"סמוך על סול 4": פורש כנפיים

טלוויזיה
מה עושים כאשר אחת הדמויות הדומיננטיות לא ממשיכה לעונה נוספת? מסתדרים! במקרה של וינס גיליגן ופיטר גולד, אין יותר מדי בעיות בדרך לעונה וקירבה נוספת ליישור קו עלילתי עם סדרת המקור.

"סמוך על סול 4": פורש כנפיים
"סמוך על סול 4": פורש כנפיים

סדרת ספין אוף. מושג שמגיע בדרך כלל עם אות קין קטנטן, שמאותת שהנה הגיעה האחות החורגת והקטנה שרוצה להתעלק על הצלחתה של האחות הגדולה. זה קורה אחרי שהחור תהומי נפער בלבבות הצופים ובלתי ניתן לסוגרו, אחרי שהאחות הגדולה החזירה ציוד והותירה אותם עם תאוותם בידם. או אז מגיעים להם מפיקים ויוצרים, רואים הזדמנות כלכלית, עטים עליה מבלי לחשוב פעמיים ובדרך כלל מצדיקים את התדמית השלילית שדבקה באחות הקטנה ומעניקים יצירה חצי אפויה, שרק גורמת לצופים להתגעגע עוד יותר אל סדרת (או סרט) המקור. בעשור האחרון ועם עליית סדרות הטלוויזיה וצריכת התכנים האינטראקטיבית, התופעה הפכה למגיפה ועם ריבוי סדרות מקור צמחו להן, כפטריות לאחר הגשם, גם סדרות ספין אוף מרובות.

"פארגו" לימדה שיעור מאלף, אודות העובדה שסדרת ספין אוף ליצירת מופת קולנועית יכולה להציב רף גבוה ולהותיר את הסרט בתור זיכרון עמום, חיובי, אבל לא כזה שמתגעגעים אליו יותרת מדי כבר ואף הגביהה את הרף מדי עונה, כאשר בכל עונה חדשה טיפס לו הרף עוד קצת וסירב לרדת גם על ירידת המסך על העונה האחרונה והמשובחת. והנה מגיעה לה העונה הרביעית של "סמוך על סול" ומוכיחה גם היא כי יש סדרות ספין אוף שאפשר לבצע אותן היטב ומבלי לפגוע בזיכרון המקורי לסדרה על בסיסה נוצרה סדרת הספין אוף עצמה. וולטר ווייט וג'סי פינקמן מעולם לא נראו כמו זיכרון רחוק כל כך, בעוד כוכבי משנה נוספים נפלטים מ"שובר שורות" ומצטרפים לג'ימי מק'גיל, כמו מדוזות שנשטפות אל החוף.


(בדרך לעוד תרמית מוצלחת | באדיבות yes)

ללא ספק הקו המנחה של "שובר שורות" נותר זהה והוא מתייחס לצד הטכני של הסדרה וכמובן רמת המשחק והטקסטים המושמים בפי השחקנים. הצילומים, העריכה והדקדוק, מעורר הפלצות, בכל הפרטים הקטנים הם כמעט בבחינת מסך רקע ירוק, שאמנם הוא בלתי נראה לעין בלתי מזוינת של הצופה, אבל אין שום ספק שהוא מעביר את התחושה האמיתית ביותר שקרובה למציאות והעונה הרביעית ממשיכה להתאים את רמתה לרמת שלושת העונות שלפניה וכמובן לסדרה המקורית, שעל בסיסה ובזכותה היא בעצם קיבלה את זכות הקיום שלה.

