סרט במתנה!צפייה ישירהסרטים בקולנועבקרוב בקולנועבתי קולנועטריילרים חדשיםחדשותמצא לי סרטביקורות
סרטים
בתי קולנוע
צפייה ישירה
חדשות
טריילרים
סדרות
קהילות
התוכן שלי
נוספים
התחבר
חדש בקולנוע
חדשות » ביקורות
קולנוע
טלוויזיה
מוזיקה
רכילות
טכנולוגיה
קטע וידאו
ביקורות

"להתראות שם למעלה": בהנאה צרופה ולסת שמוטה

יום ראשון, 18 במרץ 2018, 19:41Sunday, 18 March 2018
שתף בפייסבוק


הזוכה הטרי של פרס הסזאר לבימוי וסרט הפתיחה של פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה-15 מציג עלילה צבעונית, גיבורים נהדרים, שלל מסיכות, אשר מספרות סיפור מורכב ומרתק.

"להתראות שם למעלה": בהנאה צרופה ולסת שמוטה
"להתראות שם למעלה": בהנאה צרופה ולסת שמוטה

זה יכול היה להיות סרט מלחמה נהדר, אבל פייר למטרה, כותב הרומן עליו מבוסס הסרט, רצה להעניק לקוראיו (ובהמשך דופונטל לצופיו) את האפשרות להתמודד עם אירועים פוסט טראומטיים, פוסט מלחמתיים ולהציג את הדרמה (וגם הקומדיה ולא מעט) של גיבוריו הראשיים. הרומן של למטרה איבד לא מעט אלמנטים ותכנים, אבל קיבל גם לא מעט בחזרה מאת כותב, במאי וכוכב הסרט: אלברט דופונטול.


(טוב, תן דירוג למסיכה מ-1 עד 10 | צילום: IMDB)

דופונטול מגלם את אלבר מילאר, מנהל חשבונות וחייל בסביבות גיל הארבעים, שנקלע בעל כורחו למלחמת העולם הראשונה ומצא את עצמו בשדה הקרב משום מקום, עצר את חייו ואולץ לחוות את המלחמה מקרוב. בסיקוונס הפתיחה אפשר לחשוב לשנייה שנזרקנו לסיקוונס המקביל מ"רצח באוריינט אקספרס" ואכן, כמו ב"רצח..." הגיבור המשופם, אליו פונים המארחים מבקש ביצה...לא, כאן לא הייתה ביצה, אלא חקירה ופה נגמר הדימיון בין שני הסרטים, כאשר הסרט הנוכחי פותח את העלילה במרוקו (בניגוד לירושלים ב"רצח"...).

מילאר נחקר על ידי קצין משטרה ונאלץ לגולל את הרפתקאותיו וסיפור היכרותו עם אדוארד פריקור (נהואל פרז ביסקיאר המוכשר), צייר מוכשר אשר ישב איתו בשוחות והסתדר עם מילאר המבוגר ממנו. דופונטל לוקח את הצופים (ואת עצמו) לכיוון השוחות של מלחמת העולם הראשונה לאחד הסיקוונסים המרשימים שבסרט, סיקוונס מלחמתי משדה הקרב, שיקשור בעל כורחם את מילאר ופריקור להמשך דרכם המשותפת והבלתי נפרדת בסרט. התיאור משדה הקרב מרעיש עולמות, מרשים ומכניס את הצופה לסרט עם סצנות מרשימות וגראפיות משדה הקרב ועוד סצנת הצלה מרשימה בעזרתו של סוס.

הסיקוונס המכונן של הלחימה בשוחות מהווה סיפור רקע והקדמה לסרט כולו, הוא רק מנוע עלילתי ורקע להיכרות בין שני גיבורי הסרט הנפלאים. אה... כן וגם תהיה שם היכרות עם הפרוטוגוניסט שהולך לרדוף אותם עד לרגע האחרון - מפקדם משדה הקרב, קפטן פראדל, שהוא חתיכת סאדיסט מעוות עם רצון לראות דם וכסף נשפכים מבין ידיו המוחצות. בשדה הקרב הוא כבר מסומן בתור האיש הרע של הסיפור ובאופן די מפתיע הוא ממשיך איתם לכל אורך הדרך, מלווה את עלילת השניים עם צל כבד, מאיים ומשופם (גם כן, כי מי לא הסתובב עם שפמפם מטופח באותם הזמנים?).


