פסטיבל Spirit ה-13, בתל אביב, יוצא לדרך

קולנוע
פסטיבל ספיריט מתקיים שוב השנה בסינמטק תל אביב, בתחילת נובמבר ובין היתר ינסה הפעם לענות על שאלות בנוגע לעתיד, בנוגע לצמחי מרפא ועוד שלל שאלות ונושאים מרתקים

פסטיבל Spirit ה-13, בתל אביב, יוצא לדרך
פסטיבל Spirit ה-13, בתל אביב, יוצא לדרך

כיצד ייראה העתיד שלנו בשנת 2040? האם כלי המדע של ימינו מאששים את קיומו של "שדה אחד" המקשר בין כולנו? מתי צמח האיווסקה עשוי לשמש כצמח מרפא לנפש וגוף האדם? ומה בנוגע לפטריות? שאלות אלו ועוד רבות אחרות יפתחו לדיון בפסטיבל הקולנוע SPIRIT, המתקיים זו השנה ה-13 בסינמטק תל אביב בין התאריכים ה-7 וה-9 בנובמבר, והנו אירוע ייחודי בנוף הישראלי. תכניית הפסטיבל העשירה כוללת סרטים תיעודיים ועלילתיים בבכורה ארצית, הרצאות והזדמנותיות לשיח מרחיב אופקים, אורחים בינלאומיים מעוררי השראה וסדנאות חד פעמיות בנושאי הסרטים: שמירה על הפלנטה, Well Being, מודעות, חקירה עצמית, מדע גוף-נפש ועוד.

סרט הפתיחה של הפסטיבל "פטריה פלאית" סרטו של הצלם המוערך לואי שוורצברג, הנו מסע מהפכני אודות עולם רפואי ומסתורי של פטריות, ועל כוחן לרפא, לחזק ולתרום להתחדשות של החיים על כדור הארץ.

הפסטיבל הנו, כאמור, אירוע ייחודי בנוף הישראלי אשר מוקדש לסרטים העוסקים בחקר התודעה, תורות המחברות בין אדם לסביבה, בגוף-מיינד-רוח; מדע גוף-נפש, רפואה אלטרנטיבית, רוח החופש וחיים ברי קיימא. באמצעות סרטים עצמאיים מרחבי העולם, מפגשים עם משפיענים ומומחים בולטים מאינספור תחומים בניהם מומחי סביבה, מדענים, אנשי חינוך, פסיכולוגים ואנשי רוח, מבקשים יוזמי הפסטיבל לעורר השראה ולשופך אור על דרכים ואפשרויות לחיות חיים של אחווה ושלום עם עצמנו ועם הסביבה.

תוכניית הפסטיבל השנה עונה על שאלות מהותיות בנוגע לעתידנו על כדור הארץ בין אם בנושאי אקלים, בריאות נפשית וגופנית, הזדמנויות לשלום עולמי ועוד. בין הסרטים הבולטים יוקרן הסרט "2040" של הבמאי דאמון גאמו (That Sugar Film). גאמו, יוצא למסע על מנת לחקור כיצד עשוי להיראות עתידנו בשנת 2040 ומנסה לענות על השאלה כיצד יראה עתיד האנושות על כדור הארץ בעוד 20-30 שנה? שאלה נוספת אשר עולה לדיון בתכני הפסטיבל עוסקת בצומח סביבנו, והאם צמחייה זו עשוייה לרפא את הגוף והנפש שלנו? על שאלות אלו ינסו לענות הסרטים "המדיסין" ו"פטריה פלאית".



"פטריה פלאית", סרטו של הבמאי לואי שוורצברג, הנו כאמור סרט הפתיחה של הפסטיבל. הסרט מגולל את סיפורם של יצוריים חיים המזינים ומרפאים אותנו ומגלה את סודות היקום ויכולתו להציל את כדור הארץ. מדובר בסרט מרחיב תודעה הלוקח אותנו למסע אל הקסם המצוי מתחת לרגלינו, דרכו אנחנו מתוודעים ליופי, לאינטליגנציה ולפתרונות שמציעה לנו ממלכת הפיטריות. את פלאי הפטריות מציג המיקולוג (חוקר פטריות) הידוע פול סטמטס אקסינג, שמתאר את מגוון האיכויות של הפטריות בתחומי המזון, הרפואה, הרחבת התודעה, שיקום ביולוגי, יצירת תאי עצב וטיפול בחרדת טרום מוות.

