סרט במתנה!צפייה ישירהסרטים בקולנועבקרוב בקולנועבתי קולנועטריילרים חדשיםחדשותמצא לי סרטביקורות
סרטים
בתי קולנוע
צפייה ישירה
חדשות
טריילרים
סדרות
קהילות
התוכן שלי
נוספים
התחבר
חדש בקולנוע
חדשות » ביקורות סרטים
קולנוע
טלוויזיה
מוזיקה
רכילות
טכנולוגיה
קטע וידאו
ביקורות סרטים

"פרזיטים": עוד בינגו של בונג

יום שלישי, 11 בפברואר 2020, 23:56Tuesday, 11 February 2020
שתף בפייסבוק


הזוכה הגדול של טקס האוסקר חזר ארצה בעיתוי מושלם וזה הזמן להיזכר מה חשבנו עליו בדיוק כאשר הוא יצא וכאשר הבמאי הקוריאני המוכשר רק קשר לעצמו כתר בצורת עלה מוזהב בחסות פסטיבל קאן וקרא תיגר על אלילו ומעריצו הגדול – טרנטינו, בדיוק בשבוע שבו השתחרר סרט בישראל דאז. קיבלתם הזדמנות נוספת לרוץ ולראות בקולנוע.

"פרזיטים": עוד בינגו של בונג
"פרזיטים": עוד בינגו של בונג


הביקורת נכתבה לפני לא מעט זמן, כאשר הזהב היחיד שעיטר את הארון בבית הקוריאני, היה רק העלה של פסטיבל קאן והנה, ראו זה פלא וביום העלייה מחדש של הסרט בארץ (ובשחור לבן), הוא גרף אל חיקו אסופת תארים, הגדולה ביותר שבמאי כלשהו יכול לדמיין. בונג ג'ון-הו וסרטו הנפלא עשו היסטוריה וזכו בצדק בפרס הסרט הטוב ביותר, שאינו דובר אנגלית, בפעם הראשונה אי פעם. הבמאי גם זכה בפרס הבמאי הטוב מכולם, בפרס על התסריט המקורי הטוב מכולם וכמובן בקטגוריית הבית - הסרט הבינלאומי הטוב ביותר. הביקורת מטה מתייחסת לתקופה בה השתחרר הסרט לראשונה בישראל וכבר אז אפשר היה להבין שמדובר בהיסטוריה והיסטריה. תבלו...


מברוק קוריאני למר בג'ה (כי למי יש כוח לכתוב את שמו המלא בכל פעם מחדש?). החל מסוף השבוע הנוכחי ניתן לדבר עליו (בונג ג'ון-הו) במונחים טרנטינואיים, לאחר שהותיר לו אבק כוכבים בפסטיבל קאן וזאת כאשר יצירת המופת שלו עולה כתף אל כתף, בישראל, ביחד עם סרטו של המעריץ הגדול – קוונטין טרנטינו. מדובר בסרט שהמילה ז'אנר היא כל כך זרה לו, מכיוון שאי אפשר למתג אותו תחת אחד ספציפי כזה. סרט שהבאז שנוצר סביבו לא הצליח להרוס, מה גם שהמילה "ספויילר" הייתה פרסונה נון גרטה בכל בית קולנוע בו הוקרן הסרט וזאת על פי מנשר מיוחד מטעם הבמאי עצמו, שחולק לצופי הסרט, בטרם נכנסו לאולם הקולנוע על מנת לחזות בפלא הנפלא הזה.

באותו מכתב, מנומס וצנוע, לצופים התפייט לו הבמאי הקוריאני בנוגע לנקודת המבט שלו לגבי קולנוע עכשווי, קולנוע בכלל וכמובן כמה מילים על הסרט, אבל כאלו שלא יעשו לאף אחד מהצופים שום זכר למילה "ספויילר". באמצע המכתב וגם בסופו, בחותמת דיו אדומה ומודגשת, ביקש הבמאי את קהל הצופים והמבקרים להימנע מכתיבת ספויילרים והאמת, גם אם היינו רוצים לספיילר לכם, כל כך קשה לחשוף נקודה ספציפית שתעיב על הסרט כולו, בעצם חשיפתה וזאת מעצם העובדה כי הסרט הזה מורכב מכל כך הרבה רבדים, שכבות ורסיסי ז'אנרים שהופכים את התמונה הכוללת לתצרף מרתק ולאחד מהסרטים המרתקים ביותר שעברו את סף השעתיים בשנים האחרונות.


