"משחקי הכס 8", פרק 5: עוד חוזר הניגון.

טלוויזיה
בעונות שעברו שימש הפרק התשיעי, לפני האחרון, כפרק המרכזי בעל הטוויסטים הטובים ביותר, הנקטלים המעניינים ביותר וההתפתחויות המרתקות ביותר. גם הפעם זה קורה, כאשר הפרק החמישי התחפש לפרק התשיעי - לטוב ולרע וביצע מהפכה.

"משחקי הכס 8", פרק 5: עוד חוזר הניגון.
"משחקי הכס 8", פרק 5: עוד חוזר הניגון.

ימין ושמאל, אוהדי ברצלונה ואוהדי ריאל, נוצרים ומוסלמים וכו...העולם מתחלק בלא מעט מקרים לפחות לשתי קבוצות בעלות דעות מנוגדות וזה גם מה שקורה העונה ל"משחקי הכס" - הפלג הכועס מתחיל להתגבר אל מול הפלג המרוצה, שהולך ורושם דעיכה, אך ממשיך להתקיים, לפעום ולנשום באופן עצמוני.

לפני מספר ימים נשאלה שאלה באחד הפורומים ברשת "איזו סדרה הסתיימה בצורה טובה בעיניכם" ולאחר דממת אלחוט או כתיבה של כמה דקות החלו להפציע מספר הודעות קצרות בעיקר על "שובר שורות", ללא קונצנזוס נוסף. עובדה שמצביעה בבירור על קיומה של בעיה שורשית, בכל הנוגע לסיוים סדרה טובה, שתצליח לגרום למעריציה מלאי הציפיות לסיום טוב. רבות וטובות נפלו בנושא וקיבלו ביקורות מפה ועד מעלה המלך (בין הנפגעות שנרשמו בפורום היו סדרות המופת "אוז", "אבודים", "הסמויה", "דקסטר" ועוד רבות, טובות ופגומות) ונראה שבעיני מירב מעריציה - "משחקי הכס" בדרך לשם.


שמונה עונות בשביל להיות מנת פתיחה | באדיבות yes

אם בפרק השלישי היה מחסור אמיתי בדמן של הדמויות הראשיות, הפרק החמישי עושה תיקון ומציג לנו את קו העלילה שלו. דיאנריז נמצאת בצום; לא אוכלת ולא שותה לאחר איבוד בנה השני מתוך שלושה, אולי כקו מקביל לסרסיי המרשעת שאיבדה בהדרגה גם היא ילדים וגם לה היו שלושה – ג'ופרי, מירסלה וטומן. אם בעונות האחרונות קיבלנו בקיעים קלים בדמותה של דני בכל מיני מקרים עם הרג פה ומשפט לא מתאים שם, אנחנו מקבלים כבר חריטה עמוקה בפרק הזה כשהרמזים הופכים למציאות קיימת והנה היא רומסת ומבעירה כל מה שעומד מולה.

זה מתחיל בכוכב הראשון – ואריז העכביש, שהצליח לשרוד מלכים רבים, הופך לשרוף הראשון של הערב, כאשר הוא עומד בדרכה של מנתצת השלשלאות וחורכת הגוויות. עד שכל הצופים מגיעים לקרב הגדול על "מעלה הדרך", הם מקבלים את כל הרמזים האפשריים שמנתצת השלשלאות התמימה והטובה נמצאת בתהליך קצרצר למדי של השלת קשקשי המלכה שהיא רצתה להיות והפיכתה לדמות אחרת לגמרי ממה שהכרנו בעונות הראשונות.


כשמשתמשים נכון בדרקון, אפשר להיכנס בדלת הראשית בלי לחץ | באדיבות yes

במעבר חד לטיריון, שעל אף שיש לו כל הסיבות בעולם להיות אחד מגדולי שונאי האדם, בטח ובטח שונא אחותו, הוא מגיע לג'ימי שנתפס בניסיון התפלחות החוצה מוינטרפל. הוא משחרר את אחיו וכמעט מתחנן בפניו שיעשה את המקסימום בשביל לנסות להציל את אחותם ובכך הוא מגרד עוד רגע מרגש בסדרה, כאשר הוא מודה לאחיו על מה שהיה עבורו, בילדותו ומסיים עם חיבוק מרגש ובכי מכמיר לב, שלא משאיר אף צופה אדיש.