כל סרטי הפסטיבל הנם ממיטב הסרטים החדשים של הקולנוע הרוחני, כולם בבכורה ארצית ובתרגום לעברית. לתוכניית הפסטיבל ה-13 נבחרו 20 סרטים מעוררי השראה, סרטים תיעודיים, עלילתיים וקצרים. תוכנית הפסטיבל כוללת מפגשים עם יוצרי סרטים בינלאומיים, שיחות והרצאות בהשראת הסרטים, מופע מוסיקלי ויריד דוכנים. את הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע רוחני מנהלים אמנותית הרסיטה ואנמיקה אשל, ממקימי ספיריט סינמה, חברת ד'פלוס הפקות, והוא מתקיים בשיתוף המחלקה למופעים בעיריית תל-אביב- יפו וסינמטק תל אביב.

כאמור, במהלך הפסטיבל יתקיימו מפגשים קולנועיים עם מרצים בכירים בתחומי רפואה ומדע, פסיכולוגיה ורפואה אלטרנטיבית, מומחים לתרבויות ודתות וכמו כן יתקיימו תרגולי מיינדפולנס ויוגה. בכל אחד מן המפגשים תתקיים הרצאה שתעניק מבט מורחב על נושא הסרט ולאחריה יוקרן הסרט. בין המרצים: פרופ' יעקב רז, ד"ר נמרוד שיינמן, ד"ר עדי לוי, ד"ר נטע ליפמן, איילת אידלברג, פרופ' נחום ויסמן, ד"ר אסף פדרמן ועוד. כמו כן יערכו מפגשים עם יוצרי הסרטים לאחר הקרנת הסרט לשאלות ותשובות.

תכנייה מלאה תפורסם באתר הפסטיבל: www.spiritfestival.co.il



רשימת הסרטים פסטיבל ספיריט 2019



Fantastic Fungi: The Mushroom Movie

פטריה פלאית...הקסם שתחתינו - העולם הרפואי והמסתורי של פטריות, ועל כוחן לרפא. דמיינו אורגניזם שמאכיל אתכם, מרפא אתכם, מגלה לכם את סודות היקום ויכול להציל את הפלנטה. "פטריה פלאית", סרטו של הבמאי לואי שוורצברג, הוא סרט מסע מהפכני בהילוך מהיר על אודות עולם רפואי ומסתורי של פטריות, ועל כוחן לרפא, לחזק ולתרום להתחדשות של החיים על כדור הארץ, שהחלו לפני 3.5 ביליון שנים. את פלאי הפטריות מציג המיקולוג (חוקר פטריות) הידוע פול סטמטס אקסינג, שמתאר את מגוון האיכויות של הפטריות בתחומי המזון, הרפואה, הרחבת התודעה, שיקום ביולוגי, יצירת תאי עצב וטיפול בחרדת טרום מוות. וזה רק קצה הקרחון.

"פטריה פלאית" הוא סרט מסע אל מסתורי העולם התת קרקעי של התפטיר ופירותיו – הפטריות. זהו סיפור שהחל לפני 3.5 ביליון שנים, פטריה מייצרת את האדמה שמכלכלת את החיים בעזרת רשת פטרייתית שמחברת בין מערכות שורשים שונות ורחבות, מצמחים ועד עצים, לכל רוחבה של הפלנטה. כמו כבלי רשת תת קרקעיים, הרשת הפטרייתית מאפשרת לא רק תקשורת בין עצים אלא גם העברת מזון מהעצים אל הנבטים, וכך מבטיחה את המשכיות הזן שלהם. דרך העיניים של מיקולוגים כמו פול סטמטס המדען המומחה לפטריות, נלמד על הכוח, היופי והמורכבות של ממלכת הפטריות. נגלה שלפטריות יש הרבה יותר להציע לנו משחשבנו, החל ממזון ורפואה ועד הרחבת התודעה, שיקום ביולוגי, יצירת תאי עצב וטיפול בחרדת טרום מוות. וזה רק קצה הקרחון.