נחשי מי לקח את פרס דקל הזהב! | באדיבות סרטי נחשון ורד קייפ

בג'ה (והקיצור הזה יחזור שוב ושוב, כי בסופו של דבר הוא הכוכב הגדול של הסרט) לא מסוגל לענות בעצמו על עצם הקיטלוג של הסרט הזה לז'אנר ספציפי. הוא מתחיל עם סאטירה חברתית נושכת וממשיך לקומדיה שחור, מבצע עצירות דרמטיות ואז ממשיך למותחן מהפנט עם קורטוב אימה. הכל בליווי מוזיקלי מפעים וכמעט חד פעמי, הכולל משלב ז'אנרי גם בתחום המוזיקלי, כאשר לכל פרק בסרט מתאים בג'ה מקטעי פסקול מדויקים ומתואמים עד התו הפשוט ביותר. הוא מחליק מוזיקה קלאסית, צלילים דרמטיים ומקנח עם תואמי האנס זימר בסימפוניה מסונכרנת ומתואמת היטב, שמותירה חותם לא פחות דרמטי על צופי הסרט מתוכנו, הצילום, הבימוי והמשחק המהפנטים בעצמם.

הסרט עצמו שואל את הצופים שלו לא מעט שאלות, בכל הנוגע לכיצד הם רואים את עצמם ואת שכניהם. האם המילה "פרזיטים" טעונה במשמעויות נוספות, כאשר מגלים מי הם הפרזיטים בעצם? הצופה נבחן לאורך הסרט באופן פרטני בנוגע לרגשות הנבנים בנפשו כלפי גיבורי הסרט וגיבוריו, על פי כרזתו ועל פי תוכנו, משתייכים לשתי המשפחות המככבות בו. אין כאן אנטגוניסט או פרוטגוניסט מובהק מאף צד – הכל נתון לפרשנות הצופה וכיצד הוא תופס את כל אחד מהצדדים וכיצד גם כל צד תופס את עצמו בעבורו ובעבור הצופה.


זה אבסטרקט, זה...| באדיבות סרטי נחשון ורד קייפ

ישנם רגעים קומיים מזוקקים, ישנו רגע אחד אירוטי מגרה ומופלא, רגעי אימה ומתח וגם בין לבין הדרמה משחקת תפקיד חזק ובכל פעם ש-בג'ה מחליט שהסרט שלו יעלה הילוך הוא פשוט עושה זאת באמצעות סצנות עשויות באופן מופתי ובדילוג בין הסוגות, המזכיר את בני יפרמוב מנינג'ה ישראל, שמזנק על הסטפר המרחף כבר בשלב הראשון, כאשר הוא טרי, רענן ועושה זאת בדילוגים וללא היאחזות ממושכת. כך הבמאי הקוריאני המיומן מדלג בקלילות ומצטיין בכל מאפיין סוגתי, אותו הוא רוצה להבליט וכאילו זועק לקהל: "חשבתם שאני כזה?! אבל אני גם כזה וכזה וכזה..." ולא מוכן להשתייך לאף מסגרת, בדיוק כמו סרטו.

בכל מקרה, הבמאי הקוריאני מרשה לגלות לפחות את הקווים העלילתיים המרכזיים בסרטו, אשר מציגים לצופים משפחת נוכלים המתגוררת בביב שופכין קוריאני, בעוני נוראי ובאיתור מתמיד אחרי רשת WiFi זמינה. צמד הורים וילדיהם, שיכלו להיות בתום לימודיהם האוניברסיטאיים לו הייתה מצויה הפרוטה (או עדיף הרבה פרוטות בכיסם). הארבעה חיים להם במרתף מעופש, שסופג את ריח השתן של שיכורי הרחוב על בסיס קבוע. הם עושים כל שביכולתם לשרוד כלכלית ומתעלקים על כל סביבתם (כאמור, מתחברי WiFi חינמי), מתפרנסים בדרכים לא דרכים ובעיקר מחפשים את הדרך לעבור את היום עם בטן מלאה ומקום סביר להניח עליו את הראש.


