"ההוביט: מפלתו של סמאוג": הסרט המדובר ביותר

קולנוע
החלק השני בטרילוגיית "ההוביט" של פיטר ג'קסון יוצא להקרנת בכורה קולנועית, לאחר שהוקרן באירוע הפרמיירה הרשמי ועד כה זוכה העיבוד הקולנועי לספר הילדים של טולקין לביקורות מהללות לרוב, גם אם הבמאי נטל לפרקים חירות ספרותית רבה מדי.

"ההוביט: מפלתו של סמאוג": הסרט המדובר ביותר
"ההוביט: מפלתו של סמאוג": הסרט המדובר ביותר

שנה לאחר שהחל המסע הבלתי צפוי, הנה מגיע החלק השני בסדרת הסרטים של פיטר ג'קסון ואף הוא סופג את הביקורת העיקרית שספג גם קודמו והתמקדה באורך המוגזם של הסרט, כשעתיים וחצי. אף שג'קסון עורר תמיהה רבה כשבחר להפוך את ספר הילדים בין 300 העמודים לטרילוגיית סרטים, הסרט הראשון בסדרה גם הפך להצלחה קופתית מטלטלת והוכיח כי מעריצי הארץ התיכונה רוצים עוד טעימה והרבה.

הכירו: בארד הקשת בעיר באגם.



סצנת הפתיחה של הסרט "ההוביט: מפלתו של סמאוג" היא יוצאת דופן ונפתחת בפונדק "הפוני המקפץ" בברי, שנים לפני שגנדלף והגמדים מבקרים במחילת ההוביט, הפעם זהו ת'ורין צינת-אלון המגיע להתארח בפונדק בברי ופוגש לפתע את גנדלף הקוסם, לאחר שנות נדודים ובמעבר בעבודות מזדמנות עבור בני האדם, כאשר גנדלף מציע לו לצאת למסע אל ההר הבודד, ארבור, ולנסות להיאבק בדרקון ולהשיב את אוצר הגמדים האבוד לבעליו. ת'ורין מתרצה ואנו חוזרים אל הגמדים הנכנסים אל יער אופל, ולמעשה לא חולפות דקות רבות לפני שהאקשן מתחיל, במה שמצטייר כסוג של תיקון לאחר ש"ההוביט: מסע בלתי צפוי" ספג ביקורת על כך שלקח לסרט למעלה משעה עד שהאקשן האמיתי התחיל. כאן גם אין הרבה מה לומר על בילבו בגינס בגילומו של מרטין פרימן, בדומה לעבודה שעשה בסרט הראשון, גם כאן הוא מצליח לעורר אמפתיה למעשיו, בעיקר משהוא נמנע מלחלוק עם גנדלף את דבר מציאת הטבעת האחת וכן מצליח באמצעותה לסייע לגמדים פעמים רבות מאוד.

ההוביט: מפלתו של סמאוג | טריילר מורחב



במידה רבה, ולכך גם התכוון פיטר ג'קסון, זהו סרט אפל יותר ונושא טון רציני יותר מאשר קודמו אם כי רוח הספר ההומוריסטית לא נעדרת אף ממנו, וגם כאן תמצאו סצנות משעשעות לא מועטות בהשתתפותם של בילבו והגמדים. ניכרת מאוד עבודתם של מפיקי הסרט ובעיקר אנשי האפקטים הוויזואליים, שהכחילו למשל את עיניו של לגולאס המופיע כאן בסרט והוא אחת מדמויות רבות שמופיעות בסרט הזה וכלל אינן נוטלות חלק פעיל בספר "ההוביט", אף שלעתים מוזכרים בו, כך למשל דמותו שלהיועץ לעיר האגם מוזכרת בספר אך לא מאוזכר שמה, כאן בחר פיטר ג'קסון להעניק לה את השם אלפריד, בדמות שהיא מעט ליצנית, ומתפקדת כדמות חצר ולעתים מזכירה את דמותו של גרימא, לשון נחש מהסרט "שר הטבעות: שני צריחים", שם הדמות תפקדה כיועץ למלך רוהאנור, תיאודן. ואם בדמויות חדשות עסקינן, תפגשו גם דמות שלא מופיעה לא בספר "ההוביט" ואף לא בספרות טולקין כולה, אם אזוג אכן מוזכר בספר אך אינו נוטל חלק פעיל בספר, לעומת השפעתו הרבה לאורך עלילת "ההוביט: מסע בלתי צפוי", הרי שדמותה של טאוריאל, בגילומה של אוונג'לין לילי, היא דמות מומצאת שנועדה להוסיף נופך נשי לסרט וקו עלילה משני נוסף שבו מעורב משולש אהבה בין לגולאס, טאוריאל והגמד דורי.

