"עולם היורה": הישג כספי היסטורי

קולנוע
ידענו מההתחלה ש"עולם היורה" יהיה אחד מהסרטים המרשימים והמכניסים של הקיץ, אך האם ציפינו את העובדה שהוא יכנס לנתונים היסטוריים ויהיה אחד מהסרטים עם נתוני הפתיחה המכניסים ביותר אי פעם?

"עולם היורה": הישג כספי היסטורי
"עולם היורה": הישג כספי היסטורי

הישגים כספיים לא תמיד מצליחים להרשים אותנו. בדרך כלל ברשימת שוברי הקופות תמצאו סרטים כמו סרטי "רובוטריקים" ;, "איירון מן" ושלל הסרטים שאנחנו אוהבים, אבל לא במידה הזו. לא בצורה המזכה אותם במיליארד דולר ויותר. זה בסדר, העולם אוהב שוברי קופות מטופשים, סרטים עם אפקטים יפים ודמויות ועלילה דלים. אבל ההישגים האחרונים הם בלתי צפויים ומעלים חשד בנוגע להתנהלות הקולנוע והמשך דרכו. דווקא בעידן בו המדיה של טלווזיות משוכללות, הורדות מהירות ואיכויות מדהימות לצפייה ביתית - מסתבר שדווקא בעידן הזה הקולנוע מכניס יותר מאי פעם. מסתבר אפילו ש-2015 תסתמן כאחת מהשנים המכניסות ביותר אי פעם. ואפילו מסתבר ש"עולם היורה" יסתמן כאחד מהסרטים הכי רווחיים שיצאו אי פעם. הישג אחד הוא כבר לקח - הסרט בעל הכנסות הפתיחה והבכורה הכי גבוהים שיצאו אי פעם. לנו יש רק שאלה אחת: למה?

הרי זה לא מובן מאליו, בכלל לא. הסרט הכי מכניס שיצא אי פעם בשבוע הפתיחה שלו עד כה היה "הנוקמים", עם הישג יפה של 200 מליון דולר בפתיחתו. זה עוד נתון שאפשר להבין, הרי הנוקמים הוא מש-אפ של ארבעה דמויות קומיקס שוברי הישגים כל אחד בסרטו, שכוללים ארבעה סרטים שמיועדים לארבע קהלים שונים, מן הסתם ה"איחוד" של הקהלים יביא לא מעט צופים אל בתי הקולנוע בערבי הפתיחה שלו. מה גם שהסרט עצמו הוא רעיון שלא נעשה שנים לפני כן, ושההייפ סביבו כבר הוכרז והוכן שנים לפני שיצא. הסרט היחידי שיכולתי להעלות בדמיוני שיעקוף אותו בנתון זה היה "הנוקמים: עידן אולטרון", אבל זה לא זה הפעם. זה "עולם היורה".



היופי שבנתוני פתיחה הוא שאין שום מידע לצופים על הסרט לפני שרואים אותו, זהו ערב הבכורה. אין הרבה שיחות בין הקהל על הסרט, אין ביקורות רבות, אין דעה כוללת של הקהל לגבי היותו של הסרט נפלא או מזעזע - זהו היום הראשון בו הסרט מוקרן. אלפי ומאות אלפי אנשים יצאו מבתיהם והלכו לראות את "עולם היורה", בארה"ב ובעולם כולו, רק כדי לראות דינוזאורים, בלי לדעת דבר על הסרט פרט לעובדה שיש בו דינוזאורים. ומסתבר שזה עבד.

ההסבר היחידי שהגיוני הוא שוב הסבר בנוגע לנוסטלגיה וההישגים הנפלאים שהיא גוררת בכל הקשור לקולנוע. "פארק היורה" בזמנו היה להיט שכולם ראו, וגם הוא השיג נתוני פתיחה לא רעים (45 מיליון דולר, כן, אז זה היה שיא), וכל הקהל אשר גדל על סרט הפנטזיה וההרפתקאות הקלאסי של שפילברג פשוט נהר אל בית הקולנוע ולא חשב פעמיים. אין ספק שחובבי הנוסטלגיה יקבלו את מבוקשם, הרי מדובר בסרט שמאוד נאמן לסגנון המקורי והוא גם בכללי סרט קיץ מהנה במיוחד, השאלה היא איפה הגבול בין הנאה מאפקטים של סרט שהוא בסך הכל חידוש לסרט שכבר קיים, לבין ההישגים המטורפים שהוא מקבל. מה הוליווד לומדים מזה? שכל גימיק משוחזר ישר יקנה את כל הקהל? שאין טעם להמשיך ליצור סרטים מקוריים, כי כל חידוש או המשך יביא את הצופים כמו בנהר? מה יהיו סרטי הקיץ של הקולנוע בעוד 20 שנה? האם בכלל נחיה בעוד 20 שנה? המון שאלות, מעט תשובות.



הקולנוע הממוחזר של סרטי ההמשך וסרטי העיבודים עובד טוב, ושנת 2015 מוכיחה זאת בקלות. מדובר בשנה שעמוסה בסרטי המשך וחידושים, מעט מאוד סרטים מקוריים, והנה, מדובר באחת מהשנים המכניסות ביותר בכל הזמנים. מי שמכיר את הטבלה באופן מעומעם יודע שהסרט המכניס ביותר הוא "אווטר", מיד אחריו "טיטאניק" ואז "הנוקמים", הנה השינוי - הסרט השלישי המכניס ביותר החל מהשנה הוא לא אחר מ"מהיר ועצבני 7". עד כדי כך. לא לקח לו יותר ממספר שבועות מצומצם כדי להגיע להישג הזה. מיד אחריו כמובן הנוקמים, ואחריו, במקום החמישי, לא אחר מאשר "הנוקמים: עידן אולטרון", שזה מעולה. "עולם היורה", שיצא לפני שבועיים, מטפס אליהם בצעדים בודדים וכבר נכנס למקום ה-22. השנה הזו אפילו לא עברה את מחציתה והצליחה להכניס 2 סרטים לחמשת הסרטים המכניסים ביותר בכל הזמנים, ובקרוב תצליח להכניס עוד לרשימת העשרה הראשונים.

אז מה למדנו? דבר ראשון, שבגלל היותנו קהל רדוד שקורא בהמוניו לסרטי המשך, הוליווד מביאים לנו כאלה. לא משנה כמה מבקרי הקולנוע יטענו שהם מיותרים, הם צודקים, אלו פשוט הסרטים הכי מכניסים. הסתכלו על הטבלה מפעם: אווטר במקום הראשון, טיטאניק אחריו, בהמשך נמצאים שודדי הקאריביים ושר הטבעות. היה דגש מסויים למקוריות אפילו בתחילת העשור. לאן נעלמנו ולאן ירדנו כשכל סרט שמתעלה לראש הטבלה בימים אלו הוא או המשך או חלק מסדרה קיימת? מתי התחלנו לזלזל בעצמנו ולאהוב את אותו הדבר בצורה שונה? "הקול בראש" יצא לפני שבוע לקולנוע, והוא סרט יצירתי, מרגש ומהאלה שצריכים להיות בראש הטבלה. אני מאוד אהבתי את "עולם היורה", ואפילו את "מהיר ועצבני 7", אבל כשהם באים על חשבון הסרטים המקוריים שנדחקים לאחור - אין לי ספק שיש בעיה בקהל העולמי.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "עולם היורה": הישג כספי היסטורי
סרטים בקולנוע