"רובוטריקים 4": החטא ועונשו

קולנוע
"רובוטריקים: עידן ההכחדה" פשוט לוקח את האלמנטים הגרועים מהסדרה, מעצים אותם, והופך את הסרט הרביעי בסדרה לאוסף של סרטים דחוסים וארוכים שלא ממש קשורים אחד אל השני, ומספקים סצינות ארוכות ומשעממות של דיוני רובוטריקים ואקשן טרחני שבעיקר עושה כאב ראש, כאשר הדבר החיובי ביותר בסרט הוא כתוביות הסיום.

"רובוטריקים 4": החטא ועונשו
"רובוטריקים 4": החטא ועונשו

מייקל ביי אדם מוכשר. לא משפט לגיטימי לפתיחת ביקורת שכזו, נכון? אבל כן, לאדם יש כישרון. הוא יהודי, הוא לא חכם במיוחד, הוא לא יודע לביים ולא יודע אפילו לכתוב תסריט, והנה הוא מחזיק בתואר אחד הבמאים המצליחים בעולם כשסרטו מופיע מבין חמשת הסרטים המצליחים ביותר אי פעם, ואולי זה בגלל שהעולם דווקא חובב רובוטריקים. גם אני, בילדותי ובבגרותי הייתי חובב רובוטריקים מושבע, הייתי צופה בסדרה באדיקות וגם את הסרטים חיבבתי מאוד. עוד דבר שהוא לא סוד הוא שמבקרי הקולנוע שונאים את רובוטריקים, ולכן גם לביקורת הזו אין משמעות. הצופים הלא ממושמעים ימשיכו לענות את עצמם ולשלם כסף למסחטת הזבל הזו ויגרמו לי לעוד שלוש שעות של סבל בשנה הבאה כנראה. כן, מייקל ביי הקטן מקבל כסף גדול על חשבוננו, ובתמורה הוא הורס לנו את להיטי הילדות שעליהם כולנו גדלנו. הוא הרס לנו את רובוטריקים, הרס לנו את סיוט ברחוב אלם, ובקרוב הוא גם עומד להרוס לנו את צבי הנינג'ה. אז כיוון שאין ממש תקווה לבחור, וגם אין תקווה לנו, הצופים, אנחנו נאלץ לשבת ולסבול את סרטיו הבנאלים, אך לפחות לקוות שיהיו מבדרים, וזו כנראה הבעיה של רובוטריקים החדש; הוא פשוט לא סרט מבדר. אבל מה? איך זה יכול להיות שסרט הכולל רובוטריקים, דינוזאורים, מארק וולברג ואפקטים מטורפים הוא סרט לא מבדר? והתשובה שלי היא - זה פשוט לא מה שזה נראה. הטריילרים אכן מבטיחים לנו סרט אקשן קיצי קליל ומבדר שיעביר לנו קיץ חמים באולמות הממוזגים, אך כנראה שהכוונה הייתה לאנשים שנהנים באופן מוזר לשבת להנאתם באולמות ממוזגים.