אוכלים בכריעה וכורעים תחת הנטל | באדיבות סרטי נחשון ורד קייפ

הבן הבכור של המשפחה מקבל הזדמנות לחדור לביתה של משפחה אמידה, בתור מורה פרטי ולאט, בזהירות ובבטחה מכניס את משפחתו למגוון עבודות, בעבור המשפחה, שגרה בחלק העליון והעשיר של העיר ומבוצרת מאחורי חומה, דלת פלדה כבדה ומצוידת בשלל הקלישאות של משפחה המשתייכת למעמד העליון. הסימביוזה השקרית הזו עובדת מצוין עד שלילה גשום אחד משתנה כל התמונה ואיתה, כאמור, משתנים גם הטונים של הסרט ונכנסות אמירות נוספות, מעבר לאלו החברתיות שייגעו באזרחים הקוריאניים, אבל גם באזרחי מדינות רבות ושונות בעולם, שבהן מתקיימים הפערים העצומים בין עוני ועושר ולא רק במובן הכלכלי.

את כל התמונה המורכבת הזו מלטש בונג ג'ון-הו מדי שוט, סצנה וסיקוונס לכדי אומנות אמיתית. אי אפשר להוריד את העיניים מהמסך, אי אפשר שלא להישאב לכל סצנה מחדש ואי אפשר שלא לפתח רגשות מעורבים עבור שלל הגיבורים בסיפור וכל זאת בליווי פסקול מהמם ויוצא מן הכלל, שרק גורם לצופה להיקשר עוד ועוד, גם בשלבים המאוחרים יותר של הסרט ובלא מעט רגעים שבעיקר בונים את הרגעים שאחריהם. אין סצנות או שוטים מיותרים בסרט הזה, אין רגעים מתים או משמימים והוא בהחלט אחת היצירות השלמות יותר שנוצרו בשנים האחרונות כמעט בכל חזית אפשרית ובפירוש היצירה המשמעותית והחשובה ביותר מאת הבמאי הקוריאני.


הלו! זה Wifi?! | באדיבות סרטי נחשון ורד קייפ

משפט על הסרט:
יוצא מן הכלל, סרט פשוט פנטסטי שלא לחינם קצר שבחים ואת הפרס הגדול של קאן. עשוי מהחומרים שמהם יוצקים את הזהב לאוסקר.

משפט על הבמאי:
באמת כבר הורחב עליו כמעט בכל פסקה אפשרית מעל, אז שוב...הסרט הטוב ביותר של הבמאי המוכשר וזה שיגרום לטרנטינו להזיע בקופות. ובצדק.

משפט על השחקנים:
צוות מהפנט, שממנו אולי תזהו בעיקר את קאנג הו-סונג ("רכבת הקרח" של בונג ג'ון-הו) וו סיק-צ'וי ("אוקג'ה", גם הוא של בונג ג'ון-הו).

משפט על אורך הסרט:
כמעט שעתיים ורבע שפשוט עפות. והאמת שהיינו מוכנים לעוד קצת.


קישורים רלוונטים
חדשות בנושאים דומים
המשתחלים שלא הצליחו להשחיל יום רביעי, 12 בפברואר 2020, 20:02
אוסקר 2020 - הזוכים יום שני, 10 בפברואר 2020, 10:40
הימורי אוסקר® 2020 יום שבת, 08 בפברואר 2020, 00:24
"עלובי החיים": שלא תתפוצץ לעולם יום חמישי, 30 בינואר 2020, 23:03
"פרזיטים" חוזר לאקרנים ברחבי הארץ מסוף השבוע הקרוב יום חמישי, 30 בינואר 2020, 09:13