אמנם בעונה הנוכחית איבדנו את היריב הגדול והמאתגר ביותר שהיה לג'ימי לכל אורך הדרך: צ'אק. ועם האמור, אין ספק שהסדרה מצליחה לתפקד כמו T-1000; האויב של "המחסל", לשנות את צורתה ולמלא את החללים שנותרו פעורים במהירות מרשימה. מעבר לכך שהסדרה הסתדרה, היה ברור שג'ימי לא יכול לחסות בצילו של צ'אק לנצח וכמו שהוא התנתק ממנו ומ-HHM, כך הוא גם הייתה הסדרה לשחרר את הפיוד הבלתי פוסק בין שני האחים, שבסופו של דבר נסתיים לו, באופן לא מפתיע, בכך שבן דמותו של צ'אק מק'גיל (מייקל מקין) פינה את דרכו והמשיך להופיע רק בתור זיכרון רחוק, מודחק וכמובן שרוחו ונוכחותו המשיכה לפזר מהשפעתה על המהלכים של ג'ימי.


(מכירים יריב ראוי שיכול למלא את מקומו של צ'אק? | באדיבות yes)

האנטיגוניסט הלך והחבל התרופף ולקראת סוף העונה התחושה היא שהוא מחזיק על החוטים האחרונים שנותרו שזורים זה בזה, ג'ימי הצליח לגרום גם לקים לחבור אליו במסעות התרמית שלו, בניגוד גמור לכל התחזיות שניתן היה לצפות, במהלך התצפית על הזוג המוזר הזה, שהחיבה ביניהם בעיקר חבויה והם מרגישים יותר בתור זוג חברים שממש נוח להם ועצם המחייה והזוגיות מתפקדים יותר בתור עובדות שנגזרות על סמך החברות, אבל אהבה גדולה ומתפרצת קשה באמת לאבחן בין השניים וזה לגמרי בסדר, כי הם כבר מרגישים כמו זוג נשוי ו-ותיק. ג'ימי "התקדם" בעונה הזו למכירת פלאפונים חד פעמיים, הכיר את היול ואף גרר את קים אחריו למבצע להגנה על הברנש החביב והגדול, אבל הסצנה האחרונה, במסגרתה הוא מרגש את קים, מנפץ לה את הבועה ובו באותו הרגע גם מכריז על שינוי שמו הרשמי בתור עורך דין ומותיר אותה מבולבלת, לאחר שעברה איתו כברת דרך כחלק מצמד נוכלים, זו הסצנה שעושה את כל ההבדל.

ג'ימי חצה כל כך הרבה פעמים בעונה הנוכחית את הקו שמפריד בינו ובין סול. הסיר את המסיכה שמעטרת את כרזת העונה הרביעית ועשה את התפנית לכיוון הצד האפל ואז נעצר, סב על עקבותיו ונותר בכור המצרף, אבל אין ספק שהפרק האחרון של העונה אפיין במידת מה את הכיוון השלילי אליו הוא בחר ללכת וזאת דרך פלאשבק לשיר הכל כך סימלי the winner takes it all של להקת Abba, שם צמד האחים עוד היה בלתי ניתן להפרדה והייתה ביניהם כנות אמיצה ואמיתית וכמעט כל מילה של השיר עוזרת לייצג אנלוגיה מתאימה עבור מצבו של ג'ימי, כאשר הוא נאבק על השבת תעודת עריכת הדין שלו, שוב, אל מול גוף מסואב, שעוזר לו לראות שהנוכחות של צ'אק עדיין מהלכת אימים על התקדמותו הישרה.


(ליצן שמח מסתיר את זה הזועם | באדיבות yes)

העקמומיות בה הוא בוחר עוזרת להדיר את נוכחותו הבלתי מרפה של צ'אק ועם זאת, למרות שזה לא נראה ככה, הוא גם תורם לדרדור הקשר שלו עם קים, שבחרה ביושרת הדרך בכל כך הרבה שלבים בתחילת הקשר ביניהם, חצתה את הקווים והחלה לבצע תרמיות ביחד עם ג'ימי, אבל שנייה לפני שהיא שוקעת ממש לגמרי, היא מתעשתת ומביעה פליאה ותדהמה בנוגע לכיוון אותו בוחר ג'ימי, ממש בתום מבצע העוקץ האחרון שלהם, זה שישמש קרקע פוריה להשבתו של ג'ימי לעולם עריכת הדין, מהצד הסליזי של המתרס ובו באותו הרגע, במסגרתו ג'ימי הולך אל עברו של סול גודמן, קים נותרת המומה במקומה ומסרבת לחצות את הקווים לכיוון הצד האפל.