במאי: לואי שוורצברג. ארה"ב | 2019 | 97 דק' | אנגלית | תרגום לעברית. דוקומנטרי


2040 – "מסע ייחודי החקור כיצד יכול להיראות העתיד שלנו בשנת 2040"

2040 הוא סרט דוקומנטרי רב גוני שעוסק אמנם בַּעתיד, אך הוא חיוני וחשוב כבר להיום. הבמאי עטור הפרסים דאמון גאמו ("הסרט הזה על הסוכר") יוצא למסע על מנת לחקור כיצד יכול להיראות העתיד שלנו בשנת 2040, אם רק ניישם באופן יום-יומי את הפתרונות הקיימים כבר היום, שיכולים לשפר משמעותית את מצב כדור הארץ. הסרט בנוי כמכתב ויזואלי שכותב גאמו לבתו בת ה-4, ועשוי הן כדוקומנטרי מסורתי והן מסצנות דרמטיות ומאפקטים ויזואלים מרהיבים, שיחד מציגים כיצד פתרונות אלו יכולים להחיות מחדש את כדור הארץ עבור הדורות הבאים.


לינק לאתר: https://whatsyour2040.com/
במאי/ תסריטאי: דאמון גאמו. אוסטרליה | 2018 | 92 דק' | אנגלית | תרגום לעברית. דוקומנטרי.


אחיות הערבה | Sisters Of Wilderness

מסע בנות שבט הזולו, בערבות אפריקה, המעניק להן הזדמנות לצמוח ולהחלים. בערבות אימפולוזי שבצפון אפריקה, בשמורת הטבע העתיקה ביותר באפריקה, חמש נשים צעירות יוצאות למסע של חיפוש עצמי בערבות השוממות. הנשים כולן בנות עַם הזולו ומגיעות מחיים של עוני וקיפוח. "אחיות הערבה" עוקב אחר הנשים במסען, מסע שמעניק להן הזדמנות לצמוח ולהחלים, ומזכיר להן שכולנו קשורים לבלי התר אל הטבע, וכל מה שאנחנו עושים לטבע אנחנו למעשה עושים לעצמנו. הסרט גם עוסק בסכנה המאיימת על הערבה הקדומה של אימפוליזי עקב מכרות הפחם שצמודים לגבולה, וכמות הציד הבלתי חוקי של קרנפים שמתרחש כעת בשטחי השמורה, שיותרגבוהה כעת מאשר הוא היה במאה שנים האחרונות.


במאית קרין דאלטר. בריטניה, דרום אפריקה | 2018 | 90 דק' | זולו | תרגום לעברית. דוקומנטרי


איינגאר: האיש, היוגה, ומסעו של התלמיד | IYENGAR: THE MAN, YOGA, AND THE STUDENT'S JOURNEY

דיוקן אינטימי של ב.ק.ס איינגאר, ממורי היוגה המוכרים בעולם. הסרט עוקב אחר מורשתו והשפעתו של איינגאר על מתרגלי יוגה ברחבי כל העולם. באמצעות קטעי ארכיון וראיונות עם משפחה, תלמידים ועם גורוג'י עצמו, הסרט מתאר את מאבקו של איינגאר לשכלל את אמנותו, ומפרט כיצד הוראתו עזרה לתלמידיו לא פעם להתמודד עם בעיות אישיות, ועודדה אותם גם לעזור לאחרים במהלך מסעם הרוחני.

איינגאר נחשב כ"מיכאלאנג' ו של היוגה", ונתפס על ידי רבים כאחד מהמאסטרים החשובים בעולם. הוא נודע כמי שהביא את אמנות היוגה העתיקה אל ההמונים בעולם המודרני. הגורו האגדי נולד בדרום הודו לפני מאה שנה וייסד את יוגת איינגאר, שהיא סוג של הת'ה יוגה, שעיקר תרגולה הוא עבודה שכלית ורוחנית חזקה. הסרט "איינגאר" צולם ב-2014 לפני שנפטר, ומצייר דיוקן אינטימי שמתמקד במורשת ובהוראותיו של איינגאר, ומאיר על הפרקטיקה ההוליסטית משנת החיים שקיימת בבסיס כל תרגוליו. בין אם אתם מתרגלים מסורים ובין אם אתם רק מחפשים מוטיבציה לעזרה עצמית, הסרט המעמיק הזה בהכרח ידריך אתכם אל המסע לעבר חשיבה מודעת.


