סרט במתנה!צפייה ישירהסרטים בקולנועבקרוב בקולנועבתי קולנועטריילרים חדשיםחדשותמצא לי סרטביקורות
סרטים
בתי קולנוע
צפייה ישירה
חדשות
טריילרים
סדרות
קהילות
התוכן שלי
נוספים
התחבר
חדש בקולנוע
חדשות » ביקורות
קולנוע
טלוויזיה
מוזיקה
רכילות
טכנולוגיה
קטע וידאו
ביקורות

"תמונה משפחתית": אבא ואימא לא חברים

יום חמישי, 03 בינואר 2019, 13:13Wednesday, 09 January 2019
שתף בפייסבוק


פותחים את שנת 2019 עם אחד מסרטי הדרמה הטובים ביותר של שנת 2018 ועם סרטו הראשון, כבמאי, של פול דנו ובכיכובם של ג'ייק ג'ילנהול וקארי מאליגן; צרור עובדות שאמור למשוך קהל לא מבוטל של צופים לאולם הקולנוע.

"תמונה משפחתית": אבא ואימא לא חברים
"תמונה משפחתית": אבא ואימא לא חברים

סרט הביכורים של פול דנו הוא הצהרה מרגשת לחובבי קולנוע. מי שפרץ לתודעה לפני 14 שנים, בקומדיית הנעורים המבריקה: "איזו מין שכנה", לצידו של אמיל הירש והמשיך לתפקידים גדולים ב"מיס סאנשיין", "זה ייגמר בדם" (תפקיד עצום, לא גדול), "12 שנים של עבדות" ו"אהבה וחסד" (עוד תפקיד נפלא), מוצא את עצמו בפעם הראשונה על כיסא הבמאי ועליו בלבד. דנו סיפר בראיונות, טרום יציאת הסרט, כי חש בפעם הראשונה את האהבה הגדולה בין הבמאי לשחקנים שלו רק שהפעם התחושה הייתה מעמדת הבמאי, לראשונה בחייו.


במאי נולד - פול דנו | צילום:IMDB

דנו כמובן לא פסח והודה שהיה בר מזל היה ללהק קאסט מרשים (ג'ייק ג'ילינהול וקארי מאליגן בתפקידים הראשיים) בכדי להפיח חיים בספרו של ריצ'ארד פורד. שילוש השחקנים המובילים של הסרט הוא שילוב שעוזר להרים את הסרט לגבהים, שייתכן שלא היה מגיע אליהם עם צוות שונה. וכמובן שלא פסח להודות לכותבת שלצידו וזוגתו בחיים - זואי קאזאן המוכשרת, שהיא גם שחקנית נהדרת וגם מזוהה יותר עם סגנון סרטיה קולנוע האינטימיים, הצנועים, הייחודיים או כמו שאוהבים לקרוא להם: אינדיים.

הטריילר וכרזת הסרט עושים עבודת הכנה מצוינת לצופים, בטרם הההגעה לאולם הקולנוע. אבל כאשר העסק מתחיל להתגלגל, ניתן לחזות במגע ידו העדין של הבמאי הצעיר והמוכשר כבר מהרגעים הראשונים. דנו התבונן היטב במהלך כל שנותיו בתור שחקן וראה כיצד יש לגשת ליצירת קולנוע, בוודאי כאשר חזה במיטב הבמאים בעבודתם וגם הוא, כמו מוריו, מבקש לתת מגע קולנועי קולח וקלאסי לאלו שהגיעו לצפות בסרטו. כלומר, דנו מתכוון להעניק חוויה שאיננה רק התבוננות בסיטואציות שקורות, הוא מעניק לצופים את הצורך המועט גם לחשוב מעט מחוץ לקופסא, גם אם לא יותר מדי, בכל הנוגע לשפה הקולנועית בה הוא משתמש וזאת בכדי להעביר את החוויות שחווה הגיבור הראשי.


זה נראה כאילו הם הולכים להסתדר בסרט? | באדיבות בתי קולנוע לב

תנועת מצלמה איטית מקדמת את פני הצופים ומלווה חצר בית אמריקאי במונטנה של שנות השישים, כאשר האב מתאמן עם בנו בחצר על זריקת הפוטבול שלו. אם כל הקלישאות של משפחה מאושרת והתכתבות מיידית עם שם הסרט המקומי (בעברית), בצורה עקיפה, כאשר התמונה המשפחתית הראשונה של הסרט היא התמונה שמנפקת המצלמה לצופה. זוהי תמונה מאושרת עם רקע נוגה, על גבול הרומנטי, של דמדומי בין ערביים וברור לכל אחד ואחד מהצופים והצופות באולם הקולנוע שככל הנראה התמונה המשפחתית האופטימית הזו מגיעה בפעם הראשונה, אך במקביל רוב הסיכויים שגם בפעם האחרונה בסרט, כפי שניתן להסיק מהפוסטר שמתנוסס לו מחוץ לאולם הקולנוע.

