סרט במתנה!צפייה ישירהסרטים בקולנועבקרוב בקולנועבתי קולנועטריילרים חדשיםחדשותמצא לי סרטביקורות
סרטים
בתי קולנוע
צפייה ישירה
חדשות
טריילרים
סדרות
קהילות
התוכן שלי
נוספים
התחבר
חדש בקולנוע
חדשות » ביקורות
קולנוע
טלוויזיה
מוזיקה
רכילות
טכנולוגיה
קטע וידאו
ביקורות

"מה יגידו כולם": רק לא בתי

יום חמישי, 06 בספטמבר 2018, 08:51Thursday, 06 September 2018
שתף בפייסבוק


כמעט שלושים שנים עברו מאז יצא סרטו של בריאן גילברט ("לא בלי בתי") וניכר שישנן עדיין תרבויות וארצות שלא התקדמו הרבה. סרטה השני בסך הכל של איראם האק, במאית צעירה, שבהחלט משאירה חותם ותקוות לעתיד, בזעקה פרטית וציבורית משלה.

"מה יגידו כולם": רק לא בתי
"מה יגידו כולם": רק לא בתי

לפני כשלושה שבועות עלה מחדש ב-yes הסרט הוותיק והמצוין: "לא בלי בתי", בכיכובם של סאלי פילד, אלפרד מולינה וימבה ישראלים משלנו. זו הייתה הזדמנות מצוינת להיזכר ולנסות להבין כמה השתנו האובייקטים הקולנועיים מאז ועד היום בכל הנוגע ליחס כלפי האיסלאם. כפי שידענו (או אולי לא), בארצות מסוימות, ביניהן איראן, פקיסטן ושלל ארצות מוסלמיות, בנות העולם השלישי וגם מודרניות יותר, לא נרשמו שינויים רבים, מכיוון שדת ומסורת עדיין שולטות בעם. ב"לא בלי בתי", אלפרד מולינה מגלם רופא משכיל, שבהינף מטה קסם נבער, הופך את עורו ונהפך מפלצת מאובנת, בעלת אפס סובלנות לצרכי משפחתו הקרובה והוא כולא את בתו ואשתו באיראן, ללא מוצא או מפלט אפשרי. חשבנו שדברים השתנו מאז, אבל כפי שידוע לכולם, באיראן הדת שולטת ללא עוררין וגם הסרטים האיראניים החתרניים ביותר הציגו ביקורות נוקבות מבית, על ההתנהלות בממלכת האייטולות.

אירופה עצמה גם היא עוברת מיני כיבוש איסלאמיסטי, כאשר הדת הזו הופכת להיות בת בית מעוררת מחלוקת בהמון מדינות אירופאיות. נורווגיה, על פי סרטה של איראם האק, גם נכללת בין המדינות הרבות באירופה, שמכילה אוכלוסייה מוסלמית ואיתה מנהגים ודרך חיים שאפילו לא מנסים להידמות לדרך החיים במדינה בה הם חיים. בעת הצפייה עלו לא מעט קווים מקבילים בין חווית הצפייה מסרטו הנודע של בריאן גילברט לבין הסרט הנוכחי; דמות אב דומיננטית שהופכת את עורה בצורה קיצונית (מדי) וילדה מבולבלת שרק רוצה שהסיוט ייגמר, אבל בסרט הנוכחי הייתה נקודת שובר שיוויון, כאשר גם האם, או יותר נכון, בעיקר האם, הייתה אף גרועה יותר מהאב הכובש ב"לא בלי בתי".


(אז את אומרת שלא באמת קר לך? | באדיבות בתי קולנוע לב)

סרטה של האק הוא זעקה לעולם המודרני - זעקה שחייבת להדהד בזמנים הנוכחיים וזעקה שחייבת לטלטל את אירופה, במידה מסוימת, מהנגע המיושן והאפל שמקנן בתוכה ללא הרף. לצד השכלה וחיים מודרניים, במדינות אירופאיות מודרניות, עם אורח חיים נורמטיבי, עדיין מטופחים מנהגים מסורתיים, דתיים ומיושנים, שחלקם תמימים, ניתנים לאימוץ ואף ראויים לשימור, אבל חלקם נוראיים, אפלים, חשוכים ואין להם מקום בעולם הנוכחי. הקיטוב החד צדדי של משפחה נורמטיבית למראה ובין מה שמבעבע ובוער מתחת לפני השטח וכמובן נחלק עם הסביבה הקרובה, שמשפיעה על כל מהלך חייהם, הוא קיטוב שמוצג בסרט, כאשר הדגש מתנהל ומנהל על פי שם הסרט ומרכזו הוא בתגובה הסביבתית למעשי הבת, שמשליכים על כבוד משפחתה.