במאי: ג'ייק קלנל. הודו | 2018 | 106 דק' | אנגלית, הינדית, מראטהית | תרגום לעברית. דוקומנטרי


היסוד האנושי | The Human Element

היסוד האנושי והשפעתו על הטבע: האפשרות לאיזון. הצלם הנודע ג'יימס באלוג (שצילומיו מוצגים בסרט Chasing Ice) משתמש במצלמה כדי להראות עד כמה שינוי האקלים משפיעים על חייהם של אמריקאים ממוצעים. בהשראת ארבעת היסודות הקלאסיים – אש, אדמה, אוויר ומים, הוא יוצא לחקור שריפות ענק, הוריקנים, כריית פחם, עליית מפלס הים, ואת השינויים באוויר שאנחנו נושמים. באלוג גם בוחן את ההשפעה שיש ליסוד החמישי, האנושי, על הטבע על מנת להציג בפנינו תמונת מראה בהולה מצד אחד, ומצד שני גם להציע אפשרות של איזון בין האנושות לבין הטבע.


במאי: מת'יו טסטה. ארה"ב | 2018 | 74 דק' | אנגלית | תרגום לעברית. דוקומנטרי


השדה האחד: כיצד שדה תודעה של אדם בארה"ב משפיעה על תודעתו של אדם ברוסיה?

בכל התרבויות והמסורות העתיקות נאמר על היותנו הרבה מעבר לחומר. הסרט "השדה האחד", משתמש בכלי המדע של המאה העשרים כדי לבדוק הנחה זו. זהו מפגש מטלטל בין מדע לרוח המשאיר לצופה חומר למחשבה. האם ניתן למדוד את הרוח? האומנם קיים שדה אחד המחבר הכל? האם אנחנו יכולים להשפיע על חיינו, על גופינו ועל סביבתינו מעבר למגבלות הגנים או תנאי הסביבה אליהם נולדנו, באמצעות התודעה? דרך נסיון לענות על השאלות הללו שופך הסרט אור על ידע בעל חשיבות ממשית לחיים בעלי ערך ומשמעות, ידע המחזיר לאדם אופטימיות באשר ליכולתו לעצב את חייו ואת חיי הקהילה שלו, מחזיר לחולים את כוחם להבריא את עצמם ומביא לאזרחים ותושבים בכל העולם את הדוגמא לחיים באחווה ושלום.


במאית: ציפי רז. ישראל | 2019 | 120 דק' | אנגלית | תרגום לעברית. דוקומנטרי


השפה בה דיברו | Language They Spoke

לרב האנשים בחברה המודרנית אין מערכת יחסים בריאה עם שקט. אנשים מפחדים משקט יותר מכל דבר אחר, וממהרים בדרך כלל למלא את החלל עם דברים חסרי פשר, רק כדי להרגיש שוב בנוח. מסורות שונות מהמזרח הרחוק כמו הטאו, טנטרה וזן, דווקא מוקירות את ה “???" (mauna), את השקט, שנחשב לשפתו של האלוהים. השקט הוא הכוח שמוביל למצב של שלום פנימי. במזרח, השקט הוא חלק בלתי נפרד מהקיום. הסרט מצולם בסגנון נקי וריאליסטי ומתאר בשפה פואטית תקשורת של "אישין דנשין"- תקשורת בין שני אנשים שמבוצעת דרך הלב בלי שימוש במילים, וכך מעניק לצופה אתנחתא מן הכלי חסר המנוח של התקשורת.

במאית: סג' סאריה. ארה"ב | 2019 | 7 דק' | אנגלית. סרט קצר


זן והמערב – למצוא שלווה בזמנים קשים

הצטרפו אלינו למסע בקנדה, יפן, הפיליפינים, אירופה וארצות הברית, ולמפגש עם מאסטרים של זן, עם מדענים, פוליטיקאים, נוצרים, אתאיסטים ומפורסמים, ששואלים כולם את אותה שאלה: מה זה זן? מה זו התעוררות או הארה? האם זן הוא דת? כיצד המדע תופס את הזן? והאם אפשר להיות מוארים בחיי היום-יום? "זן והמערב" בוחן את השאלות האלו בהקשר של מרחב חברתי אחיד, שנגוע במחלוקת ובהפרדה רטורית.