תגובות

שתף:
תגובה



שלח

לא נמצאו תגובות
"סוניק: הסרט": סוניקיפוד
"סוניק: הסרט": סוניקיפוד
הציפייה השתלמה לגיימרים הוותיקים וילדיהם...
"פרשת המים": מדובר בטפלון שכן נדבק
"פרשת המים": מדובר בטפלון שכן נדבק
סרטו החדש של טוד היינס ידיר שינה מעיניכם...
"אל תתעסקו עם חתולים": מייאו...שורטת
"אל תתעסקו עם חתולים": מייאו...שורטת
לפני כחודש וחצי עלתה לנטפליקס סדרת דוקו ...
"היום שאחרי לכתי": הוא היום בו נמרוד אלדר הגיע
"היום שאחרי לכתי": הוא היום בו נמרוד אלדר הגיע
דרמה קורעת לבבות, איטית, מיוסרת ומהורהרת...
"יוצאים מן הכלל": כי אין הגדרה אחרת עבורם
"יוצאים מן הכלל": כי אין הגדרה אחרת עבורם
אוליבייה נקש ואריק טולדנו ממשיכים לעשות ...
המשתחלים שלא הצליחו להשחיל
המשתחלים שלא הצליחו להשחיל
טקס אוסקר כמו זה האחרון הוכיח פעם נוספת ...
אוסקר 2020 - הזוכים
אוסקר 2020 - הזוכים
בלילה חילקו לא מעט פסלונים מוזהבים בהולי...
הימורי אוסקר® 2020
הימורי אוסקר® 2020
אין דרך טובה יותר להיכנס לעשור חדש מאשר ...
"ג'ודי: מעבר לקשת": אי שם, מעבר לאוסקר
"ג'ודי: מעבר לקשת": אי שם, מעבר לאוסקר
מקטע חשוב מחייה של ג'ודי גרלנד מובא בסרט...
קירק דאגלס הלך לעולמו
קירק דאגלס הלך לעולמו
השחקן המוערך קירק דאגלס שכיכב ב"ספרטקוס"...
"ויק ההורס": הוויקינג המתחדש שלי
"ויק ההורס": הוויקינג המתחדש שלי
גרסה נוספת לסיפור הילדים, שכולל בתוכו מי...
"המכשף": עדיין לא הצליח לכשף אותנו
"המכשף": עדיין לא הצליח לכשף אותנו
קצת לפני העשור החדש נכנסה אלינו סדרה חדש...
"עלובי החיים": שלא תתפוצץ לעולם
"עלובי החיים": שלא תתפוצץ לעולם
סרט הביכורים של לאדג' לי הוא ממש לא אדפט...
"הארייט: הדרך לחופש": לא עובדת בשביל אף אחד
"הארייט: הדרך לחופש": לא עובדת בשביל אף אחד
אחת מגיבורות התרבות הבולטות ביותר של המא...
סרטים בקולנוע
המסע של סורוקין, אהבה פשוטה, הילד 2, זואי, סוניק: הסרט, פרשת המים, קול קדומים, אי האשליות, אפשר לגלות לך סוד?, היום שאחרי לכתי, הצעה גורלית, יוצאים מן הכלל, פרזיטים, ג'ודי מעבר לקשת, המצוד, ויק ההורס, חיים נסתרים, ציפורי הטרף והארלי קווין המהממת, שותפים לרשע, אהבה עמוקה, גרטל & הנזל, הארייט: הדרך לחופש, המתים של יפו, הפרידה, מרדף קטלני, עלובי החיים, הג'נטלמנים, הצלם ממומבאי, טבעת החנק, מעל לכל חשד, נשים קטנות, בחורים רעים לתמיד, בלאגן על ארבע, עכביש ברשת, ריצ'ארד ג'ול, מעושר לאושר, המתרגם, השורקים, שחקי אותה בוסית, 1917, ג'וג'ו ראביט, הטינה, נפילת אימפריית הכסף, עיניים שלי, המגדלור, ברלין סיפור אהבה, המורה לאנגלית, השנה הראשונה שלי, מרגלים לא רגילים, קאטס
בקרוב בקולנוע
עושים שכונה, 15 שנה, שיר השמות, ג'ירפה, בלתי נראה, שלוש שניות, הציור, חבורת חיות המחמד, הנער, תנו לפרוש בשקט, אופליה, סודות מדינה, קדימה, דוליטל, מדרון תלול, אמה, מאמי, לידה, מחסל עם מזל, ואז רקדנו, בלאדשוט, חיים אחרים, מאדאם קירי, מקום שקט 2, המועמדת המושלמת, לילה בספרייה, מסייה ואפלר, גנובים על הקרח, פיטר ראביט 2, התקופה היפה בחיי, היה שלום, ילד שלי, קולות רקע, מולאן, הרפסודה, סינדרלה והנסיך הסודי, רחמים, אפליקציה סוף, טרולים מסביב לעולם, נשים בחזית, לא זמן למות, תרגול בריגול, המוטנטים החדשים, סוד הגן הנעלם, צעירה מבטיחה, תקווה בהופ גאפ, מרדף בשידור חי, תיק קוליני, החיים על פי פרנקי, אנטבלום, האלמנה השחורה

TOP 500
סטטיסטיקות
28,308 סרטים, 2,930 סדרות, 6,931 עונות, 118,790 פרקים, 380,836 אישים, 516,966 משתמשים, 327,849 הודעות, 28,513 ביקורות, 92,439 תמונות, 6,475 וידאו
מידע כללי ועמודים נוספים
שפה
סרטים © 2020