"גט": גירושים מורכבים

קולנוע
ההייפ מוצדק. היצירה הקולנועית האינטימית של האחים אלקבץ "גט" אכן מצליחה ליצור דרמה סוערת וחשובה שמתרחשת כולה בבית הדין הרבני אשר מצליחה להעלות מודעות לבעיה שלא מספיק מופצת.

"גט": גירושים מורכבים
"גט": גירושים מורכבים

מהי פירוש המילה "כלוא"? זה יכול להיות אדם בתוך כלוב בבית הסוהר, זה יכול להיות אדם שקשור בשרשראות לתוך משקולת כבדה וזה יכול להיות כל דבר שמגביל אותך בטריטוריה שלך, כולא אותך. אבל לרגע נעבור למשמעות הערכית של המושג, להיות כלוא. כלוא, בעיני, במשמעותו הערכית הוא להיות במצב שאין לך בחירה. אין לך בחירה להשתחרר, אין לך בחירה להיכלא, אין לך בחירה לגבי הזמן שבו אתה רוצה לעשות את דבריך הרצויים ואין לך שום בחירה או החלטה שתקפה לגביך בכל נושא. מחליטים עבורך, בוחרים בשבילך, לך אין מקום שמשפיע במשוואה הזו. הכליאה הזו לא שונה משום כלא אחר. ויויאן אמסלם, הדמות הנשית הממורמרת שנוצרה בידיהם של האחים אלקבץ, היא אשה כלואה. אין לה בחירה לאן ללכת בזמנה הפנוי, אין לה בחירה כיצד לעבוד ולחיות, אפילו אין לה בחירה כיצד לאכול אלא להיצמד לחוקי הכשרות הכפויים עליה. היא כלואה. כמובן שהיא רוצה להשתחרר. אבל יש דבר אחד שמונע ממנה. לא, זה לא בעלה, זו הדת.

ויויאן ובעלה שמעון אמסלם לא נפגשים כבר 3 שנים. הם כבר לא מתקשרים, לא מדברים, אין להם שום אינטרקציה משותפת. הסיבה לכך שהם מנותקים נותרת מעט מעורפלת לאורך רוב הסרט. ויויאן רוצה גט מבעלה. היא קובעת פגישה בבית הדין הרבני עם עורך דינה המוכשר בשביל להשיג את אותו המסמך, אך בעלה לא מסכים להעניק לה אותו. לויויאן אין שום אינטרס לכך שהיא תקבל גט מבעלה. אולי בשביל השכר שנמצא במשכורת משותפת, אבל קשה יהיה להאמין. אולי בגלל הזיקה לערכי הדת שמונעים ממנה לחיות חיים עם גברים אחרים, אבל הרי היא אינה שומרת מסורת ובמידה ורוצה היא גבר, יכולה לעשות זאת בסתר כשמנותקת מבעלה. זה, כמובן קונפליקט שכולו על ערכים, וכאן באה הנקודה. ערכים וכבוד הם דבר שבונה ומפיל, מעצים ושובר. כולנו חיים על ערכים מסוימים. לויויאן ולשמעון יש ערכים כל כך חזקים שכשכל אחד עומד על שלו, אף אחד לא מרוויח כלום. אך מה תוכל עוד היא לעשות בכדי שייתן לה גט? ומדוע היא רוצה גט?



הסיבה אינה תמימה כפי שכולנו חשובים. אומנם ויויאן מנסה בכוח להתנתק מן הדת הנכפית עליה ולהיות אשה חילונית שלא שומרת מצוות, אך לדבר אחד היא חייבת להישאר נאמה בליבה והוא ההצמדות לבן זוגה. היא לא באמת יכולה להתנתק ממנו ולעבור לגבר אחר, היא צריכה את האישור, את החתימה האחרונה לעבור, אבל היא לא מצליחה. מדוע היא כל כך צריכה את האישור הזה? בעיני, ה"גט" שמבקשת ויויאן בסרט משקף משהו גדול יותר, עצמתי יותר. הוא משקף את השחרור של ויויאן מהדת שנכפתה עליה בצעירותה. ויויאן באופן נורא פשוט כבר צריכה ללכת ולהשתחרר מהמקום שהיא כלואה בו, אבל בעלה לא נותן לה, ובעלה מייצג בסרט את כל מה שמפריע בחייה של ויויאן, הוא מייצג את הדת. הדת באיזה שהוא מקום מאוד מגבילה את ויויאן, היא בוחרת עבורה את הגבר, את סגנון החיים, את העבודה וכל השאר. ויויאן כבר רוצה לצאת מהכליאה ולהשתחרר למקום בו היא תקבע את ההחלטות לגביה בעצמה, אך רקע העולם הפרימיטיבי של בעלה ושל הרבנים בבית הדין מונע ממנה.

את ויויאן משחקת הגדולה מכולם רונית אלקבץ, והיא גם היוצרת של הסרט בנוסף לאחיה שלומי. המועמדות שלה לפרס אופיר מוצדקת בהחלט. ההופעה שלה היא אחת מההופעות הנשיות הכי חזקות ומלאות עצמה שהיו בקולנוע. היא הייתה יכולה לזכות אפילו אם לתפקיד שלה היה באמת זמן מסך כפי שהיה צריך להיות. נכון, צריך לשמור על איפוק בכתיבת הדמויות, והדמות של ויויאן בהחלט מאופקת, אבל היא כמעט וחלילה לא מורגשת בחלק רב. השחקנים שבאמת מקבלים את המסך הם ששון גבאי בתפקיד סוג של סנגור משפחתי עבור שמעון הבעל, והוא משחק תפקיד חריף, נועז, נחשי וערמומי מתחת למסיכת החיוכים המזרחית שמציג בסרט. בין היתר יש גם את מנשה נוי המוצלח, אלי גורנשטיין בתור רב קר כקרח ואין ספק ששלל השחקנים שמספקים סיטואציות דרמתיות וקומיות כאחד מצליחים בהחלט ליצור חיבור רגשי רב לצופים.



"גט", הוא דבר ראשון, סרט שמצדיק ללא ספק את הקונספט שבו הוא עשוי. עצם העובדה שכל הסרט מתנהל בתוך חדר הדיונים הופך אותו למרתק ומעניין, וגם יוצר את תחושת הכליאה והתסכול של וויויאן ליותר מוחשית. אבל כמובן שמעבר לנושא שהוא חשוב מבחינה קולנועית צריך גם סרט, ובשביל סרט מעניין צריך גם לרדת לנושאים יותר קלילים או אפילו צהובים. הדיונים שמתנהלים מתפתחים ומתפתחים לקווים שגובלים ברכילות זולה ובקטעי "ההוא שבגד בהיא" או לסתם קטעים קומיים, אבל ההתפתחות הזו תורמת כל כך הרבה לקליחות שבסרט שמבינים שבלעדי זה זה היה סתם עוד סרט אומנותי ומשעמם. אבל זה לא. אומנם אם ישאלו אותי מה הסרט הישראלי הטוב של השנה עדיין התשובה תהיה "אפס ביחסי אנוש", אבל גט הוא בהחלט סרט קולנועי רגיש וחשוב מסוגו - מדובר בסרט שמשקף תרבות דתית-מזרחית-פרימ טיבית מהסוגים שתמיד היינו מודעים אליה בהסתכלות ההומוריסטית, אך מעולם לא ידענו מה מסתתר בצדה האפל והכולא. זה סיפורם של עשרות נשים שרק רוצות להתנתק מהכפייה הכולאת ולא מצליחות, האם סרט זה יגרום לסיפור להשתנות?
סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "גט": גירושים מורכבים
סרטים בקולנוע