נישה היא נערה מתבגרת הכי רגילה בעולם; מסתובבת עם חברים, שותה, מעשנת ויוצאת למסיבות. אבל כאשר היא חוזרת הביתה מבילוי לילי, היא עושה זאת דרך הדלת האחורית (במקרה שלה - החלון), מתגנבת בשקט ומחליפה את בגדי היציאה בפיג'מה, בעודה נכנסת תחת השמיכה. נישה היא בת להורים פקיסטניים, אשר כבודם מונח על השולחן בכל אקט משפחתי שעשוי לחצות את גבולות ארבעת קירות הבית ובעיקר בעיניי האמא. אביה של נישה: מירזה, נראה בסצנות הראשונות כאיש הקליל במשפחה וזה שמאמין שהגיע עם משפחתו לארץ חדשה, על מנת שיוכלו לצמוח ולהתפתח מעבר לגבולות שקבעה להם ארץ מוצאם. הוא נהנה להשתעשע ברעיון שביתו תהיה עורכת דין או רופאה ונראה כמו האדם הפתוח ביותר שיש. עד ש...


(פעם ראשונה שלי בתור סנדוויץ' באופנוע | באדיבות בתי קולנוע לב)

דילוג של כמה דקות קדימה ונישה מכניסה בחור הביתה, דרך החלון ובשקט מופתי. היא שואלת אותו בהלצה אם כבר ביקש את ידה מאביה ומספר רגעים לאחר מכן ידה של אביה היא דווקא הפעילה יותר. מאותו הרגע, אביה מאבד צלם אנוש וכדור השלג מתחיל לתפוס תאוצה וגודל, כאשר השלג שנצבר ומזין את הגלגול נוצר כתוצאה מהתגובה הסביבתית למשפחה כתוצאה ממעשיה של נישה. הצד הפרימיטיבי של אביה יוצא החוצה, כמו חיה מוכה והוא מוזן ללא הרף מחברים ומשפחה, שמתחילים בתהליך נידוי, כתוצאה ממעשי בתו. ההיגיון לא עובד ומירזה מוצא פיתרון שאפילו לא יכול להיות מוגדר כ"שנוי במחלוקת", כי אם יותר במשפחת ה"מטורף והחולני".

הענישה, למען יראו וייראו, לא שוברת את רוחה של נישה באופן קבוע והיא מצליחה איכשהו להתמזג עם העונש הנוראי, שכל כך מקביל לשבי ב"לא בלי בתי". ועם זאת, הסרט הנוכחי מספר על נערה צעירה ושטופת הורמונים, שמכתיבים לה את הקצב ואם זה טוב או רע. לרוע מזלה, אלו הקובעים את סדר יומה הם משפחתה והחברה המקיפה אותם, אותה חברה שהסממנים התרבותיים שלה מתנגשים התנגשויות איומות עם התרבות המודרנית ואותה חברה ועונשיה רק מציגים אוזלת יד בכל הנוגע לאכיפה של חוקים ומנהגים מיושנים על בני הדור החדש. אפשר לשבור ולרסק את רוחם, אבל רק באופן זמני ולא קבוע.


(כל כך הרבה דברים יפים לראות וכל כך מעט זמן | באדיבות בתי קולנוע לב)

הסרט מפתח דיון בנושא מעמד האישה בחברות איסלאמיות בעלות סממנים דתיים קיצוניים, מציג עולם מקביל, אשר נראה כאילו כבר אבד עליו הכלח ממזמן ועם זאת הוא מוצא מקום על מנת להתקיים במקביל לעולמנו שלנו ובלא מפריע. מה שנראה כמו חלום רחוק על מציאות עגמומית בסרטים משנות השמונים, ממשיך להתקיים גם בתרבות הפלאפונים החכמים, שלל המסכים ודור ה-Y. מעמד האישה הולך ומתחזק בכל כך הרבה איזורים בעולם, אבל במקביל נותר רעוע בכל כך הרבה אזורים אחרים והאק מנסה לייצר את הדיון יש מאין, בעזרת סרט שפשוט יגרום לצופים בו למרוט את שערותיהם מרוב תסכול, נוכח אוזלת היד של גיבורת הסרט, בכל הנוגע לחופש האישי שלה, כאשר היא חיה בחברה מקובעת, מיושנת ואלימה.