(אז נתראה גם בהמשך הסרט | צילום: IMDB)

הסרט מתאר את שותפות גורל בין חייל פגוע לבין החייל שאת חייו הוא הציל ובעצם לוקח פנייה חדה במה שהתחיל בתור סרט מלחמה מובהק, אל עבר ההתמודדות עם ההלם משדה הקרב, החיים אחרי שהצבא לקח את כל מה שהיה טוב באדם והשאיר קליפה ריקה וחסרת תועלת למדינה. הסרט מביא שני קווים של רעיונות כיצד לוחמים וותיקים מוצאים את הדרך הצינית לתעל את צלקות המלחמה לכדי מיקסום הרווח עבורם, גם על חשבון היושרה, ככל שהדבר נוגע לייאוש מאפשרות רווח ישרה.

העלילה מתמקדת בהמשך הדרך המשותפת של שני החיילים שנפלטים משדה הקרב וכיצד הם מנסים לתעל את צלקות המלחמה לטובתם האישית, בעזרת מעשה תרמית גרנדיוזי, שיניב רווחים לכיסם, גם אם זה אומר להונות את הציבור ואת היושבים בעמדות המפתח. באותו הזמן הנמסיס של השניים מפתח תרמית פרטית משל עצמו על מנת להרוויח באופן ציני ממותם של חיילים, קורבנות המלחמה ושתי העלילות עתידות להיקשר זו בזו בעזרת דמות מפתח משותפת עבור שני צידי המתרס.

קשה לשים את האצבע בצורה מדויקת על האופן שבו דופונטל יצר יצירה שפשוט כיף לצפות בה בקולנוע. הוא ממש לא לקח את הסרט אל מחוץ לכותלי המציאות, אלא בנה מציאות שרוצה להיות חלופית, מציאות גרוטסקית בתוך עולם מבעבע. התמודדות עם הקשיים בדרכים הכי לא צפויות והכל בזכות דמותו המרתקת של פריקור, שמאבד את לסתו, אך לא מאבד את חוש ההומור והיצירתיות המופלאה שלו, וכן, לאומנות יש כאן חלק גדול מהקסם של סרטו של דופונטל.


(היש צוהלת ושמחה כמוני מסיכה? | צילום: IMDB)

פריקור יוצר את דרכו חזרה לחיים וקורע את הקשיים דרך ריבוי המסיכות שהוא מייצר לעצמו, על מנת להצליח להתמודד עם חייו החדשים. לכל מסיכה יש משמעות וכל מסיכה היא השקפתו של האומן על המציאות הנוכחית, היא מייצגת את מצב רוחו ואת רוח השטות בה הוא מצוי וכל מסיכה מעודדת אותו ליצור ולנסות להציל את שבר הכלי שהיה בבית החולים שלאחר המלחמה. החן והיופי, איתם מתמודדת דמותו של פריקור עם מציאותו החדשה הם אלו שהופכים את הסרט לכל כך מהנה ועוזרים לצופה להתחבר בצורה חד משמעית עם הסרט.

ססיל קרצ'מר, יוצרת המסיכות, סיפרה שאת המסיכה הראשונה הכינו במשך חודשיים ואת שאר המסיכות הכינו שלושה אנשים במשך 120 ימי עבודה. אין ספק, שההשקעה השתלמה ובגדול, המסיכות מובילות את הסרט ובהחלט מאפשרות לצופה להביט אל תוך נבכי נשמתו של גיבור המשנה, פריקור, שבהיעדר הבעת פנים אמיתית, מביע את כל רגשותיו דרך המסיכות, אותן יצר. לכל מסיכה יש אופי ואישיות משלו, אבל הן קורמות עור, גידים וחיים משלהן, כאשר הן מתממשקות אל המפעיל שלהן.

הסרט מציג מנעד רחב של ז'אנרים דרמטיים, החל מסרט מלחמה, דרך מסע של חברים, שגורלם נקשר עקב אותה מלחמה וכלה בסרט המציג מערכת יחסים סבוכה בין אב לבן, שמקבלת תפנית עלילתית קצת בנויה מדי וקלושה למדי, אבל לא כזו שעשויה לגרוע במאומה מההנאה הצרופה שקיימת בסרט וכמובן אי אפשר להתעלם לשנייה מהז'אנר הקומי, בסגנון הצרפתי המעודן, שמשתחל בכל הזדמנות אפשרית בשביל להוות פאוזה ראויה לרגעים דרמטיים וכבדים.


