אמרו לי שראו אותך באיזה פסטיבל בחיפה

קולנוע
פסטיבל הסרטים בחיפה הסתיים לפני כשבועיים, אבל חלק מהסרטים אשר כיכבו במסגרת הפסטיבל עדיין מלווים אותנו, הצופים. שני סרטים, המבוססים על מקרים וסיפורים אמיתיים, שובים את הלב ותופסים את העין במיוחד.

אמרו לי שראו אותך באיזה פסטיבל בחיפה
אמרו לי שראו אותך באיזה פסטיבל בחיפה

פסטיבל חיפה הסתיים באמצע אוקטובר, אבל הרשמים שהותירו חלק מהסרטים נותרו בעלי השפעה לא קטנה. לפניכם המלצות קצרות לשניים מסרטי הפסטיבל האחרון ואת הסרט הבא, כנראה שגם תוכלו לפגוש בתחילת השנה הבאה, כאשר יגיע לסיבוב הופעות ארוך יותר בארצנו.

"מודי"

הסיפור האמיתי הראשון מבוסס על סיפורה של מוד לואיס, אישה שסובלת מדלקת פרקים חריפה ונראית, איך לומר בעדינות? פריכה ושבירה, על גבול ה-סובלת מפיגור שכלי. הסרט נפתח עם סצנה, במסגרתה מציירת מוד ציור על בד באמצעות ידיה העקומות, אבל הצופה מותיר את הדימוי הראשוני בצד וזונח אותו לטובת דרמה משפחתית קצרצרה, במסגרתה מודיע אחיה של מוד שמכר את בית אימם והוא משאיר את מוד להתגורר עם דודתם, מכיוון שאיננו צופה לה הצלחה מרובה בהמשך חייה.


(את חושבת שצריך להדליק את ההסקה כבר?)

מוד לא נשברת ויוצאת מהבית בכל זאת, היא תתגלגל לביתו של אוורט, אדם קשה עורף שמחפש מנקה/עוזרת לביתו ועד מהרה היא נכנסת לליבו, למיטתו ולחייו. על הדרך היא ממשיכה מאותה הנקודה בה התחיל הסרט ומגלה את עצמה בתור אומנית וציירת נפלאה, אשר ציוריה הגיעו עד לבית הלבן והשמועה על קיומה של ציירת שגרה בכפר קטן, בבית מוזנח ובתנאים והחיים הפשוטים ביותר, עשתה לה כנפיים והיוותה מוקד לעלייה לרגל לתיירים וקונים.

הסרט מתאר מערכת יחסים בין שני אנשים זנוחים; דייג קשה עורף, אשר עובד למחייתו בלבד ואיננו מחפש כל תהילה הכרה או חברים ואישה עם דלקת פרקים, מרוחקת מבחינה חברתית ומשפחתית, שמעידה על עצמה שכאשר היא עוברת ברחוב, ילדים זורקים עליה אבנים, אבל לבסוף היא מתגלה כאמנית בחסד ואדם בעל תעצומות נפשיות גדולות.


("כולם אומרים לי כי אני יפה, רק רגלי הן עקומות נורא")

שניהם חיים חיים פשוטים ומוצגים בסרט איטי ומהורהר, שמספר בעיקר על מצבי היום יום שלהם, כבעל ואישה שמערכת היחסים שלהם נבנית לאיטה בעזרת לא מעט ויתורים של כבוד משני הצדדים, בשביל לגדל אהבה וחיבה עמוקה, שקשה להאמין שהייתה פורחת בין שני סוגי האנשים, כאשר הוצגו בתחילת הסרט.

אייסלינג וולש, במאית אירית, שאת מרבית הקריירה בילתה בתור במאית סרטי טלוויזיה וסדרות, מביימת לקולנוע, בשעה טובה, את אית'ן הוק ("יום אימונים מסוכן" היה הטוב ביותר שלו בשנים האחרונות, אבל אין צורך אמיתי להציגו) וסאלי הוקינס ("יסמין הכחולה", "פדינגטון") בתפקידים פשוט משובחים, שובי לב ומרגשים בסרט נפלא, אשר מספר סיפור מרתק ומעורר השראה על אישה שניצחה את תלאות החיים ומצאה אהבה אמיתית, שפויה וכנה כנגד כל הסיכויים והצליחה למצוא אי של נורמאליות בעולם שקצת שכח את הנורמות.