במאי: דניאל לוק פיטש. ארה"ב | 2019 | 84 דק' | אנגלית | תרגום לעברית


חזיונותיו של מורה | Visions of a Teacher

בשיתוף המורה הבודהיסטי / הקולנוען קינטס נורבו, שידוע גם בשם דזונגסר קינטס רינפוש (1961), סומן עוד בגיל 7 כאחד מהגלגולים הבולטים ביותר במסורת הטיבטית. הוא מנהיג רוחני של מספר מנזרים בטיבט, בהוטן ובהודו. כמו כן הוא מנהל את פרוייקט "84000", פרוייקט התרגומים הגדול ביותר של כתבים בודהיסטים. במערב הוא מוכר בעיקר כבמאי קולנוע (The Cup). בסרט דוקומנטרי זה נראה אותו על סט הצילום של סרטו האחרון בנפאל ("בחיפוש אחר גברת עם ניבים ושפם"), מנהל בקלות צוות צילום שלם תוך כדי שהוא מקיים פולחנים בודהיסטים עתיקים.

קינטס נורבו יודע אולי טוב מכולם מול אילו אתגרים ניצב היום הבודהיזם. מה עדיין רלוונטי בשיטות ההוראה ותרגול של מדיטציה? כיצד הוא רואה את תפקידו כמורה בעידן זה של מפגש תרבויות, ושל טשטוש מעמדו ותפקידו של הגורו? בדרך פנטסטית וכמעט קסומה, מראה קינטס נורבו שתפילות אל האֵלָה טארה ויצירת סרטים מודרניים, יכולים דווקא ללכת יד ביד, ושלשניהם יש את היכולת ללמד אותנו מי אנחנו.

לינק לטריילר: https://vimeo.com/334315560
במאי: ג'אפ וורהואוון. הולנד | 2019 | 56 דק' | אנגלית | תרגום לעברית. דוקומנטרי


חיפושו של נמדב באהו אחר השקט | Namdev Bhau in Search of Silence

נהג הודי בן 65 שמאס ברחובות העמוסים והסואנים של מומבאי, מחליט להפסיק לדבר. הוא בוחר לעזוב את חייו מאחור, ולנסוע לחפש אחר "עמק השקט", שם מתקיימת תופעה טבעית של כמעט אפס דציבלים של עוצמת הקול. במהלך המסע הוא נתקל בנער רגזן בן 12, שנמצא בעצמו במשלחת של אדם אחד אל עבר ה״טירה האדומה״ המסתורית.


במאי: דר גאי. הודו | 2018 | 84 דק' | הינדית, מראטהית | תרגום לעברית. עלילתי


להפוך לאף אחד | Becoming Nobody

סרט המוקדש כולו לְרם דאס, אבי הרוחניות המערבית ותנועת העזרה העצמית ועושה מחווה גם לאופיו ולהומור הייחודי שלו. רם דאס עורר השראה בדורות של אנשים ועודד אותם להיות כנים לגבי חולשתם, לזנוח את הפיתויים של העולם החומרי, ולהפסיק לקחת את עצמם יותר מדי ברצינות, כל זאת במטרה להיות נוכחים בכל רגע ולחוש חמלה אמיתית.



"להפוך לאף אחד" פותח צוהר להבנת חייו והוראתו של רם דאס. היכולת שלו לבדר וחוש ההומור שלו הם מרכיבים כה בולטים בכל שיחה שניהל, והם מביאים אותנו לעסוק בשאלה הרחבה על חופש אולטימטיבי. "להפוך לאף אחד" מייצג את גרעין חייו והוראתו של דאס: בין אם כד"ר ריצ'ארד אלברט, פסיכולוג בכיר בוגר הארוורד, ובין אם כרַם דאס שגישר בין הפילוסופיה המערבית למזרחית, דאס הגדיר עבור דור שלם של אנשים את החיפוש אחר האמת והחכמה הפנימית. הסרט סוקר את דמותו של דאס דרך הכובעים המגוונים שחבש לאורך השנים, החל מצאצא למשפחה יהודית מכובדת מבוסטון, פסיכולוג מחונן בוגר הארוורד, הרפתקן שיוצא נגד המסורת, כהן דת של המזרח הרחוק, ועד ניצול שבץ מוחי, ומטפל מסור. הסרט מורכב משיחה בין דאס לבין ג'יימי קאטו במאי הסרט, ומשולב בו קטעי ארכיון. אט אט אנו מבינים כיצד הדמויות והתפקידים שלקחנו על עצמנו נעשים יותר ויותר מעיקים. הסרט מציג איש אוהב אדם, שנון ומלא שמחה, כן וחכם, שבקלות משתף את כאביו ואת תשוקותיו עם בן שיחו. חוויות חייו שחררו אותו בסופו של דבר מה'מישהו' שהוא היה, והפכו אותו לנשמה מוארת שמעוררת השראה בדור חדש.