חצי שעה מתחילת הפרק, מתחיל התכל'ס; המלחמה נגד סרסיי, שמתחילה באוויר ובים כאשר להבדיל מהפעם הקודמת, דאינריז סוף סוף משתמשת היטב בדרוגון (הדרקון שנקרא ע"ש חאל דרוגו), כפי שהייתה צריכה לעשות בפרקים השלישי והרביעי והפעם הם לא נתפסים עם שלשלאות הברזל שלהם למטה, במים הטריטריאליים של "מעלה המלך" ומצליחים להוריד את כל הספינות של יורון בלי בעיות רבות. זה כבר לא 1:1 בפרשנות של גיא לוזון לתוצאה אלא משהו כמו 10:1 לקבוצת הדרקונים, כאשר אף ספינה לא נשארת עומדת או ליתר דיוק צפה במים.


זה הצ'ילי קון קרנה מהצהריים | באדיבות yes

השלב הבא, לאחר הבערה הימית היא הכניסה לעיר. גם כאן דרוגון ודני חוסכים לחיל הרגלים את העבודה, פורצים את החומה ובעצם מכניעים בקלות את כל הצבא שסרסיי העמידה מולם (מחוץ לחומה?!) בקלות מוזרה. איפה הייתה לעזאזל ש-90% אחוז מהדותראקים כיבו את הלהבה שלהם בפעם האחרונה?! הצבא של סרסיי נכנע למורת רוחה ומשם מגלים הצופים באופן ודאי מי הולך לשמש בתור הנבל האמיתי ב"משחקי הכס" בישורת האחרונה לחלוטין של הסדרה; לא ג'ופרי, לא סרסיי, לא רמזי ובטח לא יורון, שמתגלה מדי פרק כדמות שיכולה הייתה לתרום המון ותרמה כל כך מעט.

חאליסי משמשת בתור סוג של גרסה נשית לת'אנוס, שבהינף אצבע צרדה ו"דראקאריס" מוחקת 50% מאוכלוסיית "מעלה המלך". מנתצת השלשלאות ומלכת האנדלים מחליטה להתעלם מכל הבקשות שיועציה וחבריה ייעצו לה, ביקשו ממנה ואף כרעו ברך עבורה ומחליטה לשרוף את "מעלה המלך" עד עפר, ללא הבדל בין דת, גזע, מין וגיל. היא שורפת מכל הבא ללוע, ברוע ורשעות שמתאימה באורח (לא) פלאי לדפוס ההתנהגותי במשפחתה (המלך המטורף ואחיה ויסריון) במה שהופך לטקס אשכבה אווירי למלכה הרחומה ו...היידה המלכה המטורפת.


עד שהיא הולכת, בא לכם להרוג בלונדינית אחרת | באדיבות yes

בין שלל הגוויות הנערמות בסדרה היה צריך מהר מהר לסמן עוד ועוד סימני איקס גם על ראשם של האחים הנאהבים; ג'יימי וסרסיי, אותם ניתן למצוא רק בעזרת כלבי גישוש וקבנוס, כאשר יחפשו אותם מתחת להריסות המבצר האדום, בעודם חבוקים יחדיו בפעם האחרונה. מהאחים קלגיין: ה"כלב" ו"ההר" ניפרדים הצופים בדרבי קלגייני אפי, שכל עכברי האינטרנט ביקשו ללא הרף וגם קיבלו. באקט מקדים, מוריד גרגור את קיבורן בדחיפה קלילה (אך ממלאת סיפוק) ואז מתפנה לקלגיינמניה, שמסיימת את חייהם בחיבוק כמעט זהה לזה של סרסיי וג'יימי, רק בלי האהבה וגילוי העריות.

את הפרק תסיים אריה מביטה על סוס מוכתם דם, שהגיח בערך מאותו המקום בתסריט שקבע ש: דאינריז תנתץ בשלושה פרקים את כל מה שבנתה במשך שבע עונות, ג'יימי ישחיר את כל העגלגלות של דמותו ההולכת ומתוקנת, יארה גרייג'וי תיבלע אל תוך תהום השכחה (שלנו הצופים), בריאן תהפוך בהינף דפיקה וזריקה לגוש ענק של דמעות וסמיילי עצוב מוגזם ואת ג'ון להאש פאפי חסר תועלת, כבול בכבלי אהבה לבלונד מזויף. אה...ואריה כנראה תרכב על הסוס הזה אחרי שניצחה את אלוהי המוות בפעם ה-22, בפרק הזה בלבד ופעם ה-122 בסך הכל הכללי.


מאיפה לעזאזל אתה הגעת פה באמצע החיים (או המוות)? | באדיבות yes

רק רצינו להכפיש:
נראה שבאחת העונות האחרונות מי שאחראי על האסטרטגיה המלחמתית נמנה בין מצבת ההורגים של הסדרה, אחרת אין דרך להסביר את החסך האסטרטגי שאנחנו חווים בשתי המלחמות האחרונות בסדרה; הביצורים בפרק השלישי, השליחה של הדותראקים למותם, כאשר למעלה חגים זוג דרקונים, שדווקא מסתבר שאחד מספיק בשביל לגבור לבדו על כל הצבא שמחוץ(!) ובתוך "מעלה המלך". ספרו לנו מי היועץ שלכם לענייני מלחמה ונספר לכם בכמה פרקים הייתם צריכים להאריך את העונה הזו.