(האב והנבל, תוכלו לנחש מי זה מי? | צילום: IMDB)

משפט על הסרט:
לא הייתם מאמינים שסרט על מלחמת העולם הראשונה יוכל להיצבע בכל כך הרבה צבעים שונים מאפור, אדום ושחור וזהו בדיוק סוד הקסם של הסרט הנפלא הזה, שבעזרת עלילה קלילה, קולחת ומעניינת הופך נושאים כבדים (כמו הפציעה של פריקור) לרכבת הרים רגשית וסוחפת.

משפט על הבמאי:
דופונטל עשה בסרט אחד מה שבמאים ושחקנים מסוימים לא מצליחים להרכיב במשך קריירה שלמה בנפרד והוא עשה הכל בהצטיינות. ביים סרט נהדר, בו הוא היה הכוכב הראשי והמשכנע עד מאוד והצליח לשמור על אמינות למקור בעזרת תסריט נהדר, עליו גם היה אחראי.

משפט(ים) על השחקנים:
אלברט דופונטל בהחלט כבר קיבל אות לשבח גם בתחום המשחק בפסקה הקודמת ולכן צריך להתמקד בשאר - נהואל פרז ביסקיאר בעיקר נוהם במהלך הסרט, אבל הוא לא צריך לעשות יותר מזה, כיוון שמימיקת הגוף וחצי הפנים שלו מספרות את סיפור דמותו בצורה המשכנעת ביותר שקיימת. לורן לאפיט יוצר את אחת מהדמויות המקאבריות, המרושעות והמגוכחות שנראו בשנים האחרונות בעזרת משחק מוקפד ומשובח וגם נילס ארסטרופ הוותיק ("ליד הים" ו"הפרפר ופעמון הצלילה") ומלאני תיירי הצעירה ("יום מושלם" ו"משפט האפס") מהווים עוגנים נהדרים בעזרת דמויות אמינות ותצוגות משחק נפלאות.

משפט על אורך הסרט:
שעתיים של הנאה צרופה, של קולנוע קלאסי וטהור ושל תצוגות משחק נפלאות ודימיון נפלא שהופך למציאות קולנועית פנטסטית.