http://www.youtube.com/watch?ti me_continue=34&v=IhyQNqkOgPk

לינק לאתר: https://becomingnobody.com/
במאי: ג'יימי קאטו. ארה"ב | 2019 | 81 דק' | אנגלית | תרגום לעברית. דוקומנטרי

מדיסין | THE MEDICINE

– האם הצמח העתיק מהאמזונס עשוי להציל את האנושות? "מדיסין" הוא סרט דוקומנטרי המגולל את מסתרי אחת התרופות הטבעיות והחזקות השנויות ביותר במחלוקת- האיוואסקה, שתופסת אט אט תאוצה גם במערב. אחת הדמויות המרכזיות בסרט הוא שאמן ומורה מהאמזונס, בשם טאיטה חואניטו גוארימו צ'ינדוי צ'ינדוי, שלמד את רזי הצמח המקודש. הסרט מתחקה אחר הסבר מדעי וגם מסורתי על אודות הצמח, וכן אחר הסיבה שהביאה לשימושו כצמח מרפא. בסרט משתתפים גם קארי רודס, שחקן לשעבר בקבוצת הפוטבול האמריקאית, והשחקנית אנ'לין מק'קורד, ששניהם שותים לראשונה את האיוואסקה יחד עם השאמן, בטקס אותנטי ומסורתי. האנושות סובלת מעלייה חסרת תקדים בהתמכרויות, חוסר בטחון ובמחלות. אולי התשובה נמצאת דווקא בידיו של הטבע.




לינק לאתר: https://themedicinedocumentary. com/
במאי: פרזין טוסי. ארה"ב | 2019 | 85 דק' | אנגלית, ספרדית | תרגום לעברית. דוקומנטרי


It Takes a School

פואמה פדגוגית - איך הפך בית ספר כושל בדרום תל אביב, לאחד מבתי הספר היסודיים הטובים בישראל? תכנית חינוכית חדשנית -'שפת הקשב' – שאומצה ופותחה על ידי מנהלת בית הספר והוטמעה במערכת השיעורים השבועית בכל הכיתות, במסדרונות, בחצר בחדר המורים, ובמפגשים עם ההורים - גרמה למהפך. הסרט חושף את התוכנית במשך שנת לימודים אחת, ומציג בפנינו את עולמם הפנימי של ילדים בתקופה הקריטית של עיצוב אישיותם במקום מכיל שקשוב לרגשותיהם ומאפשר להם מרחב צמיחה והעצמה. האם יש כאן שיעור למערכת החינוך, לחברה כולה?


במאיות: תמי גרוס ומאיה רוטשילד. ישראל | 2016 | 60 דק' | עברית | תרגום לאנגלית. דוקומנטרי


שדות שעורה בצד השני של ההר | BARLEY FIELDS ON THE OTHER SIDE OF THE MOUNTAIN

פמה בת ה-16 חיה בהרים הרחוקים של טיבט. במשך דורות, משפחתה טיפחה את שדות השעורה שלהם ללא מפריע. אך כשהשלטונות הסיניים כלאו את אביה, עולמה התנפץ. נזירה בודהיסטית ממנזר קרוב נכנסת אל חייה של פמה ומזמינה אותה להצטרף לקבוצה של מקומיים שבורחים מהשלטון הסיני המדכא, וחוצים ברגל את הרי ההימלאיה לתוך הודו. לבה של פמה נקרע – האם תוכל לעזוב את אמה, סבתה ואחיה הצעירים, בשעה זו של משבר? האם יש לה זכות, או אפילו אומץ, להצטרף לבורחים ולבקש לעצמה חיים חדשים? פמה מתלבטת, ואין חדש אודות אביה בכלא.