השם המקורי (“Wildlife”) של הסרט מגיע לידי ביטוי עם המשכו המיידי של הסרט, כאשר חייהם ה"פרועים" של בני המשפחה מהפרברים מתחילים לתפוס תאוצה שלילית עם פיטוריו של האב, עקב שיקולים לא נכונים שלו בעבודתו הזניחה למדי, כנושא מקלות גולף של עשירים. כרזת הסרט מציגה את שני ההורים (ג'ייק ג'ילנהול וקארי מאליגן) בתור הכוכבים של הסרט, כאשר בבירור הם לא מסתדרים זה עם זו ויש סיבה לכך שהם יושבים במרווח כסא, שהוא בעיקר סימבולי לטיב הקשר והיחסים הנרקמים בין השניים, אבל הכוכב האמיתי הוא בעצם ג'ו, בנם היחיד (אד אוקסנבולד), שעובר טלטלה כפולה מזו שכל אחד מהוריו עובר ובמרבית שלבי הסרט הוא קובע את הטון ומייצג את הלך רוחו וקצבו של הסרט.


מה שלא תכתוב, אל תראה לאבא | באדיבות בתי קולנוע לב

דנו מציג דרך עיניו, עמוסות הרגש, של ג'ו את כל הסיטואציות הקשות של הסרט, כאשר אותן סיטואציות ניבטות מבעד לעיניו המודאגות כמעט באופן אקסקלוסיבי ואילו הצופה חוזה בתגובתו לאותו מצב ולאותה התפרקות נוספת במרקם העדין של משפחתו. הווליום מונמך, התמונה מתמקדת בהבעת פניו של אוקסנבולד הצעיר, המגלם את ג'ו באופן פשוט נפלא ורגיש ואין צורך לפרשנות טובה מזו על מנת להתחבר בצורה מלאה לרגעים ההרסניים שממוטטים עוד ועוד קורות תמיכה מנטאליות בחייו. בפן הזה דנו לא התאמץ יתר על המידה בכל הנוגע לעטיפה הסימבולית והוא לא מנסה לאתגר את הצופים בכל הנוגע להבנת הסיטואציה עצמה או את הקריסה שהיא סוחפת עימה.

בד בבד למובן מאליו, דנו מציג מיני מטאפורה בעזרת היערות ההולכים ומתכלים, עקב שריפות ענק, בחלקה הצפוני של מונטנה, שם גרה משפחתו של ג'ו ולשם יגיע אביו של ג'ו. אותן שריפות בלתי פוסקות ביערות מהוות מטאפורה ברורה למדי לטיב הקשר בין ההורים ולטלטלות החוזרות ונשנות שחווה ג'ו במהלך התקופה הספציפית ההיא של חייו. מעבר לסימבוליות של האש, דנו משתמש בה גם כסוג של מוטיב חוזר, נשנה וברור מאוד כמעט בכל השלבים של הסרט. דנו משתמש בקומפוזיציית צילום נקייה ובמשחקי תאורה באופן עדין למדי, בכדי ללכוד ולהבליט רגעים קשים, להדגיש את הלך הרוח הסוער בביתו של ג'ו ובסופו של דבר גם לבדל את סופו של הסרט מסך חלקיו.


אין כמו להזמין את הילד לבירה בצהרי היום | באדיבות בתי קולנוע לב

בסרט הביכורים של פול דנו אי אפשר להתעלם מהמשמעויות העודפות לצילום, בין אם הוא דיאגטי או א-דיאגטי. בחלק הפנימי, של הסרט, ג'ו מצלם תמונות משפחתיות ומתבקש על ידי המעסיק שלו ללכוד את הרגעים המאושרים, לתת תקווה כלשהי בשימור משהו טוב אבל זה אך סמלי כי בכל תמונה שהוא מצלם, בחנות הצילום, עוד פיסה נקרעת במשפחתו, בכל הנוגע לאחדותה. מבחינת עבודת הצילום של הסרט עצמו, דנו מציג כל סיטואציה קשה שחווה ג'ו ומשתמש בקומפוזיציית צילום תובענית, בחיתוך שוטים על מנת שיעכירו את האווירה דרך עיני המצלמה, כאשר אותן סיטואציות מקבלות ליווי על ידי אותו מבט נוגה וקצר של אוקסנבולד; דוגמת הסצנה שנחרטה היטב, גם לאחר היציאה מאולם הקולנוע - ג'ו משקיף על איזור שריפה בהתפעלות, פצות ובעיקר חוסר אונים, בדיוק כשם שהוא משקיף על התפרקות נישואי הוריו, ללא היכולת להשפיע באמת.