אז זה מתחיל במארק וולברג עם בתו הקטנה (ניקולה פלץ) המתגוררים במעין מפעל פרוייקטים קטן באמצע חוות תירס אשר נמאצת באמצע אמריקה, כאשר הסרט מנסה לפתח קו עלילתי בין האב לבתו כשהיא רוצה לצאת אל העולם ולצאת עם בנים והוא מונע זאת ממנה כיוון שהוא יודע עד כמה שהעולם הזה מסוכן וחסר אחריות. כאשר הוא מגלה משאית מוזרה וישנה קרובה לביתו, הוא מחליט לנצל אותה בשביל הפרוייקטים שלו ואז, בום, היא בעצם - רובוטריק. זה עוד לא סתם רובוטריק, אלא אופטימוס פריים. וולברג נהנה מהרעיון שיש אצלו רובוטריק בדירה ולא מספר לרשויות או לכל אדם אחר, וכתוצאה מכך מגיעים למצב שגם השקרניקים, גם הרשויות וגם עוד כל מיני אויבים מוזרים רודפים אחרי השניים (שאליהם מצטרף החבר של הבת הקטנה, ג'ק ריינר הדוגמן) ובמהלך הסרט הם מתווכחים, נעלמים, חוזרים, מתווכחים, נשכחים, ואז כמובן חוזרים - ולעזאזל, הלוואי שבזה הייתה מסתכמת עלילת הסרט. באמצע הסרט מסתבר ששעמם לתסריטאי לכתוב על אותן הדמויות שמתווכחות ובורחות מרובוטריקים או שקרניקים ולכן הוא פשוט מתחיל סיפור חדש ולא סוגר את הסיפור הקודם. כן, באמצע הסרט פשוט מתחיל לו סרט חדש וגם הוא לא פחות גרוע מקודמו. פתאום מגיע משום מקום סטאנלי תוקי המשחק פרוייקטן עשיר שלא מסוגל להפסיק ליצור המכור לטכנולוגיה חדשה ושכל אשר ברצונו הוא לבנות כמה שיותר רובוטריקים בהשראת היצורים החייזריים שכבר מתגוררים ברחבי אמריקה הקדושה, ולכן ברצונו להשמיד את כל הרובוטריקים וגם את התומכים בהם, והנה הטוויסט - הוא האדם המשפיע על הרשויות לגנוב את הרובוטריקים! מפתיע, נכון? אבל מסתבר שגם אז לתסריטאי שעמם ואז הוא המציא עוד עלילה, משהו על סוכן רוסי שרוצה להשמיד את הרובוטריקים כי הם פוגמים בכדור הארץ והוא מחפש זרע שגם זה מתקשר אל הסיפור הקודם שאליו נכנסת בחורה סינית המתאהבת בבחור ההוא ואז פתאום עוד פעם שעמם לתסריטאי ואז מופיעים בסרט דינוזאורים ואז רגע. לעזאזל. דינוזאורים?



אז כן, מה שכתבתי נראה מופרך אך תופתעו לגלות שהסרט הרבה יותר מופרך, כנראה שזו התוצאה של במאי גרוע ותסריטאי עם לא מעט בעיות קשב. הסרט משנה את אופיו בערך מיליון פעמים במהלכו ולמען האמת אחרי תחושה של שעתיים ומשהו הסתכלתי בשעון וגיליתי שעברה רק חצי שעה. אז נכון, יש את הסרטים הגרועים האלו שאורכם הוא שעה וחצי אך הם מרגישים יותר, רובוטריקים החדש הוא כמו שלושה סרטים כאלה, כיוון שהאורך של הסרט הוא בלי קיצוצים שלוש שעות. שלוש שעות של סבל מייגע המלווה בסצינות רעשניות ולא מעט כאבי ראש. אבל, בואו נזכור שאנחנו לא באנו אל סרט רובוטריקים בשביל העלילה חלילה, אלא בשביל לראות רובוטריקים נלחמים ברובוטריקים, ואת זה הסרט דווקא עושה יפה, אבל כ"כ הרבה שזה נהיה חסר טעם. אין ספק, יש קטעים חביבים ברובוטריקים - סצינת הפתיחה הכוללת מעין כניסה לעולם הקדום בהחלט מרשימה ויזואלית וגם שאר הסצינות מאוד יפות מבחינה טכנית, יש אפקטים ויש פעלולים והכל בשיא הטכנולוגיה של 2014, אך שוב מופיעה הבעיה הפשוטה שליוותה אותנו בשנים האחרונות בסרטים כמו "הפרש הבודד" או שאר סרטי רובוטריקים, זה פשוט ארוך מידי, וכשאני אומר "ארוך מידי" אני לא מתכוון לשעה אחרונה שכוללת קרב ענק בין רובוטריקים, אני מתכוון לזה שבכל כמה דקות הרובוטריקים חייבים להילחם איכשהו, ואין איזה שהיא עליה ברמת הקרבות במהלך הסרט, הכל חייב להיות גדול, עצום, מרהיב, עד שזה פשוט חייב להיות משעמם למוות ולא משנה עד כמה זה מרהיב.