הזמן אוזל לכולם. הסרט "שדות שעורה בצד השני של ההר" מסופר דרך עיניה של הנערה, ועוסק במחיר של החופש ובמי שמוכן לשלם בעבורו. הסרט מצולם כולו בהרי ההימילאיה בהשתתפות שחקנים לא מקצועיים. הבמאי הוא יוצר קולנוע סיני שנחוש להשמיע את קולם של הטיבטים החיים תחת משטר מדכא, והוא עושה זאת באמצעות הסיפור האוניברסלי של אהבת הורים לילדיהם.


במאי: טיאן טסנרינג. בריטניה, הודו | 2017 | 115 דק' | טיבטי | תרגום לעברית. דרמה

שחררו את המיינד | Free the Mind

- האם נשימה אחת יכולה לשחרר את המיינד? "שחררו את המיינד" עוקב אחר המומחה למדעי המוח ד"ר ריצ'ארד דווידסון, ועל ניסוי יוצא דופן שהוא מנהל. לאחר שקיבל עצות מנזירים בודהיסטים ומחברו הדלאי לאמה, דווידסון משתמש ביוגה ומדיטציה על מנת לשנות פיזית את המוח של חיילים משוחררים הסובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). כדי לבחון עד כמה הפרקטיקות האלו יעילות עוד בשלב מוקדם בחיים, הרחיב ד"ר דווידסון את המחקר וכלל בו גם ילדים הסובלים מהפרעת קשה וריכוז (ADHD).

הסרט מתמקד באנשים שמשתתפים בניסוי, כמו סטיב- חוקר לשעבר, וריץ'- שפיקד על גדודים בעיראק ואפגניסטן. שניהם סובלים מנדודי שינה ורדופי אירועים וזוועת שהיו עדים להם במהלך המלחמה. חייהם הפכו לסיוט מתמשך. איתם במחקר ישנו גם וויל, ילד בן 5, שסובל מהפרעת קשב וריכוז ומחרדה. הוריו להוטים לנסות טיפולים אחרים מאלו שמציעה הרפואה המערבית. האם ד"ר דווידיסון יוכל לחולל שינוי? האם יוכל לשחרר את האנשים האלו מחייהם הקשים ולעזור להם לנהל חיים רגילים? הסרט עוקב אחר שלושת המשתתפים במסע אל תוך נבכי התודעה האנושית. הסרט מתעד את ההשפעות המעודדות של הטיפול הלא-תרופתי של ד"ר דויידסון בכאב ובחרדה, שמביא בסופו של דבר לרוגע ושמחה.


במאית: פאי אמבו. ארה"ב | 2014 | 79 דק' | אנגלית | תרגום לעברית. דוקומנטרי

שומרי-הבינה, פאקו אנדינו | Wisdomkeepers, Paqo Andino

"שומרי-הבינה, פאקו אנדינו" הוא סרט אינטימי ומרגש המגולל את דרך החיים השמימית והקשובה לרחשי הלב, של מסורת הרי האנדים הקדושים. הסרט צולם בהרים של פרו, וללא קריינות הוא לוקח את הצופים למסע חסר תקדים עמוק אל תוך ליבה של חכמה עתיקת יומין, וחושף בפניהם את דרכי החיים המעשיים והמיסטיים שהרכיבו את אחת מהמסורות האקולוגיות והרוחניות שנותרו עד היום כפי שהיו בעת העתיקה. הסרט מציג בפני הצופים תובנות אוניברסליות וברות יישום על דרך חיים שמתבססת על טוב לב, יחסי גומלין, קיימות וקדושה של חיי היום-יום. אלו מרכיבי החיים השלווים.

לינק לאתר וטריילר: http://wisdomkeepersproject.org /wisdomkeepers-paqo-andino#the- film-1

במאי: ג'פרי ווינום. ארה"ב | 2014 | 87 דק' | קצ'ואה | תרגום לעברית
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על פסטיבל Spirit ה-13, בתל אביב, יוצא לדרך
סרטים בקולנוע