החיים הפרועים, שהוא שם הסרט באנגלית, הם חיי פרברים משעממים לכאורה, אך בעלי סדק אדיר, שהולך מתעצם ומעמיק בעיקר עקב חוסר היכולת של ההורים להתמקד בצרכיו של ג'ו הצעיר, שבסופו של דבר נותר בתור הגיבור הטראגי, התקוע באמצע מערכת יחסים כושלת, נע ונד כמו מטולטלת בין השגיונות והטירוף הזמני שאוחז בהוריו, נוכח הסיטואציות הקשות שהחיים מעמידים בפניהם. עם אב שמונע מרצון לקצר את דרכו להצלחה גדולה ועם אם, שמונעת בעיקר מחוסר הרצון לשבת בבית, לחכות לבעלה, להישאר בתפקיד הרעיה הקטנה ומהרצון להיות נאהבת, כאשר היא נזכרת בימים עברו בהם הייתה "פרס" אמיתי. החיים הפרועים הללו עברו וחלפו ממזמן, אבל החיים של דנו בתור במאי נחשב הם רק בתחילת דרכם וכדאי להיות עדים לתופעה הזו מקרוב.


נוסע בכיוון הפוך מהחלום האמריקאי | באדיבות בתי קולנוע לב

משפט על הסרט:
סיפור דרמה מטלטל ומסעיר. ניצחון ענק בכמה חזיתות ויצירה שעל אף נושאיה הקשים - המלנכוליות, הדיכאון הקיומי וקצבה האיטי, היא נותרת מעניינת ומרתקת לכל אורכה ורוחבה. לא לפספס.

משפט על הבמאי:
פול דנו נולד לתפקיד הזה. הוא פשוט הקדים את זמנו ופרץ בתור שחקן משובח, אינטיליגנטי וייעודי לסרטים מאוד ספציפיים. לא מפתיע שהוא נכנס לנישה אינדית עם סרטו הראשון ולא מפתיע שהז'אנר הוא דרמטי. דנו טיפוסי, בלי דנו בתור שחקן.

משפט על השחקנים:
שני מועמדים לאוסקר בהופעות ששוות מועמדות נוספת, כאשר מאליגן מפציעה בתצוגה סוחפת ומחזיקה חלק ניכר מהסרט בהופעה דרמטית מסחררת. ג'ילנהול עם תפקיד קצר בהרבה, אבל עם השפעה עצומה ברגעים בהם הוא ממלא את המסך ואי אפשר להתעלם מהופעה נפלאה של אד אוקסנבולד, האוסטרלי, שבגיל 17 מהווה חלק משמעותי לא פחות משני שותפיו לסרט הנפלא הזה.

משפט על אורך הסרט:
שעה וארבעים דקות לערך, מספיק בדיוק בשביל להעמיס את כובד משקלה של הדרמה על הצופה ועדיין לשחרר אותו מרותק ולא מותש כמו בדרמות מעייפות וארוכות אחרות.