קישורים רלוונטים
חדשות בנושאים דומים


תגובות

שתף:
תגובה



שלח

לא נמצאו תגובות
"רכבת הקליע": פוגעת בול
"רכבת הקליע": פוגעת בול
הלהיט הגדול של הקיץ הגיע והוא שווה כל רג...
"הגיבור": איזהו גיבור הכובש את יצרו
"הגיבור": איזהו גיבור הכובש את יצרו
עוד פצצה איראנית, שאף אחד לא מנסה לגונן ...
"ליגת סופר-פטס": כשהפכנו למאובנים מול מצוירים
"ליגת סופר-פטס": כשהפכנו למאובנים מול מצוירים
ליגת הצדק של בעלי החיים, תוצרת DC היא גר...
"היתומה: הרצח הראשון": אם זה היה טוב, אז למה לקלקל?
"היתומה: הרצח הראשון": אם זה היה טוב, אז למה לקלקל?
עוד פריקוול לערימה ועוד אחד בינוני להחרי...
"האשמה": בחצי קלאץ', בעיקר נוכח הציפיות הגבוהות
"האשמה": בחצי קלאץ', בעיקר נוכח הציפיות הגבוהות
סרטו החדש של איוואן אטאל הוא מלודרמה מנו...
"בלאק-פון": תרימו טלפון ותזמינו כרטיס
"בלאק-פון": תרימו טלפון ותזמינו כרטיס
חמוש בתסריט, המבוסס על ספר של ג'ו היל, ב...
נטפליקס מול דיסני, סביב הכדור הכתום
נטפליקס מול דיסני, סביב הכדור הכתום
לא רחוק; אחת מהשניה, שחררו שתי ענקיות הס...
הסטרימינייטור: דאבל Amazon Prime בבקשה
הסטרימינייטור: דאבל Amazon Prime בבקשה
לצד התחרות הגוברת מצד הפרטנרית הטרייה וה...
"נראתה לאחרונה בחיים": מותח בצליעה רבה
"נראתה לאחרונה בחיים": מותח בצליעה רבה
ג'רארד באטלר ממשיך לחלטר את דרכו אל מחוץ...
"ארנגול ושודדי האוצר האבוד": מעבר לשילוב והשם, די משעמם
"ארנגול ושודדי האוצר האבוד": מעבר לשילוב והשם, די משעמם
הפקה בלגית, שבשאר העולם עפה די מהר לשירו...
"עת למות": העת של הקריירות למות כבר הגיעה ממזמן
"עת למות": העת של הקריירות למות כבר הגיעה ממזמן
כישלון נוסף, אשר סוחט את שמו של ברוס ווי...
"מיס מארוול": מרוב גיוון לא רואים את ה...מארוול
"מיס מארוול": מרוב גיוון לא רואים את ה...מארוול
מארוול לוקחת עוד צעד אחורה, בכל הנוגע לא...
"אף פעם לא מאוחר": ממש לא מה שחשבתם
"אף פעם לא מאוחר": ממש לא מה שחשבתם
הסרט החדש בכיכובה של אמה תומפסון הוא בדי...
"הבנים 3": אוי, כמה טוב שהבנים שבו הביתה
"הבנים 3": אוי, כמה טוב שהבנים שבו הביתה
אחת העונות הקרובות ביותר לשלמות מצד סדרה...
סרטים בקולנוע
מי בא לחג, רכבת הקליע, אש האהבה, האשמה, הגיבור, יתומה: ההתחלה, ליגת סופר-פטס, בדיחה של ממלכה, ברזיל אהובתי, הגיבורים של סנטופיה – מיה ואני, מאסטר שף צ'נג, נראתה לאחרונה בחיים, פלאמלים, פשע הוליוודי, אף פעם לא מאוחר, ארנגול ושודדי האוצר האבוד, בתנועה, סמוראי על ארבע, עת למות, לונאנה: יש יאק בכיתה, סאמרלנד, סופרנובה, תור: אהבה ורעם, הכל עבר בשלום, המיניונים 2: עלייתו של גרו, תוכנית פריצה, החלטה לעזוב, אלביס, בוטיק פריז, בלאק-פון, הפלא מפריז, לומדת לעוף, רייז - הסיפור של משפחת אנטטוקומפו, החשוד העיקרי, משני צידי החוק, שיעורים בפרסית, שנות-אור, האדם הגרוע בעולם, חומוס FULL טריילר, טווח אפס, לעבור לגור עם הבת שלי, עולם היורה: עולם חדש, הבורגרים של בוב - הסרט, התחרות הרשמית, שלום ולא להתראות, אהבה בשחקים: מאווריק, יום האם, קדימה, קדימה, רדופה, אחוזת דאונטון: עידן חדש
בקרוב בקולנוע
טרף, עולם אחר, דלישס, פשעי העתיד, נאמנות, אין מצב, שירת סרטני הנהר, אבטחה צמודה, השכן הזר, דרגון בול סופר: סופר הירו, השכנים מלמעלה, הוט קוטור, סינמה סבאיא, שלושת אלפים שנים של כמיהה, אחרי שהגענו לסוף הטוב, סוכנת תחת אש, Salem's Lot, כל מה שאני יכולה, כרטיס לגן עדן, דיוויד בואי: Moonage Daydream, אל תדאגי יקירתי, בלונדינית, סמייל, תראו אותם רצים, החתול של שרק: משאלה אחת ודי, ספיידרמן: ממד העכביש 2, משולש העצבות, קרוקודיל לייל, ההזמנה, טד החוקר החופר חוזר, האלווין: הסוף, ציפור לבנה: סיפור פלא, לוחמת, הפלאש, אמסטרדם, הפנתר השחור: וואקנדה לנצח, משחק הניצודים, התפריט, עולם מוזר, אווטאר: דרכם של המים, אקוומן 2 הממלכה האבודה, שהאזאם! 2: זעם האלים, מבוכים ודרקונים: כבוד בין גנבים, מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם, ג'ון וויק 4, שומרי הגלקסיה: חלק 3, רובוטריקים: עליית החיות, משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון

TOP 500
סטטיסטיקות
28,986 סרטים, 3,038 סדרות, 7,171 עונות, 121,449 פרקים, 403,022 אישים, 597,203 משתמשים, 267,346 הודעות, 29,076 ביקורות, 100,789 תמונות, 7,304 וידאו
מידע כללי ועמודים נוספים
שפה
סרטים © 2022