החלק המצחיק ביותר בסרט הוא שקטעי האקשן הטובים היחידים שבו הם קטעי האקשן שמתנהלים בין בני אדם. יש בסרט שלושה סצינות כאלה; מרדפים ברחבי טוקיו, מרדפי מכוניות, ועוד סצינת אקשן מדהימה בין סוכן ממשלה מספר 23425 לבין וולברג ברחבי סין (או איפה שזה לא יהיה) והיא באמת סצינה מהוקצעת, חזקה וסצינת האקשן הטובה ביותר בסרט. מייקל ביי כבר הוכיח שבבימוי בני אדם הוא בסדר, והסרטים "בחורים רעים" ו"רווח וכאב" הם סרטים חביבים, אבל חבל שיש לו את הנטייה המעצבנת להיסחף עם האקשן והגודל ופשוט מצליח לקחת כל מוצר טראשי בעל פוטנציאל להרוס אותו, ופשוט להחריב את כל מה שטוב בו. אני באמת אהבתי את הסרטים הקודמים של רובוטריקים, הם היו חביבים ומהנים. אבל הסרט הזה פשוט הרס את כל מה שאהבתי בהם, הוא גרוע, ארוך, צעקני, חסר היגיון ופשוט לא מעורר שום דבר מעבר לאדישות למסך. אבל אולי זה מגיע לנו. בסרט רובוטריקים 4 באולם 6 ביס פלנט אליו נכנסתי היו מאות אנשים, מלא ילדים ומלא מבוגרים, מכל הסוגים וכל הגילאים, וגם באולמות האחרים אני מניח שהיו לא מעט צופים, וזו הבעיה. הקהל הישראלי אוהב סרטי רובוטריקים גרועים למיניהם ואני מניח שהסרט השלישי הוא גם בין הסרטים המצליחים ביותר בישראל, אך חשוב לא לשכוח שבסרט השני במסע "מדהים" של הרובוטריקים בין מצרים לירדן, מייקל ביי שכח את ישראל ובמילים אחרות העלים אותה מהמפה. כן, צופים ישראלים משלמים ומממנים מליונים לאדם שלא יודע על קיומם, כנראה שמגיע לנו לסבול, זה החטא הגדול שלנו ומגיע לנו להיענש.



קשה לי לקבוע עד כמה גרוע הסרט החדש של רובוטריקים, אך אין ספק שהוא יכול לקבל בתחום הזה לא מעט פרסים, הוא אולי הסרט הגרוע ביותר בסדרה, הסרט הגרוע ביותר של הקיץ, הסרט הגרוע ביותר של השנה, הסרט הגרוע ביותר של העשור, הסרט הגרוע ביותר של המלניום, אך כנראה שנסתפק בתואר "הסרט הגרוע ביותר אי פעם", ונראה לי שזה הפרס הכי "גבוה" שהסרט הזה יקבל לעולמי עולמים. שיהיה ברור, אין לי שום דבר נגד סדרת סרטי "הרובוטריקים&qu ot;, וגם אין שום אינטרס למי שאוהב אותה לקרוא את הביקורת הזו או להקשיב לה, אך מצד שני גם אין שום אינטרס למי שאוהב את הסדרה לראות את הסרט החדש כי הוא פשוט ממחזר את כל מה שראיתם פעם אחר פעם בלי שום דמיון או הפתעות. אם מתחשק לכם סרט אקשן קיצי קליל ומהנה שיספק לכם את הסחורה, לכו ל"קצה המחר", רק אל תבזבזו ותממנו כסף לצחנה הקולנועית הזו שנקראת "רובוטריקים 4".
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "רובוטריקים 4": החטא ועונשו
סרטים בקולנוע