וגם היו לנו את כיווני העלילה האחרים, מעליהם פורש חסות גוסטבו פרינג, כאשר בראשון כמובן כיכב מייק ארמנטראוט, שגם הוא חצה את הקווים ממש בתום העונה, כאשר הוא מותיר את צלם האנוש שלו בכיס ומוציא להורג את ורנר, כאשר זה היה נראה כאילו הוא הולך להיות זה שימשיך להחזיק את צינור האוויר עבורו, עד הרגע שהוא יסיים את הפרויקט. במהלך העונה הנוכחית מייק המשיך להוכיח מקצוענות לצד אנושיות, כאשר דאג שעבור פרויקט מעבדת הסמים (של וולטר וג'סי, בסופו של דבר) יגיע הצוות המקצועני ביותר ויקבל את התנאים האופטימליים ביותר בשביל להקים את המעבדה הגדולה והלא חוקית.


(עוד אחד שנמצא בדרכו לצד האפל | באדיבות yes)

מייק מצא, לאחר לא מעט זמן ותסכולים, מישהו שאפשר לדבר איתו בגובה העיניים ובעל נושאים משותפים ובכלל מצא לו חבר והסוף הטראגי שנכפה עליו, מכורח נסיבות העבודה התובענית שלקח על עצמו, רק מעצים את העובדה שמייק מסיים את הפלירטוט שלו עם שני הצדדים ומאמץ לעצמו את ה-Dark Side באופן ברור הרבה יותר. משהו שקשה לומר על נאצ'ו, שעם התקדמות העונה הנוכחית, העלילה שלו שהייתה אמורה לבצע מעבר דומה ואולי להפתיע ודווקא לעבור לצד השני, דווקא נתקעת במקום, כאשר ההתקדמות המשמעותית ביותר היא עצם העובדה שהוא משמש בתור שתול של גאס ולאט ובזהירות משתלט על העסק, עד הגעתו של לאלו.

העלילה של נאצ'ו היא המפוספסת ביותר, כיוון שהוא דווקא זה שמנסה לעבור לצד החיובי ונותר תקוע מבלי אפשרות לחנינה, אפילו שהוא ניסה ליצור לעצמו אחת כזו והפספוס הגדול הוא שהסדרה לא טיפחה את עלילתו של נאצ'ו, אלא החלה להדיר אותה לקראת סופה, כאשר לאלו מגיע להשתלט על ענייני הקרטל, שהלכו ודעכו עם כל שלב בהתקדמות העונה הרביעית וכך לאיטה פשוט גוועת עלילתו של נאצ'ו עד שהוא בכלל לא זוכה לדקות בפרק האחרון והמופתי של הסדרה.


(זה מה שנשאר לנו מנאצ'ו של העונה - מסעיר וגרוטסקי | באדיבות yes)

כן, היו רגעים שנראה שנוצקו בכוח אל תוך התבנית שנקראתה: סמוך על סול, עונה 4" וכן, איבדנו את צ'אק למרבית העונה וכנראה שבעונה הבאה הפלאשבקים איתו יהיו מועטים עוד פחות מאלו של העונה הנוכחית, אבל המקפצה לתהליך האיחוד עם "שובר שורות" כבר בשימוש וללא קשר לוולטר ווייט וג'סי פינקמן, "סמוך על סול" מוכיחה שעדיין היא אחת הסדרות הטובות ביותר בטלוויזיה בזכות עצמה, יוצרי הסדרה שוב מוכיחים לעצמם כי "אבקת הקסם" שבזכותה נוצרה "שובר שורות" עדיין עובדת גם בסדרה הנוכחית ומוכיחה את עצמה עונה אחרי עונה, בתור אחד הדברים הטובים ביותר שיש לצפות בו במסך הקטן.

הסדרה זמינה ב-yes VOD וב-STINGTV

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "סמוך על סול 4": פורש כנפיים
סרטים בקולנוע