הסרט אומנם מציג מאבק בין תרבותי ובין דורי, אבל הוא גם לוקח תמונת מיקרו למצבי מאקרו בין הורים וילדיהם, כאשר ההורים מרגישים שהחינוך פסק מלהשפיע אל מול ילדים, שכבר גיבשו לעצמם אישיות ועצמאות. האם אפשר לכפות את החינוך, מיושן או מודרני, באמצעים שאינם כוחניים? האם המוצא האחרון הוא כפייה ואלימות פיזית, נידוי וגישה דורסנית מצד ההורים או שניתן למנוע את הריחוק ולמצוא שביל משותף, במסגרתו ההורים וילדיהם יכולים להסכים על דרך משותפת. בכל מקרה סרטה של האק מעלה כל כך הרבה נושאים בוערים וחשובים, שחובה לדון בהם, הוא כל כך ריאליסטי, עוצמתי, מבוצע היטב וממקד את הצופה בדיוק במצוקה של הגיבורה הראשית וגם בזו של אביה, על אף התנהגותו הקיצונית ועל כן זו יצירה חשובה שלא כדאי לפספס.


(המבט הנוגה הכובש של הסרט | באדיבות בתי קולנוע לב)

משפט על הסרט:
סרט עוצמתי, אשר מיועד לשכבות גיל בוגרות. סרט שבו הפרוטוגוניסט אינו אבסולוטי, אינו יחיד והפרוטוגוניסט הראשי אף זוכה לאמפטיה מצד הצופה. יצירה עשויה היטב, מהוקצעת ומבוצעת בצורה כמעט חפה מטעויות. מעורר רגשות, מחשבות ותסכולים מרובים. עוכר שלווה ונפלא.

משפט על הבמאית:
האק בסרטה השני סך הכל, עם אמירה נוקבת וחודרנית. מביימת היטב, עם קאסט אנונימי לקהל הרחב, אבל משובח. סיקוונסים מותחים, דרמטיים ופשוט ביצוע נפלא, בעבודת בימוי מורכבת כתצרף סוגתי משובח.

משפט על השחקנים:
אדיל חוסיין, המוכר מתפקידו ב"חיי פיי", הוא מירזה, האב, חוסיין מתפקד נפלא, במנעד רגשות רחב וקיצוני, אבל את ההצגה הוא מותיר למריה מוזהדה, בתפקיד הראשי, שפשוט כובשת את המסך וצריכה להמשיך להתבלט גם אחרי התפקיד הנוכחי. העיניים שלה אומרות הכל; עצב, שמחה, ממזריות ותחכום אין סופי.

משפט על אורך הסרט:
שעה ושלושת רבעי שבהחלט ממוקדת במטרה והעברת המסר, אין שומנים מיותרים וסיפור שהעליות והמורדות שלו מביאות את הצופה לסיום רווי בדיוק כפי שתכננה הבמאית, עם מסר חזק שלא עוזב גם בתום הסרט.

קישורים רלוונטים
חדשות בנושאים דומים
"כמו כולן": ממש, אבל ממש לא כמו כולן יום חמישי, 05 בספטמבר 2019, 08:31