בנוסף היו מספר מאפיינים מאכזבים וחורגים מהעלילה, כאשר יורון גרייג'וי שנבנה כמו דמות מעניינת במיוחד ואפילו נראה לפרקים מסוימים בתור יורש ראוי ופרי אהבתם הלא ממומשת של רמזי, ג'ופרי ואוברין מארטל, בסופו של דבר הפך לדמות שטוחה, דלוחה וכמעט לא עושה כלום חוץ מגיחות של ספינת חלל ללוקיישנים אקראיים וכמובן דרקון על שיפוד. קרב הסיום שלו מול ג'יימי היה נראה קצת חיוור, מאולץ והוא השפריץ את עצמו למוות, בידיעה שהרג את ג'יימי, מה שכמובן לא קרה, כי ג'יימי דידה משופד למות בזרועות אחותו ונראה שמלבד כמה אתנחתות קומיות במהלך הסדרה הכותבים לא הצליחו לתעל את הכריזמה המארטלית שלו למשהו קצת יותר מעניין.


שלום ולא להתראות לך יורון, היית יכול להיות כל כך הרבה יותר... | באדיבות yes

לבסוף הרשו לנו להקיא קלות בפה, בכל הנוגע לשינוי מצבי הרוח והעריקה של לא מעט דמויות בין מחנות טובים, רעים ולהפך. מאז ימי הצפייה ב-WWE לא נרשמו כאלו תנודות חדות ודילוגים בין טוב לרע. זה נכון שהמלכה השתגעה, אבל איך פתאום אותם דות'ראקים (לא כולם נמחקו בפרק השלישי, טוב נו...זה לא חור עלילתי עמוק, אבל זה בהחלט לא מוסיף) והלא טמאים, שנשבעו להגן על אותם מסכני הממלכה, מתחילים לרצוח ילדים ללא אבחנה, לאנוס נשים ולהבעיר עיר שרק צריכה את הגנתם. הלו?! לא הייתם בצד הטוב לפני כמה דקות? גם אתם השתגעתם ביחד עם המלכה? גם לכם הרגו את מיסנדיי? אם אצל דני ואצל תולע אפור השינוי בדמות נראה הגיוני ונבנה, אצל שאר הדמויות הזניחות הוא פחות מתקבל על הדעת על אף העובדה הידועה שהם עדיין שכירי חרב.

רק רצינו לשבח:
הקרב אמנם היה קצר ולעניין אבל הוא צולם בצורה מדהימה. נופיה הבוערים היטב של "מעלה המלך", בצירוף המצית הראשי – דרוגון, שלא התקמצן על להבות הפעם, מצולמים נפלא. הסצינות סוף סוף היו באור יום ויחסית היו קצרות. אמיליה קלארק גילמה את חאליסי באחת הפעמים הבודדות, בצורה מעוררת הערכה והפליאה בתנודות קיצוניות, שנרשמו בדמותה והבעות פניה, אשר רמזו לנו מתחילת הפרק מה עתיד לבוא.


ביקשתם? קיבלתם! קלאש אוף קלגיינ'ס, סיבוב אחרון | באדיבות yes

קיבלנו את דרבי האחים קלגיין וסוף סוף קיבורן הומת בהינף יד, על ידי זה שהקים לתחייה. הפרצוף של ה"הר" המשופצר נחשף, פס הקול המשיך בקו המופתי שלו וחשוב מכל, למרות כל המקטר(ג)ים, קיבלנו בחזרה את "משחקי הכס", שמצליחה להפתיע אותנו ולצאת מדרך הקלישאות החבוטות ובמקום סוף של דני וג'ון סנואו קיבלנו סגירת מעגל של טרגריאן מטורפת בשלטון, סטארק שלא רוצה את כס המלכות ואם אנחנו ממשיכים בשביל הפירורים והרמזים שהפרק השאיר לנו, תהיה לנו קוטלת מלכים כשאריה תצרף מלכה משוגעת לרשימת המתים שלה, לאחר שהיא כבר הרגה מלך (לילה) אחד. מצד שני, זו עדיין "משחקי הכס"...לכו תדעו.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
 — לפני 5 שנים
אני ראשון
כתוב תגובה משלך על "משחקי הכס 8", פרק 5: עוד חוזר הניגון.
1
סרטים בקולנוע