בילבו והגמדים בביתו של משנה הצורה, ביאורן.



נוסף לזה, מסעם של ההוביט והגמדים יוביל אותם עמוק אל יער אופל, בו ייפגשו בעכבישי ענק, אשר הצצה על המראה שלהם קיבלנו כבר ב"ההוביט: מסע בלתי צפוי" משאלה טיפסו על גג ביתו של רדגסט החום. הגמדים ייפגשו גם בביאורן, בסצנה קצרה למדי ואולי קצרה מדי, כך שסביר מאוד שהסצנות בנוכחותו של ביאורן משנה הצורה נחתכו ויוצגו רק בגרסה המורחבת של הסרט שתצא רק בסתיו 2014, לקראת צאת הסרט השלישי והחותם את הסדרה, "ההוביט: לשם ובחזרה".

בילבו בגינס במרתף ארמונו של ת'רנדויל



הסרט ממשיך בקו העלילה של הסרט הקודם, כשגיבוריו עדיין נרדפים על ידי האורקים והגובלינים וכך מגיעה גם אחת הסצנות הטובות ביותר של הסרט, כאשר הגמדים בתוך חביות יין נמלטים במורד הנהר, בעודם חומקים משבי אלפי היער, בסצנה שמזכירה מאוד סוג של משחק מחשב... וכאן גם מגיעה סצנה משעשעת למדי: לאחר שבילבו מצליח למלט את הגמדים מכלאם ולחלצם דרך חביות היין מארמונו של ת'רנדויל, הוא ניצב לבדו ומבין שנתקע לבדו. אם כי הסרט לא חף גם מביקורת רעה על תוכנו, בדומה לקודמו, גם כאן תיתקלו בדו שיח ארוך ומייגע ובסצנות קרב רבות המושפעות מסצנות קצרות יותר המופיעות בספר עצמו. במידה רבה הדרקון סמאוג זוכה לזמן מסך לא קטן שבמהלכו הוא יזעם וירשוף אש וידבר בקולו הרדיופוני של בנדיקט קאמברבץ' (הלא הוא שרלוק).

סצנות הסיום של הסרט כוללות סצנת קרב ארוכה מאוד של לגולס מול האורקים ולא נחשוף מעבר לעובדה כי הסרט מסתמך במידה רבה מאוד על הנספחים ל"שיבת המלך", ובדומה לקודמו ייספק הנאה רבה לחובבי הז'אנר. אלה שלא נהנו מ"ההוביט: מסע בלתי צפוי" לא ייהנו גם מהסרט הזה, אך במידה רבה הוא מהווה שיפור גדול מאוד לעומת קודמו ומספק יותר אקשן, יותר דמויות מוכרות ואפילו הצצה לא מועטה לצפוי להתרחש בסרט האחרון בסדרה.

קליפ מתורגם - "אל תוך החביות":



קליפ מתורגם - "זהו מאבקנו":



קליפ מתורגם - "אין לך זכות להיכנס להר":



קליפ מתורגם - "עולמכם יישרף":



קליפ מתורגם - "אומץ לב":



"ההוביט: מפלתו של סמאוג", מה-13 בדצמבר 2013 בקולנוע, בויים על ידי פיטר ג'קסון ונכתב על ידי גיירמו דל טורו, פיטר ג'קסון, פיליפה בוינס ופראן וולש. מככבים בו: מרטין פרימן, איאן מק'לן, ריצ'רד ארמיטייג', אוונג'לין לילי, אורלנדו בלום, בנדיקט קאמברבץ', לוק אוונס ואחרים. אורך הסרט: 161 דקות.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "ההוביט: מפלתו של סמאוג": הסרט המדובר ביותר
סרטים בקולנוע