תגובות

שתף:
תגובה



שלח

1.
האם אצלינו התופע...
  לפני שנתיים
"הזהב של נורמן": טרחן על הזמן
"הזהב של נורמן": טרחן על הזמן
ספייק לי עלה בדיוק בעיתוי הנכון, על מנת ...
שתי ציפורי טרף במכה אחת
שתי ציפורי טרף במכה אחת
המצב תפס שתי ציפורים במכה אחת: הסדרה והס...
"האירווזיון:סיפורה של Fire Saga":עברנו לארה"ב,תיכף נשוב
"האירווזיון:סיפורה של Fire Saga":עברנו לארה"ב,תיכף נשוב
אין אירוויזיון השנה? לא נורא. יש וויל פא...
"55 צעדים": עוד כמה צעדים כאלו ויהיה בסדר
"55 צעדים": עוד כמה צעדים כאלו ויהיה בסדר
סרט בכיכובן של זוכת שני פרסי אוסקר ומועמ...
"מותו וחייו של ג'ון פ. דונובן": דולאן, כאן זה לא קאן
"מותו וחייו של ג'ון פ. דונובן": דולאן, כאן זה לא קאן
הבמאי הצרפתי, שערך את הבכורה שלו לפני קצ...
"גרטל & הנזל": לא הממתק הכי מתוק בחפיסה
"גרטל & הנזל": לא הממתק הכי מתוק בחפיסה
הטריילר עשה את עבודתו נאמנה ועורר חשק מס...
"הזמיר": קנט, היא יכולה
"הזמיר": קנט, היא יכולה
ג'ניפר קנט התעוררה משנ(ו)ת החורף שלה והח...
"מידסומר": ארי (שוב) היה כאן
"מידסומר": ארי (שוב) היה כאן
הקולנוען יוצא הדופן, אשר מגדיר את חוקי ה...
"האיש שהרג את דון קישוט": הפרויקט שאינו נגמר...נגמר
"האיש שהרג את דון קישוט": הפרויקט שאינו נגמר...נגמר
סרט נוסף שלא ראה אור בישראל, מעבר להופעה...
"למען הצדק": צדק, צדק תרדוף
"למען הצדק": צדק, צדק תרדוף
מייקל בי ג'ורדן מוריד את כפפות האגרוף וט...
"אוברלורד": אנדרייטד לורד
"אוברלורד": אנדרייטד לורד
סרט האימה הזה חמק מעיניי הצופים המקומיים...
"הריקוד האחרון": הנרקוד?
"הריקוד האחרון": הנרקוד?
"הריקוד האחרון", או כפי שנקראה בפני רבים...
"המוסטנג": רוץ בן סוסי
"המוסטנג": רוץ בן סוסי
עוד פנינה לא רעה בכלל, בימים שבהם פתאום ...
"הבוזגלוס 4": בטיפול
"הבוזגלוס 4": בטיפול
העונה הרביעית התחילה עם קורונה ונגמרה בש...
סרטים בקולנוע
משמר האלמוות, דוליטל, חלון אחורי, חתונה על תנאי, מהומה בהונג קונג, מכסחי השדים: החיים שאחרי, סקובי דו!, פאלם ספרינגס, מיואשת במקסיקו, המיניונים 2: עלייתו של גרו, לשחרר את גיא, סוכנת במלכוד, ללא מעצורים, לפני הסערה, הכפר של ברברה, אהבה בשחקים: מאווריק, תחרות הזמר של האירוויזיון: סיפורה של FIRE SAGA, נשמה, היית צריך להשאיר, The King Of Staten Island, בלוז ערבי, הזהב של נורמן, קנדימן, גמביט, הכי רחוק שאפשר, הפשע האחרון, וונדר וומן 1984, ארטמיס פאול, בובספוג הסרט: מבצע הצלה, האביר הירוק, הסוד של הנרי פיק, האישה בחלון, המסור: המעגל נסגר, ירושה, מיסי מסתבכת, קפונה, המשלוח, הציור, האלמנה השחורה, לאחר מעשה, לשקר ולגנוב, שקרים מסוכנים, אנטבלום, החיים על פי פרנקי, טיילר רייק: חילוץ, רצח במעגל סגור, תיק קוליני, משפחת וילובי, הסוד: האומץ לחלום, מרדף בשידור חי
בקרוב בקולנוע
רומן גורלי, זהות זרה, קרוז בג'ונגל, אפליקציה סוף, Tenet, מורביוס, פיטר ראביט 2, ניו יורק על הגובה, לגעת בכוכבים, הוילה, ביל וטד מתמודדים עם המוזיקה, געגועים מתוקים, לזמן את הרוע 3, משפחה ברשת, Magic Arch 3D, קינגס מן: ההתחלה, המכשפות, פוטו אהבה, Halloween Kills, הנצחיים, לא זמן למות, הקרודים 2, 2 אמריקה, סיפור הפרברים, חולית, חנוכה, ראמבל, שאנג צ'י והאגדה של עשר הטבעות, מהיר ועצבני 9, דוקטור סטריינג' ביקום השיגעון, קרואלה, באטמן, פנתר שחור 2, מיינקראפט

TOP 500
סטטיסטיקות
28,391 סרטים, 2,951 סדרות, 6,991 עונות, 119,321 פרקים, 385,643 אישים, 531,974 משתמשים, 266,991 הודעות, 28,650 ביקורות, 93,398 תמונות, 6,589 וידאו
מידע כללי ועמודים נוספים
שפה
סרטים © 2020