צ'רצ'יל

הסרט "צ'רצ'יל&qu ot; עוסק בעיקר במאבק, מאחוריי הקלעים, של ווינסטון צ'רצ'יל במפקדי בעלות הברית לפני הפלישה לצרפת ועל דאגתו לחייליי אומתו, בימים, בשעות ובדקות שלפני הפלישה ומבצע ״אוברלורד״. כל ייסורי המצפון שלו לפני תחילת הפלישה מתנקזים ומזוקקים לנאומים וקרבות שיח מול הגנרלים המקומיים. ווינסטון צ'רצ'יל רואה בעיניי רוחו טעויות עבר שביצע במלחמת העולם הראשונה, בתבוסה בחצי האי גליפולי ודמם של החיילים מאותה המלחמה לא מתנקה מתחת לציפורניו וממצפונו.


(סימנתי לכם Peace, לא אחראי על התאורה)

כל פרט מהרגעים שלפני תחילת הלחימה מפורט בדקדוק רב והכל מועבר בצורה מעוררת יראת כבוד על ידי בריאן קוקס, אשר מגלם את צ'רצ'יל בצורה מופלאה ובאחד מתפקידיו הבולטים ביותר בשנים האחרונות. קוקס, שלא חווה כבר מזה זמן רב הצלחה ומעוף בתפקידיו הקולנועיים או הטלוויזיוניים, מותיר שנים שחונות מאחוריו במאה וחמש דקות, שברובן הוא מזקק את יכולות המשחק שלו למקסימום ומעניק את אחת מההופעות מעוררות ההשראה אשר סיפק בשנים האחרונות.

ווינסטון צ'רצ'יל מוצג בסרט בתור דמות, אשר מצד אחד מסמלת תקווה ולחימה בלתי פוסקת עבור ערכים ועבור חיי חייליו והאומה עליה הוא מופקד, אבל מהצד השני הוא מרגיש כנטל וכדמות שמפקדי ומנהיגי בעלות הברית היו רוצים להזיז הצידה, על מנת להמשיך את הלחימה, הדואליות הזו מלווה את הסרט ובעיקר את הלבטים של צ'רצ'יל בנוגע למה שהוא חש כשיכפול מהמלחמה הראשונה והצלקות האישיות שלו, אשר טרם הגלידו.


(בואי נלך לישון במיטה, לא נוח לי פה במדרגות)

ג'ונתן טפליצקי, במאי הסרט ("איש המסילה") יודע בדיוק כיצד לבצע את המוטל עליו בהצגת הדואליות בסרט ובחייו, באותם הרגעים, של צ'רצ'יל, דרך תנודות וטלטלות לאורך כל דרכו עד המלחמה, דרך תקריבים, זוויות וצילומים שלוכדים בדיוק את קוקס בגדולתו, בתפקיד משכנע ביותר. ואי אפשר לקחת את הסימבוליזם של צ'רצ'יל מטייל על החוף בתחילת ובסוף הסרט, טיול אייקוני המסמל את הלחימה, אליה שלח את חיילי האומה הבריטית בניסיון לעצור את הנאצים.

קוקס מתוגבר במירנדה ריצ'ארדסון הנפלאה (שכיכבה לצידו של ג'ייק ג'ילנהול ב"חזק יותר") ובג'ון סלאטרי הוותיקים, בסרט שזכה ללא מעט שבחים והציג את אחד האנשים המשפיעים ביותר בתולדות הממלכה הבריטית במאה הקודמת, באחד מהרגעים השנויים במחלוקת שלו, של האומה שלו ושל אומות נוספות באחד מהרגעים הקריטיים בהיסטוריה. סרט חשוב ומרתק בביצוע יוצא מן הכלל, בעיקר של הכוכב הראשי שלו.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על אמרו לי שראו אותך באיזה פסטיבל בחיפה
סרטים בקולנוע