קישורים רלוונטים


תגובות

שתף:
תגובה



שלח

לא נמצאו תגובות
"החיים המחשמלים של לואי וויין": החתול שתה שוב מהשמנת
"החיים המחשמלים של לואי וויין": החתול שתה שוב מהשמנת
בנדיקט קאמברבץ' כבר באמת לא גילם כמעט חמ...
"הורסת בלי חשבון": חיקוי זול, שעובד לא רע, בסופו של דבר
"הורסת בלי חשבון": חיקוי זול, שעובד לא רע, בסופו של דבר
החיקוי הזול של ג'סי אייזנברג מוביל מותחן...
"אפריקה": אני מברך על הגשמים באפריקה
"אפריקה": אני מברך על הגשמים באפריקה
הסרט הכמעט תיעודי של אורן גרנר הוא מסע נ...
"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף": רק לחובבי מארוול
"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף": רק לחובבי מארוול
הסרט המצופה של מארוול הסרט התורן בסד...
"האיש שלא היה": הפיהוקים שהיו
"האיש שלא היה": הפיהוקים שהיו
הסרט הבריטי, אשר מתאר את אחד ממבצעי ההונ...
"גלגל המזלות": הוליווד מצאה אהבה יפנית חדשה
"גלגל המזלות": הוליווד מצאה אהבה יפנית חדשה
ריוסוקה המאגוצ'י הוא המאמי או האוממי החד...
"קיארה": פוטנציאל מבוזבז
"קיארה": פוטנציאל מבוזבז
החלק השלישי בטרילוגיית השוליים האיטלקיים...
המהדורה ה-19 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי
המהדורה ה-19 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי
המהדורה ה-19 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי, א...
נומי ראפאס בממלכת הביזאר או איך למדתי לדבר שפות נוספות?
נומי ראפאס בממלכת הביזאר או איך למדתי לדבר שפות נוספות?
נומי ראפאס מעניקה שתי הופעות נהדרות, במס...
"X": איקס מסמן את המקום
"X": איקס מסמן את המקום
אחד מסרטי האימה המרשימים, שנראו בשנים הא...
אמזון פינת הולו את נטפליקס
אמזון פינת הולו את נטפליקס
פינת המומלצים של אלו שהוזרמו חוזרת ולוקח...
"'משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק": הוא חזר או שהוא חזר?
"'משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק": הוא חזר או שהוא חזר?
ניקולס קייג' חוזר בסרט מבדר, מצוין, פגיע...
"שלוש קומות": כאן גרים...לא בכיף
"שלוש קומות": כאן גרים...לא בכיף
סרטו החדש של נני מורטי מבוים היטב וגם מע...
פוטין פולש, באטמן אאוט: הקולנוע הרוסי בימים של מלחמה
פוטין פולש, באטמן אאוט: הקולנוע הרוסי בימים של מלחמה
הקולנוע הרוסי, כמו כל מגזר תרבות ותעשייה...
סרטים בקולנוע
אמה, הזאב והאריה הגדול, אפריקה, הורסת בלי חשבון, החיים המחשמלים של לואי וויין, משחקת באש, שדה פרג, איפה אנה פרנק, דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף, האיש שלא היה, קולות רקע, קיארה, גלגל המזלות, השורד, משחק המלכים, נקמה ללא מעצורים, סאמרלנד, שרלוט, הכול בכל מקום בבת אחת, מלך הצפון, משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק, איינבו ושומרי הג'ונגל, האמיצות, חיות הפלא: הסודות של דמבלדור, שלוש קומות, אבו עומאר, אבן המים הקסומה, אימהות מקבילות, איקס, אמבולנס, הבריחה מפרטוריה, הסיפור שלנו, לב של אש, סוניק 2 הסרט, שאיפה לחיים, הטוב עוד לפנינו, מורביוס, סיראנו, אל תחכי לי, בחורה נחמדה שכמוך, הועידה, הנהגת של מר יוסוקה, העיר האבודה, נשים מתות מהלכות, עם חברים כאלה..., מים עמוקים, 100% זאב, אלה בלה בינגו, ארבעה ימים טובים, ויהי בוקר, חוזה מסוכן
בקרוב בקולנוע
ראמבל, כלב מי שמנגן 2, שעת נקמה, מערבולת, רדופה, אייפל, בת המלך, גברת האריס נוסעת לפריז, אחוזת דאונטון: עידן חדש, אהבה בשחקים: מאווריק, קדימה, קדימה, יום האם, התחרות הרשמית, הבורגרים של בוב - הסרט, ליגת סופר-פטס, עולם היורה: עולם חדש, סופרנובה, טווח אפס, האדם הגרוע בעולם, משני צידי החוק, שיעורים בפרסית, שנות-אור, פינגווין בלום, בוטיק פריז, בלאק-פון, אלביס, הכל עבר בשלום, הפנתר השחור 2: וואקנדה לנצח, תור: אהבה ורעם, שירת סרטני הנהר, רכבת הקליע, Nope, אדם השחור, חיה, Salem's Lot, כרטיס לגן עדן, אל תדאגי יקירתי, החתול של שרק: משאלה אחת ודי, ספיידרמן: ממד העכביש 2, האלווין סוף, הפלאש, משחק הניצודים, אווטאר: דרכם של המים, אקוומן 2 הממלכה האבודה, מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם, ג'ון וויק: פרק 4, שומרי הגלקסיה: חלק 3, רובוטריקים: עליית החיות, משימה בלתי אפשרית 7

TOP 500
סטטיסטיקות
28,912 סרטים, 3,035 סדרות, 7,171 עונות, 121,449 פרקים, 400,833 אישים, 593,311 משתמשים, 267,332 הודעות, 29,039 ביקורות, 99,912 תמונות, 7,218 וידאו
מידע כללי ועמודים נוספים
שפה
סרטים © 2022