולרי בעולם כיום.

העלילה מספרת על הימים שהכדורגל האנגלי היה שונה מאוד ממה שהוא היום - אסור היה לשלם לשחקנים והוא היה בעיקר "משחק של ג'נטלמנים" כאלו שלא היו באמת צריכים לקבל כסף עבור המשחק פשוט כי היה להם מספיק גם ככה. המשחק, שהיה בעיקר נחלתם של בני המעמד הגבוה, גם הביא תארים לאלו שלא היה להם צורך בתארים נוספים אלו חוץ מטפיחה נוספת על האגו הנפוח והאימתני שלהם ממילא, אבל קבוצות הפועלים שצצו כמו פטריות לאחר הגשם רצו גם הם לזכות בתארים ולאט לאט החלו לעבוד קשה יותר על מנת להתקדם בדרך לתואר הנכסף. הסדרה לובשת מעטה של סדרת כדורגל אך היא לא באמת עוסקת רק או אפילו בעיקר בכדורגל, אלא בלא מעט נושאים אחרים שהכדורגל מבטא אותם בעיקרם - ההבדל בין המעמדות באותה התקופה.


רגע אני בדרמה או כדורגל? | צילום: Imdb

מי שציפה לסדרה שחיה ונושמת רק כדורגל כמו הפועלים בשכונות האנגליות יופתע לטובה או לרעה, כאשר הוא יקבל מן שילוב והכלאה בין סדרות כמו: "אחוזת דאונטון" ו"סנדרלנד עד המוות". הרבה דרמה, עצב ודמעות ורובם מחוץ למגרש הכדורגל, עובדות אשר מהוות יתרון וגם חיסרון בסדרה המיוחדת הזאת שמצליחה לכבוש או להרחיק (מהקו) שני סטים של קהלים: אוהדי כדורגל ואוהבי הדרמות התקופתיות. מי שיחפש רק כדורגל או רק דרמה תקופתית, ייתכן ויתאכזב, יש פה שילוב הדוק בין שתי האוכלוסיות, השילוב הזה נעשה לא מעט בזכות ג'וליאן פלוז - היוצר של "אחוזת דאונטון" וגם אחד היוצרים של "המשחק האנגלי".

הסדרה מתחילה בתקופה שה"אולד אטוניונז" - קבוצה שמורכבת משחקנים עשירים אשר זוכה בעוד תור לא מעט בזכות ארתור קיניירד הכוכב שלהם, שהוא גם בכיר בהתאחדות הכדורגל האנגלית (ביחד עם עוד כמה מחבריו לקבוצה - אין כמו משחק ג'נטלמני והוגן). האטוניונז בדרכם לעוד תואר רגיל ולא מפתיע מבחינתם כשלפתע יו"ר דרווין הקטנה רוכש שני שחקנים מקבוצה סקוטית - את פרגוס סוטר (קווין גאטרי) וג'ימי לאב (ג'יימס הארקנס) והשניים מתחילים במסע הפרטי שלהם על מנת לגרום לקבוצות פועלים להביא לראשונה תואר. במהלך ששת הפרקים נראה דמויות מתעגלות, סיפורי אהבה ושנאה, תסביכי אב וכמובן המון פיינטים של בירה ושל מבטא אנגלי חזק לאוהבי הז'אנר.


מה קשור יין? תביאו בירה | צילום: Imdb

יש לא מעט דברים טובים שאפשר להגיד על הסדרה, למרות שבין מבקרי הקולנוע ברחבי העולם זה לא נראה כך, אבל יש חיסרון אחד גדול בה - אותו מרכיב שהביא לסדרה מחצית מאוכלוסיית הקהל שלה - כדורגל. קטעי הכדורגל בינוניים מינוס וכל נושא הכדורגל בדרך כלל מתמצה בגלישות כואבות ולא הגיוניות והשוערים נראים כמו לוריס קאריוס בגמר ליגת האלופות, להבדיל מהתפאורה של המשחק שנראית אותנטית, המשחק עצמו הוא כמעט גול עצמי של ההפקה.

הסדרה יצאה ליוצריה בזמן הכי טובה שיכול להיות, בזמן שכולנו חיים בסרט של מגפה עולמית שמשאירה אותנו בבית עם אפשרות לצאת 100 מטר במקרה הטוב, הכדורגל חסר והנטפליקס עובד כמו שרירי התאומים באימון של כריסטיאנו רונאלדו. אין אוהד כדורגל שלא מזפזפ בין התכנים בשביל לראות עוד בעיטה של אותו כדור על מגרש ירוק ובמצב הנוכחי גם דרמה תקופתית על כדורגל תופסת ואפילו תופסת לא רע.

סיכום המבקר
10/
7.0

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "המשחק האנגלי": משחק דרמטי
סרטים בקולנוע